Beizadele la volan: mereu moare cineva!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cazurile în care copiii de bani gata conduc bolizi de sute de cai-putere şi sfârşesc tragic pe şoselele României au luat amploare, specialiştii vorbind de un adevărat fenomen.

Moartea năprasnică a lui George Parteca, fiul de 24 de ani al omului de afaceri Stere Parteca, proprietarul hotelurilor Select şi Del Mar din Mamaia, se înscrie în şirul accidentelor tragice comise de copiii de bani gata ai Constanţei. Tânărul şi-a pierdut viaţa luni dimineaţa, zdrobit de gardul unei vile din Mamaia.

Venea la ora 4 dimineaţa, de la Năvodari, unde petrecuse cu gaşca şi se afla la volanul automobilului său negru Porsche 997 Carrera Turbo. Avea o alcoolemie de 1,7, nu purta centură de siguranţă şi circula cu viteză excesivă. În sensul giratoriu de la Cazinou, în dreptul Clubului Bellagio, a pierdut controlul volanului. Bolidul a intrat pe trotuarul din dreapta, măturând tot în cale şi înfigându-se în gardul vilei de la debarcader, ce este situată la intrarea în minicartierul rezidenţial unde locuieşte primarul Radu Mazăre. George Parteca a rămas captiv la volan, intrat deja în stare de comă şi a murit câteva ore mai târziu la Spitalul Judeţean Constanţa.

Trăiesc şi mor la viteze ameţitoare

George Parteca făcea parte din lumea mondenă a Constanţei, unde tinerii, îndeosebi fii de oameni de afaceri, trăiesc viaţa din plin savurând statutul lor preferenţial. Au un cerc oarecum închis, pentru că nu oricine poate ţine pasul cu stilul lor ultraluxos de viaţă.

În general, urmează facultăţi aproape de casă (Economie, Drept) pentru că nu se pot desprinde de cuibul unde trăiesc în puf. Şi George a studiat economia la o facultate particulară, însă a fost cel mai slab din liceu terminând BAC-ul pe ultimul loc. Noua protipendadă este nelipsită din cluburile de noapte, unde petrece până-n zori. Conform standardelor lor, tinerii de bani gata nu pot conduce decât maşini foarte scumpe şi foarte puternice, pe care le primesc cadou de cele mai multe ori chiar la majorat. Şi George a primit maşina cadou de la părinţii săi.

George Parteca, victima teribilismului

image

După ce-şi termină studiile, rămân să se ocupe de afacerea familiei, pe care se fac că o conduc. Părinţii preferă să-i ţină pe lângă casă, sperând ca toată averea lor, pe care o strâng în ani de muncă, să fie administrată mai târziu de odrasle. Exact aşa se întâmpla şi în cazul familiei Parteca: George se ocupa, chipurile, de businessurile tatălui său, însă nu făcea nimic concret. Pe contul de Facebook, însă, se autointitula „owner (proprietar - n.r. ) hotel Del Mar".

Puterea pe care le-o dă banul se transferă şi pe şosele, unde beizadelele uită că viaţa nu poate fi cumpărată. Când se văd la volanul unor maşini cu valoare ameţitoare, beţia invincibilităţii îi face să apese cu nesaţ pedala de acceleraţie, făcându-i să circule şi să moară cu viteza unui avion la decolare: peste 200 de kilometri la oră. Uneori mor singuri, alteori iau în mormânt şi alte vieţi nevinovate, fie că le sunt pasageri, fie că se nimeresc să fie în preajmă.

Viteză de avion la decolare

În cazul lui George Parteca, viteza cu care a intrat în sensul giratoriu de la Cazinoul din Mamaia, la ora 4.00 dimineaţa a zilei de luni, nu poate fi calculată decât în urma unei expertize tehnice ce poate dura şi jumătate de an.

Aceasta se face numai la cererea expresă a familiei, căci dacă accidentul s-a soldat doar cu moartea şoferului, Poliţia Rutieră nu mai deschide nicio anchetă, pe considerentul că pedeapsa - maximă, pierderea vieţii -a fost dată de altă sentinţă, divină. Cei care au asistat la descarcerarea victimei spun că acul vitezometrului se înţepenise la 240 de kilometri la oră - indiciu pe care Poliţia Rutieră nu îl ia în considerare dintr-un motiv strict tehnic: mecanismul poate indica o valoare obţinută artificial, în urma şocului. Băiatul de 24 de ani nu purta centură de siguranţă, obicei pentru care fusese amendat în repetate rânduri, în decursul celor şase ani de şoferie.

Luându-se în considerare forţa impactului şi ravagiile făcute, bolidul avea clar o viteză ce se apropia de 200 de kilometri la oră.  Martorii oculari au văzut doar cum, după ce a intrat în sensul giratoriu, automobilul Porsche 997 Carrera Turbo le trece ca o săgeată neagră prin faţa ochilor, rade gardul de la spaţiul verde pe o distanţă de 10 metri, dărâmă stâlpi de iluminat şi copaci şi se înfige în gardul unei proprietăţi de pe malul Lacului Siutghiol (fostă vilă de stat), dărâmându-i poarta şi răsturnându-se.

La un asemenea traseu şi la aşa coliziune violentă, considerând că dotările automobilului de lux (airbaguri, ABS) ar fi funcţionat la parametri maximi, chiar dacă ar fi purtat centura de siguranţă este puţin probabil ca şoferul să fi avut şanse de supravieţuire. Mai mult, analizele efectuate de medicii legişti au relevat că George Parteca avea nu mai puţin de 1,7 alcoolemie, procent ce poate fi sinonim cu coma alcoolică, în funcţie de gradul de rezistenţă a organismului la consumul de băuturi alcoolice.

Prietenii victimei au venit la locul accidentului pentru a aprinde lumânări



Ţinând cont şi de acest aspect, accidentul putea fi produs din mai multe cauze. Oficial, Poliţia Rutieră a transmis că şoferul a fost neatent în condus, dar aceasta se întâmpla înainte de aflarea alcoolemiei. Dar tânărul Parteca putea la fel de bine să-şi fi pierdut cunoştinţa la volan din cauza beţiei. Însă cel mai probabil, la ieşirea din sensul giratoriu, viteza excesivă şi starea de ebrietate avansată au dus la pierderea controlului volanului.

"Legea ar trebui să fie mai dură: examenul psihologic să fie foarte riguros.''
Liviu Chesnoiu psiholog

1,7 reprezintă alcoolemia depistată în sângele lui George Parteca în urma expertizei poliţiei.

Era „ca oricare altul" din lumea lor

Gardul proprietăţii de care s-a zdrobit George Parteca este în continuare loc de pelerinaj pentru prieteni, cunoscuţi, rude sau doar curioşi. Urmele nu au fost îndepărtate încă, iar locul este plin de bucăţi desprinse din maşină, trunchiuri de copaci, sânge, flori şi candele aprinse. Stâlpul de iluminat doborât de bolid a fost luat încă din prima zi de echipele Electrica.

Grupuri-grupuri, tinerii vin la locul accidentului să se reculeagă. Se uită la resturile accidentului, la petele de sânge închegat, aprind o lumânare şi se urcă la loc în maşină. Prietenii lui George Parteca se deosebesc de ceilalţi: coboară din limuzine şi au schimbat hainele de club cu ţinută VIP de doliu -negru din cap până-n picioare şi ochelari negri. Ei îl plâng pe George Parteca, pe care îl descriu ca pe un băiat „obişnuit", „ca oricare altul" - pentru lumea lor.  „Da, obişnuia să se dea mare, dar cine nu mai spune una-alta? El nu făcea rău nimănui. Nici acum n-a făcut decât lui şi familiei lui. Dar n-a omorât pe nimeni, aşa cum a făcut George Gociman, care a mai luat trei cu el în mormânt".

Amendat de 14 ori

Tânărul era un împătimit al şoferiei şi obţinuse permisul de conducere încă de la împlinirea vârstei de 18 ani, din 2005. De atunci, în fiecare an a fost amendat de Poliţia Rutieră pentru diferite abateri, de la staţionare neregulamentară la nepurtarea centurii de siguranţă şi depăşirea vitezei legale, stabilind recordul în 2009.

„Juca ruletă ruseasca"

Comparaţia este inevitabilă: similitudinea cu accidentul din 2007, când a murit George Gabriel Gociman (20 de ani), fiul altui hotelier din Mamaia, şi el aromân, tot la volanul unui Porsche, este izbitoare. Tânărul era student şi în noaptea de 18 februarie 2007 a făcut un accident de circulaţie care a îngrozit Constanţa.

image

Hotelul Del Mar, din Mamaia, deţinut de tatăl victimei

Pentru că îşi lovise maşina, un Volkswagen Golf, a împrumutat maşina tatălui său, un Porsche Cayenne TL 13 GGG. La plimbare şi-a mai luat trei prieteni, toţi în vârstă de 20 de ani: Otilia Anca Matei,  Irina Suzana Stanciu şi Paul Ştefan Ivănuş. A intrat în Mamaia, spre Năvodari, întrecându-se cu un Audi TT rămas neidentificat de poliţie.

image

„Liniuţa" a ţinut până la primul sens giratoriu din dreptul Aquamagic, când tânărul a pierdut controlul direcţiei şi a zburat cu peste 200 de kilometri la oră în copacii şi în stâlpii de pe marginea drumului, pe care i-a retezat. Bolidul a explodat, iar şoferul şi fetele au fost carbonizaţi. Cel de-al patrulea, Paul Ivănuş, avea să moară o lună mai târziu, la un spital din Capitală.

În memoria lor, tatăl lui George Gabriel Gociman, patron al Hotelului Gociman (fosta discotecă Sunquest), a ridicat un monument la locul accidentului, vegheat în permanenţă de flori şi candele. Şi acesta a fost loc de pelerinaj un timp, până când impresiile s-au răcit, dar impactul asupra opiniei publice a rămas cutremurător.

„Al lui Gociman şi-o căuta cu lumânarea. Trecea prin intersecţii ca din puşcă, fără să oprească. Juca ruleta rusească. Până l-a atins", spun cunoscuţii. Ca şi George Gociman, George Parteca face parte din comunitatea aromână a Constanţei. Oameni plini de bani, bine situaţi, cu multe relaţii. Au în sânge simţul afacerilor şi sunt renumiţi pentru că se descurcă în orice situaţie.

Slăbiciunea oamenilor cu bani

Este şi o vorbă spusă mai în glumă, mai în serios: „Unde sunt bani trebuie să fie şi machedoni. Şi invers". Bunăstarea aromânilor se trage din strămoşi, care s-au ocupat de creşterea animalelor şi au ştiut să-şi gospodărească avuţia, în ciuda vitregiilor soartei care i-a purtat pe meleagurile Balcanilor până au ajuns în Dobrogea.

Nunţile lor sunt ca-n poveşti, durează zile în şir şi sunt vestite pentru opulenţa lor. Făloşi, dar zgârciţi în acelaşi timp, aromânii sunt indiviaţi şi deseori antipatizaţi pentru bogăţia şi simţul lor practic, dar de familia Parteca lumea nu vorbeşte rău. „Sunt oameni liniştiţi şi de treabă, nu sunt cu nasul pe sus. Îşi vedeau de afacerile lor. Dar, uite, cu băiatul au dat greş. Nu trebuia să îi dea aşa maşină pe mână. George era destul de cuminte, sunt alţii mult mai răi ca el, dar el avea o patimă a volanului", spun apropiaţii familiei.

Fiul omului de afaceri avea o soră mai mare, însărcinată în luna a cincea. El îşi petrecuse Revelionul cu o gaşcă de prieteni într-un local de lux din Năvodari, iar în noaptea de 1 spre 2 ianuarie se întorcea tot de la Năvodari. El urma să ducă mai departe numele şi afacerea familiei Parteca.

Părerea Expertului: „La volan, simt că au putere absolută"

„Aceşti puşti compensează frustrările şi complexele din viaţa reală. Nu pot convinge cu calităţile lor şi atunci demonstrează pe şosele că sunt cineva. Beau multe energizante, cofeină în exces, alcool şi alte substanţe, devin agresivi şi se urcă la volan, unde simt că au puterea absolută. Vina este a părinţilor care le cumpără asemenea maşini puternice, punându-le practic nişte arme în mână.

Or fi ei buni manageri, dar nu ştiu deloc care le sunt nevoile copiilor. Nu trebuie să fii atât de îngăduitor, să-i răsfeţi cu aşa ceva. Dacă au văzut şi ce comportament are la volan, taxat deja cu 14 amenzi în 7 ani, părinţii acestui băiat trebuiau să ia măsuri imediat, nu să aştepte deznodământul.

Este deficitar şi modul în care se acordă permisul de conducere, la vârsta necoaptă de 18 ani, când se ştie că abia după 25 de ani oamenii devin mai responsabili, căci se încheie procesul de formare a personalităţii. Legea ar trebui să fie mai dură: examenul psihologic să fie foarte riguros, iar condusul agresiv să fie sancţionat cu anularea permisului de conducere", este de părere psihologul principal Liviu Chesnoiu, colonel în rezervă, fostul profiler al Poliţiei Constanţa.


Citește Blestem de piţiponci şi cocalare: „Să păţiţi şi voi la fel!“

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite