Ce cauciucuri luăm pentru iarnă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cauciucurile „all seasons“ care nu au inscripţionate iniţialele „M+S“ nu pot fi folosite în anotimpul rece. Zvonurile despre creşterea preţurilor de la 1 septembrie au produs agitaţie în rândul şoferilor care nu ştiu de ce cauciucuri au nevoie.

Mai sunt două luni şi jumătate până când posesorii de autovehicule trebuie să-şi schimbe cauciucurile de vară cu cele pentru sezonul rece. Şi asta pentru că, din acest an, se aplică actul normativ care impune folosirea anvelopelor de iarnă între 1 noiembrie 2011 şi 31 martie 2012. Utilizarea acestora este reglementată prin Ordonanţa 5 din 2011 a Ministerului Transporturilor şi Legea 161 din 11 iulie.

Şi cum un necaz nu vine singur, distribuitorii de cauciucuri pregătesc, din septembrie, o scumpire, în medie, a anvelopelor cu 10 procente. Pentru vehiculele comerciale, creşterea ar pute fi considerabil mai mare. De altfel, mulţi vânzători au ridicat deja preţurile faţă de cele practicate acum câteva luni. Deocamdată, niciunul dintre distribuitori nu vrea să-şi asume, oficial, majorările. Pe de altă parte, reprezentanţii producătorilor spun că preţurile de fabrică nu se schimbă deocamdată. Oricum, cumpărarea din timp a anvelopelor de iarnă poate reprezenta o economie deloc de neglijat.

Anvelopele „all seasons"  

Poliţia rutieră şi Autoritatea Rutieră Română (ARR) atrag atenţia şoferilor că anvelopele „all seasons" nu ţin locul anvelopelor de iarnă. „Inscripţia «all seasons» este una comercială. Acest tip de anvelopă nu poate ţine locul de anvelopă de iarnă. Îi sfătuiesc pe proprietarii de maşini când cumpără o anvelopă pentru sezonul rece să solicite vânzătorilor certificate de conformitate care atestă calitatea cauciucului de iarnă", a declarat pentru „Adevărul" directorul Autorităţii Rutiere Române, Florian Coman, Directorul ARR a precizat că sunt considerate de iarnă anvelopele care au anumite inscripţii acceptate de regulamentele Comunităţii Europene.

Obligatoriu M + S

La rândul lor, reprezentanţii Poliţiei Rutiere explică în ce constau inscripţiile tehnice. „Anvelopele sunt produse reglementate tehnic prin Directiva 92/23/CE, care prevede obligativitatea inscripţionării anvelopelor pentru zăpadă cu unul din simbolurile «M+S», «MS», «M.S», «M&S»", a declarat directorul adjunct al Poliţiei Rutiere, Cristian Călin. Inscripţiile „M" şi „S" sunt prescurtarea pentru „mud & snow", adică „noroi şi zăpadă". În ceea ce priveşte cauciucurile „all seasons", Călin face următoarea precizare: „Actele normative de mai sus nu definesc  anvelopele «all seasons» şi nu prevăd acest marcaj de natură comercială, în consecinţă, anvelopele «all seasons» nu pot fi considerate ca echivalente cu anvelopele pentru zăpadă, decât dacă sunt marcate suplimentar cu unul din simbolurile  «M+S», «MS», «M.S», «M&S»".

Câte cauciucuri de iarnă sunt necesare

Reprezentanţii ARR precizează că echiparea cu anvelope de iarnă nu se face aşa cum vrea şoferul, ci este reglementată. „În cazul autoturismelor şi maşinilor până în 3,5 tone se echipează cu anvelope de iarnă toate roţile maşinii. La vehiculele comerciale de peste 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu o capacitatea de peste 8+1, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii numai pe roţile de tracţiune", a mai declarat şeful ARR, Florian Coman.

Amenzi

În cazul în care şoferii sunt depistaţi fără cauciucuri de iarnă în perioada noiembrie - martie, amenzile sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei plus suspendarea certificatului de înmatriculare.

Cum e în Europa

- Germania: Automobilele cu anvelope de vară nu au voie  pe drumuri acoperite de zăpadă şi gheaţă.
- Franţa: Cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii.
- Finlanda: Pneuri de iarnă obligatorii între 1 decembrie şi 1 martie.
- Austria şi Elveţia: Pneurile de iarna sunt obligatorii pentru autoturisme in perioada 1 noiembrie - 15 aprilie.

image
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite