Capitala Romaniei - raiul retelelor de calauze

La centrul de refugiati de la Gociu, gardurile te imbie sa le sari ca sa-ti cauti o calauza si sa ajungi in Occident

Cu complicitatea autoritatilor romane, in fiecare an, mii de transfugi afro-asiatici trec ilegal granita dintre Romania si Ungaria. Traficul cu refugiati a devenit o afacere din care retelele mafiote de calauze, cu increngaturi in Ministerul de Interne, scot profituri imense. Institutia statului a carei organizare si administrare face din Romania o placa turnanta a migratiei clandestine este Oficiul National pentru Refugiati (ONR). In conditiile in care granitele cu Moldova si Bulgaria sunt trecute fara probleme de transfugi, Oficiul National pentru Refugiati trateaza grupurile de refugiati cu o indiferenta care incarca statisticile politiei privind "atacurile" pe granita de Vest. Africanii sau asiaticii care ajung pe blat in Romania stiu ca este indicat sa fii preluat de catre autoritatea ONR ca sa reusesti sa ajungi in Vest. Fara a fi monitorizati, cu posibilitatea de a-i mitui pe angajatii ONR si de a stabili contacte cu filierele de calauze chiar in campusurile Ministerului de Interne, refugiatii au oricand posibilitatea de a ajunge pe granita cu Ungaria. Se stie ca pe drumurile spre granita de Vest nu te deranjeaza nici un politist, iar fasia o poti trece ca pe o banda pietonala. Multi dintre transfugi reusesc sa treaca frontiera din prima incercare. Cei prinsi de Politia de Frontiera sunt expediati la Bucuresti, la ONR. De acolo, insa, o iau de la capat si, in cele din urma, mai toti ajung in Ungaria. Frontierele din sud-estul Romaniei - o sita cu gauri suficient de mari Din lipsa banilor, securizarea frontierelor Romaniei ramane un vis indepartat. In prezent, se pune accentul pe granita cu Ungaria, de al carei "aspect" depinde, in buna parte, ridicarea vizelor pentru romani de catre Uniunea Europeana. Granitele cu Moldova si Bulgaria pot fi trecute insa extrem de usor de calauze. Daca acestea sunt de "buna credinta", clientii lor ajung fara probleme pe teritoriul Romaniei si mai departe, la Bucuresti. Granitele cu Ucraina sunt mai greu accesibile, dar meritul este al granicerilor ucraineni. Din aceasta cauza, doar 5 la suta dintre transfugii asiatici prefera ruta ocolitoare, prin Rusia, Ucraina, Romania (jud. Satu Mare) si intrare in Ungaria in zona Carei. De regula, asiaticii, cu exceptia celor din peninsula arabica, ajung in Romania venind din Moldova. In schimb, africanii, sirienii, iranienii si irakienii prefera sa tranziteze Turcia si Bulgaria. "Jur pe Allah ca politistii vostri sunt corupti!" "Sunt in Romania de o luna si pana acum am incercat sa trec granita de doua ori". Mohamed Abdul H. este unul din grupul celor 20 de somalezi prinsi in urma cu doua saptamani pe fasia dintre Romania si Ungaria. Fiindca s-a aflat la a doua tentativa, omul a primit 30 de zile de arest si se afla acum in arestul Politiei Carei. Se simte mai bine in celula decat pe strazile Bucurestiului, unde era obligat sa doarma dupa ce fusese evacuat de comandantul centrului ONR de pe strada Tudor Gociu. Drumul somalezului pana in granita de vest a Romaniei s-a derulat dupa tactica mafiota: "Am plecat din Somalia cu avionul, pana in Siria. De aici, am ajuns in Moldova, unde omul de legatura ne-a ajutat sa trecem fara probleme de controlorii vamali din aeroportul din Chisinau. Impreuna cu un prieten din Somalia, am asteptat o saptamana ascunsi intr-o casa. Omul de legatura ne-a prezentat calauzele si oferta pentru Germania - 3.000 de dolari de persoana. Pe urma, dupa ce ne-au trecut cu barca raul care desparte Moldova de Romania, au zis ca am ajuns in Germania si ne-au cerut restul de bani. Nu am vrut sa platim, fiindca drumul ni s-a parut scurt si ne-am dat seama ca suntem pacaliti. Atunci ne-au amenintat cu armele, iar eu am ramas fara toti banii cu care plecasem de acasa. Prietenul meu a fost mai norocos, si-a ascuns banii intr-o gheata. La ONR am ajuns impreuna, dupa ce ne-am predat la militarii de la granita. Fiindca ramasese cu bani, prietenul din Somalia a reusit sa contacteze pe cineva si a reusit sa treaca dincolo. Dupa un timp, mi-a scris: era bine, ajunsese in Londra". Mohamed a fost obligat sa ramana pentru un timp in centrul ONR de pe strada Gociu, din Bucuresti. Bani a primit de la tatal sau - refugiat intr-un centru din Nigeria. Despre campusul ONR, somalezul spune ca e folositor, mai ales ca in zona se pot gasi cele mai bune "contacte" pentru "directia Ungaria". "Acolo, nimeni nu se intereseaza de tine. Eu sunt musulman si jur pe Allah ca politistii vostri de acolo sunt corupti. Primesc bani sau alte atentii ca sa inchida ochii". Somalezul nu a ramas in centrul ONR decat zece zile, fiind aruncat in strada dupa un conflict cu un irakian. A locuit o vreme la un tigan, dupa care a fost contactat de un afgan, un racolator din zona centrelor ONR. Dupa ce a platit 150 de dolari, Abdul a fost "incorporat" intr-un grup de refugiati care au fost transportati spre granita de Vest. Ghinionul a facut ca, in zona frontierei, dubita Mercedes in care era grupul de africani sa fie interceptata de un echipaj al politiei de frontiera. "Dupa doua zile de arest, am fost trimisi inapoi, la Bucuresti. Pe mine tot n-au vrut sa ma primeasca in centrul din Gociu, asa ca am dormit trei zile sub cerul liber. Apoi, prin intermediul unui nigerian, am intrat in legatura cu o alta retea. Am plecat spre frontiera tot cu un microbuz si, de aceasta data, am trecut cu bine de filtrele Politiei. La 20 de metri de granita, calauza ne-a abandonat, spunandu-ne ca suntem deja in Ungaria. In fata noastra era un sant mare cu apa si ne-a fost frica sa inaintam. Acolo ne-a prins patrula de frontiera. Acum nu mai am nici un ban si cred ca singurele posibilitati pe care le mai am sunt sa raman aici si sa mor sau sa fiu trimis inapoi, in Somalia". Oficiul National pentru Refugiati - furnizor de marfa pentru calauze Solicitantii de azil in Romania sunt luati in evidenta ONR si cazati intr-unul din cele doua centre pe care acesta le administreaza in Bucuresti. Azilantii au dreptul de a parasi campusurile ONR in timpul zilei, conditia fiind sa se intoarca cel tarziu la ora 22. Cei care intarzie sunt lasati sa doarma sub cerul liber. Asta, conform regulamentului. In realitate insa, paznicii pot fi usor mituiti cu cativa dolari sau chiar cu echivalentul acestora in alcool! Dupa trei intarzieri, tot conform regulamentului, azilantii nu mai sunt primiti in centrele ONR. De fapt, nu exista o evidenta stricta a locatarilor campusurilor. Cei care au trecut prin el ne-au relatat ca in unele nopti centrele ONR sunt supraaglomerate, iar in altele abia de se aduna doi-trei azilanti "rataciti". Seful ONR, generalul de brigada Vasile Dragoi, spune ca, de la an la an, numarul solicitantilor de azil in Romania se dubleaza: "Anul acesta avem 2200 de cereri de azil. Nu toti solicitantii primesc insa statutul de refugiati. Noi dam o decizie, care, daca este pozitiva, este si definitiva. Daca respingem cererea, ii dam persoanei respective un termen de 15 zile pentru a parasi tara. Evident, persoana se poate adresa instantei, care poate infirma decizia noastra. Cei mai saraci dintre solicitantii de azil sunt cazati in centrele noastre din Gociu - cu 250 de locuri - si Vasile Stolnicu - cu 500 de locuri. Daca nu respecta regulile interne, sunt dati afara din campusuri si primesc 8200 de lei pe zi pentru a-si inchiria o locuinta!". Despre faptul ca locatari ai ONR "ataca" in fiecare noapte granita de Vest, generalul Dragoi zice: "Nu este competenta noastra! Solicitantii de azil nu au voie sa paraseasca Bucurestiul, iar cei din campusuri nu pot lipsi mai mult de 3 zile. Daca nu respecta aceste reguli, noi anuntam autoritatile". Dupa cum se vede, generalul Dragoi nu-si asuma nici o responsabilitate pentru faptul ca cele doua centre pentru refugiati pe care le are in grija au devenit principalul furnizor de "marfa" pentru retelele de calauze. Ba chiar admite acest fapt: "Da, e posibil, dar nu am dovezi ca este asa". In acest caz, i le aratam noi. In ziarul de maine va vom prezenta structura acestor retele cu radacini in caminele ONR si mecanismul prin care refugiatii sunt trecuti ilegal in Ungaria.