CONTROLORII DE TRAFIC AERIAN - veriga importanta a sigurantei zborurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Putin cunoscuta publicului larg, profesia de CONTROLOR DE TRAFIC AERIAN (CTA) este, alaturi de aceea de pilot, cea mai importanta veriga a sistemului de trafic aerian modern. Popularizata prin

Putin cunoscuta publicului larg, profesia de CONTROLOR DE TRAFIC AERIAN (CTA) este, alaturi de aceea de pilot, cea mai importanta veriga a sistemului de trafic aerian modern. Popularizata prin intermediul catorva filme si carti de beletristica, cel mai adesea este asimilata "Turnului de Control". Si, intr-adevar, viata unui aeroport este controlata pana la cel mai mic amanunt de acest "organ de trafic", asa cum viata unui organism complex este controlata de un sistem nervos central. Dupa ce paraseste aeroportul, un avion care transporta, in general, intre 30 si 400 de pasageri, penetreaza un spatiu aerian supraaglomerat, in care, in lipsa unui sistem de dirijare si informare foarte complex, superautomatizat, ar fi imposibil sa supravietuiasca mai mult de cateva minute. De aceea, in situatia unor aeroporturi foarte aglomerate, sau in situatia unor aeroporturi foarte apropiate, s-a creat un organ de trafic numit: "APPROACH" (apropiere). Acesta opereaza intr-o zona "terminala" (TMA), intinsa uneori pana la aproximativ 100 km, iar pe verticala pana la 5-6000 m. Aici, controlorii de trafic aerian, dotati cu echipamente radar ultramoderne, asistati de un sistem automat de prelucrare a datelor de zbor, creeaza secvente de sosire la aeroport sau la parasirea acestuia care adesea iti taie respiratia. Aeronave de sute de tone, cu viteze "limitate la aproximativ numai 480 km/h (8 km/min)", se insira unele dupa altele, intr-un regim de inaltime in continua evolutie precum margelele pe o ata ce uneste, intr-un plan inclinat, pamantul cu vazduhul. Parasim insa si acest spatiu pentru a ne aventura in inaltimi, acolo unde aceste pasari de argint se simt in elementul lor. La 10-11000 de metri inaltime, o aeronava moderna are cel mai economic si, de regula, cel mai favorabil regim de functionare din punct de vedere atmosferic (vant la inaltime, turbulenta si givraj). Dar si aici, intr-o regiune precum cea europeana, cu sute de aeroporturi si, in medie, 25.000 de zboruri pe zi, se intampla acelasi fenomen. Supraaglomerarea. Toate companiile aeriene doresc sa decoleze la orele stabilite, sa aterizeze la minutul mentionat in program si sa urmeze drumul cel mai scurt si economic. Ar fi posibile oare aceste deziderate in lipsa Controlorilor de Trafic Aerian? Cu siguranta NU. Intr-un paienjenis de cai aeriene (adesea asa cum vedeti autostrazile americane care se intersecteaza in cele mai aglomerate noduri prin uriase poduri suspendate pe 4-5 sau mai multe nivele), zeci de aeronave survoleaza aceleasi puncte geografice simultan. Echipamentele de sol pentru determinarea directiei de zbor sau a distantei care marcheaza aceste intersectii permit controlorului de trafic aerian de ruta sa realizeze o imagine mentala a situatiei de trafic in perspectiva urmatoarelor 10-20 de minute. Mai nou, avand in vedere dotarea cu computere de bord, aceste noduri pot fi simple puncte de raport cu coordonate geografice precise, citite de pilot pe unul din zecile de cadrane de care este inconjurat. Astfel, aeronavele care impanzesc cerul sunt urcate sau coborate, deviate, grabite sau intarziate pentru a-si intrepatrunde sau schimba traiectoriile in deplina siguranta. Acelasi controlor va trebui sa schimbe rapid secventa atunci cand una dintre aeronave solicita schimbari de inaltime din cauza conditiilor meteo, modificari de viteza, de ruta, sau, in situatii deosebite, aterizarea de urgenta la cel mai apropiat aeroport. Toate aceste convorbiri aer-sol se desfasoara in limba engleza si respecta o frazeologie standardizata pentru controlorii si pilotii din lumea intreaga. Controlorii de Trafic Aerian sunt deci oamenii care asigura fluenta si siguranta traficului aerian. Ce aptitudini si ce abilitati trebuie sa-si dezvolte ei permanent? Ce pregatire profesionala au ei? Dupa selectarea lor pe baza unor teste de cunostinte teoretice temeinice (matematica, geografie si, nu in ultimul rand, limba engleza) urmeaza aproape 3 ani de specializare, cand, in baza unei licente acordate, in urma unei evaluari riguroase, de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR), isi pot incepe pregatirea practica (OJT - ON JOB TRAINING) la organul de trafic aerian la care au fost repartizati. Aici, sub supravegherea atenta a unor instructori experimentati, vor urma alte luni si chiar ani de pregatire, intrerupti doar pentru a merge la SIMULATOR in vederea aprofundarii si experimentarii unor noi si noi solutii de rezolvare a oricarei situatii de trafic (depasirea capacitatii de sector, situatii de urgenta, interventii ilicite, pierderea legaturii radio etc.). Astfel ca, in linii mari, abia dupa 4-6 ani de la examenul de admitere putem spune ca avem printre noi un nou Controlor de Trafic Aerian. Si toata aceasta activitate se deruleaza 24 de ore din 24. Schimburi de zi, de noapte, "weekend-uri" martea si miercurea. Pentru acesti oameni, de vineri pana luni dimineata este, cel mai adesea, "varful de trafic", perioada cea mai aglomerata, cu cele mai multe si variate solicitari. In Europa exista nu mai putin de 16.000 CTA (cu 1.800 sub numarul necesar), din care 1/3 se vor pensiona pana in 2007. In Romania sunt aproximativ 600 CTA in cadrul a 3 centre regionale pentru traficul de ruta (ACC), un APP-APPROACH pentru zona terminala (TMA Bucuresti) si 17 turnuri de control (TWR sau APP/TWR). Ce le va aduce viitorul? Cum se vor adapta noilor concepte care imagineaza un "Cer Unic European (Single Sky)", noi aeroporturi, noi echipamente, in concordanta cu tehnologiile cele mai moderne si mai sofisticate puse in practica in industria aeronautica si cea a serviciilor de trafic aerian? Toate acestea insa, intr-un alt articol.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite