Cum să găsiţi un job utilizând reţelele sociale online

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei care folosesc Internetul sunt influenţaţi de reclamele pe care le văd
Cei care folosesc Internetul sunt influenţaţi de reclamele pe care le văd

Utilizarea reţelelor sociale pentru recrutare înseamnă, înainte de toate, construirea unei strategii online şi aplicarea unor reguli de bază, dar cruciale.

Reţele online ca Linkedin, Smallworld, Xing, Twitter, Facebook, Youtube sau bloguri şi site-uri specializate încep să ocupe o parte din ce în ce mai importantă în strategiile de recrutare, accentuând importanţa brandingului personal şi necesitatea de a elabora o strategie de marcă online.

Sophie de Lorenzo, de la Universitatea din Monaco, expertă în recrutare, oferă câteva sfaturi practice de utilizare a reţelelor sociale de manieră eficientă pentru căutarea unui loc de muncă:

1.Consideraţi-vă o marcă şi creaţi această marcă cu o viziune pe termen lung

Demersul tradiţional presupune că rolul celui care caută un loc de muncă şi cel al angajatorului sunt clar definite : primul încearcă să identifice oportunităţile cele mai interesante şi îşi adaptează strategia de „self marketing" (CV-uri, scrisori de motivaţie, referinţe) la cererile angajatorilor.

Comunităţile sociale on-line sunt însă, înainte de toate, bazate pe partajarea intereselor commune: fiecare este, în acelaşi timp, un potenţial angajator, candidat, client, furnizor, etc.

De aceea, toţi cei care caută un loc de muncă trebuie să-şi considere profilul ca fiind un produs, adică un portofoliu de competenţe şi aptitudini, care trebuie să fie lansat pe o piaţă specifică, cea a forţei de muncă, plecând de la cunoaştere aprofundată a ţintelor, care sunt, în acest caz, companiile şi posturile.

Fiecare îşi construieşte profilul on-line aşa cum se construieşte un brand, adică prin crearea unei imagini de sine profesională, cu o viziune pe termen lung, consistentă şi coerentă, în concordanţă cu comunităţile vizate. Utilizarea reţelelor sociale înseamnă inversarea strategiei de marketing dintr-una de "împingere (Push)", într-una "de tragere(Pull)", explică Sophie de Lorenzo.

2. Gestionaţi în mod strategic propria marcă online

Cea mai dificilă situaţie pentru o marcă este atunci când mesajele creează confuzie şi, ca urmare, o imagine neclară.

Managementul propriei mărci online este dificil deoarece social media cer în general spontaneitate şi reactivitate, iar comunicarea este scrisă, deci rămâne vizibilă.

Prima regulă este aceea de a evita confuzia rolurilor pe care le puteţi avea în cadrul diferitelor comunităţi online, a diverselor identităţi şi deci a mai multor mărci.

În comunitatea profesională trebuie să fiţi "expertul abordabil" care propune conţinut şi un aviz echilibrat : la fel ca în timpul interviurilor de angajare, fiţi nerăbdători să-i ascultaţi pe ceilalţi, nu fiţi critici şi nu cenzuraţi, publicaţi răspunsuri bazate pe fapte şi nu pe sentimente şi invitaţi lumea la discuţii offline într-o a doua etapă.

În schimb, pe Facebook şi alte comunităţi personale puteţi să fiţi mai spontani, să împărtăşiţi opinii tranşante sau să vorbiţi despre propriile sentimente.

3. Combinaţi strategia de networking tradiţională cu cea digitală

Multe studii au remarcat faptul că majoritatea joburilor provin din networking, indiferent dacă este vorba de perioada dinaintea sau de cea de după apariţia web-ului 2.0.

Însă reţelele sociale online măresc viteza şi accesul la oferta de joburi, iar platformele de networking profesional ca Linkedin sau Xing oferă oportunităţi incredibile pentru lărgirea propriei reţele sau pentru a fi la curent cu posturile disponibile.

Calitatea reţelei sociale online este cheia, însă cantitatea este şi ea importantă pentru o mai mare eficienţă. Invitaţi în mod sistematic pe toată lumea pe care o cunoaşteţi sau o intâlniţi să facă parte din reţeaua voastră online şi verificaţi ce contacte aveţi în comun şi ce profiluri interesante pot avea acestea: dacă întâlniţi 5 noi oameni de afaceri sau profesionişti pe săptămână, aceasta înseamnă un potenţial de cel puţin 20 de contacte noi care intră în propria voastră reţea.

Puteţi să abordaţi în mod direct persoanele pe care nu le cunoaşteţi, dar nu pentru a cere un job. Baza unei reţele este dezvoltarea unei relaţii „win-win", din care fiecare câştigă. Cereţi un sfat, o opinie, o expertiză... dar niciodată un loc de muncă. Verificaţi în mod regulat cine v-a vizitat profilul şi invitaţi persoanele care vi se par interesante.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite