Companiile din România investesc din ce în ce mai mult în training

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bugetele cuprinse între 100.000 şi 300.000 de euro alocate pentru programe de instruire au devenit ceva curent Companiile de pe piaţa românească alocă în medie 87 de euro pe an, pentru

Bugetele cuprinse între 100.000 şi 300.000 de euro alocate pentru programe de instruire au devenit ceva curent

Companiile de pe piaţa românească alocă în medie 87 de euro pe an, pentru un angajat, pentru programe de training. Dacă anul trecut peste 51% din firmele de piaţă autohtonă utilizau programe de training, în acest an aproape 80% din ele au apelat la astfel de servicii. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului "Romanian HR Profile 2007".

Potrivit ultimului studiu "Romanian HR Profile 2007", realizat în perioada mai - august 2007 de către Public Share, în colaborare cu Corporate Dynamics, bugetul mediu de training per angajat în firmele din România este de 87 de euro pe an.

O cu totul altă situaţie întâlnim în rândul top managerilor, unde media anuală este de 247 de euro. Atracţia pentru instruire scade odată cu creşterea în funcţie.

Realizatorii studiului au constatat că top managerii au tendinţa de a merge la training cu aproape o treime mai puţin decât restul angajaţilor. Acest lucru poate fi explicat prin timpul disponibil mai redus, percepţia cum că trainingul nu este o prioritate pentru unii manageri sau poate chiar neîncrederea în programele de training disponibile la noi.

Piaţa românească de training, estimată la 30 milioane de euro

Potrivit companiilor din domeniu, valoarea pieţei de training se situează între 30 şi 60 milioane de euro. "O creştere substanţială faţă de anul trecut care reflecta tendinţele de pe piaţa muncii din România. Bugetele de 100.000 - 300.000 de euro au devenit ceva curent, recordurile depăşind cifra de un milion.

Pentru că dincolo de tehnologie sau oportunităţi oamenii sunt resursa cea mai importantă a unei companii", sunt de părere specialiştii în resurse umane şi training.

"Fără îndoială, piaţa de training autohtonă s-a dezvoltat foarte mult. Companiile cheltuiesc mai mult pentru instruirea personalului, alocă bugete consistente, comparativ cu anii anteriori, însă mai avem multe de făcut pe acestă piaţă. Piaţa de training autohtonă este fragmentată, a cărei valoare se cifrează undeva între 30 şi 60 de milioane de euro", a apreciat Dragoş Sălăgeanu, training manager în cadrul companiei LEAD Resurse Umane.

Acesta spune că eficienţa trainingului şi instrumentele de măsurare ale investiţiilor făcute de către companii în training devin subiecte din ce în ce mai importante odată cu creşterea bugetelor alocate pentru instruirea angajaţilor. "Tendinţa actuală a pieţei de training este aceea de profesionalizare şi personalizare a serviciilor. Din păcate, mai trebuie să avem răbdare până vom putea să ne comparăm cu pieţele existente în ţările din Europa.

Un alt trend este acela de adaptare la condiţiile şi nevoile companiilor şi pieţei româneşti. Încet, încet, încep să dispară pachetele standard şi să fie înlocuite de produse adaptate şi gândite la nevoile clienţilor", a mai spus Sălăgeanu. Aflat deja la a doua ediţie, studiul a fost realizat în perioada mai-august 2007 pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional cu o eroare de sondaj de maxim 3,7%.

Training aplicat pentru clienţi

Putem vorbi de o piaţă distinctă de training în România abia după anul 2000, perioadă în care companiile au început să se specializeze pe anumite segmente. În ultima perioadă, una dintre direcţiile dezvoltării pieţei de profil a fost aceea de personalizare. "Dacă până acum doi-trei ani piaţa a fost dominată de francize sau produse de training standard, acum un segment care se dezvoltă foarte mult este trainingul aplicat, dedicat nevoilor clienţilor.

Datorită acestei tendinţe de personalizare a programelor de training, furnizorii încep să adauge servicii de pre sau post livrare a pachetelor de instruire, respectiv analize personalizate în funcţie de nevoile şi specificul companiilior solicitante", a mai spus Dragoş Sălăgeanu. Pe de altă parte, spune Sălăgeanu, situaţia actuală existentă pe piaţa românească a forţei de muncă descurajează programele de training, din cauza fluctuaţiei de personal foarte mare.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite