Ponta: „Intervenţia de luni a fost un eşec”. Acesta cere înlocuirea şefului STS. Un şef din MAI a fost demis, iar cei de la IGSU şi ROMATSA au demisionat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Premierul Victor Ponta FOTO Marian Iliescu
Premierul Victor Ponta FOTO Marian Iliescu

Secretarul de stat din MAI Cătălin Chiper a fost demis iar şefului STS, Marcel Opriş este la un pas de a părăsi fotoliul pe care îl ocupă. De asemenea, şefii ROMATSA şi IGSU au decis să demisioneze astăzi după ce Victor Ponta a prezentat concluzia raportului în cazul accidentului aviatic din Apuseni. Premierul nu a spus însă nimic despre ministrul de Interne, Radu Stroe, cel care s-a întrecut într-o serie de gafe după prăbuşirea avionului.

UPDATE Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, s-a dus miercuri seară, la Ministerului Afacerilor Interne (MAI). La intrarea în sediul instituţie, aceasta nu a făcut nicio declaraţie.

UPDATE Şeful ROMATSA Aleodor Marian Frâncu şi-a dat demisia.

Acesta a declarat miercuri că şi-a înaintat demisia Consiliului de Administraţie, „pentru liniştea şi stabilitatea instituţiei”, dar că nu are nimic să-şi reproşeze, arată Mediafax.

„Demisia este un act unilateral. În atmosfera creată, nu mai puteam să-mi exercit funcţia de manager. ROMATSA are nevoie de stabilitate”, a spus Aleodor Frâncu.

Întrebat dacă are ceva să-şi reproşeze, Frâncu a răspuns: „Nu am nimic să-mi reproşez. Am demisionat numai pentru liniştea şi stabilitatea instituţiei”.

De asemenea, tot astăzi şi-a mai dat demisia şi Bogdan Donciu, director al Departamentului Operaţional, se arată într-un comunicat de presă emis miercuri de ROMATSA.

În locul lui Frâncu a fost delegat Valentin Cimpuieru, directorul Departamentului Tehnic de Dezvoltare.

Potrivit sursei citate, ROMATSA va prezenta în următoarele zile, către Consiliul de Administraţie (la solicitarea acestuia), un raport asupra activităţii desfăşurate de regie cu ocazia accidentului aviatic.

UPDATE Ministrul Justiţiei, Robert Cazanciuc a declarat astăzi în legătură cu intervenţia lamentabilă a autorităţilor acest caz că pentru căutarea victimelor putea fi folosit sistemul de localizare al IGPR. "Într-o situaţie dramatică trebuie să facem tot ce ne stă în putinţă pentru a folosi căile legale, a folosi instrumentele la îndemână şi a încerca să scurtăm procedurile. Trebuie să respectăm riguros legea, dar trebuie să ne uităm în acelaşi timp cu atenţie la situaţia dramatică, şi cred că trebuie să identificăm soluţii ca legea să nu ne blocheze şi să ne ajute”.

UPDATE Medicul Victor Zota, coordonatorul naţional pe transplant, cel care a păstrat constant legătura cu medicul Radu Zamfir de la Institutul Fundeni, susţine că personal l-a rugat pe acesta din urmă să sune la serviciul 112.

„E absurd! Eu nu înţeleg de ce au ajuns cei de la IGSU şi STS la această concluzie, cum că Zamfir nu a transmis deloc coordonatele. Eu, personal, l-am rugat să sune şi am insistat. Am considerat atunci că lucrurile au intrat pe un făgaş normal, mai ales că eu lucrez într-un astfel de sistem”, a declarat pentru adevarul.ro medicul Victor Zota.

Acesta nu a vrut să comenteze pe marginea măsurilor luate de premierul Victor Ponta, însă a precizat că astfel de situaţii n-ar mai avea loc „dacă ar exista o mai bună coordonare între autorităţi”.

De altfel, potrivit raportului prezentat miercuri în Guvern, medicul Zamfir a sunat de cinci ori la Serviciul de Urgenţă 112. Zamfir a sunat prima dată la 112 la ora 16.16:26 pentru a anunţa prăbuşirea unui avion. El a revenit de mai multe ori cu apeluri către 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12:39 şi 19:31:51.

„Pe durata convorbirilor telefonice cu doctorul Zamfir s-a făcut tot posibilul pentru obţinerea coordonatelor geografice, în baza tipului de terminal telefonic avut la dispoziţie de apelant, dar nu au putut fi exploatate facilităţile terminalului mobil care ar fi putut ajuta la localizarea acestuia", notează documentul.

UPDATE Şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), Ion Burlui, şi-a depus miercuri demisia, care a fost acceptată de ministrul de Interne, Radu Stroe. 

UPDATE Reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) susţin că, de fapt, medicul Radu Zamfir, cel care a ţinut legătura telefonic cu autorităţile de la momentul prăbuşirii - nu ar fi trimis deloc coordonate către salvatori. 

La rândul lor, reprezentanţii Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), nu-şi asumă vina pentru cele întâmplate. Aceştia susţin că medicul Zamfir a trimis coordonate greşite.

„M-au şocat şi pe mine aceste declaraţii. Legat de măsurile luate de guvern, este prematur să comentăm atâta timp cât nu am văzut încă raportul. Aşteptăm să se sedimenteze lucrurile”, a explicat pentru adevarul.ro profesorul Radu Deac, preşedintele Agenţiei Naţionale de Transplant (ANT).

UPDATE Reacţiile la măsurile luate de premierul Victor Ponta nu au întârziat să apară. „Este o primă măsură normală, deşi mă aşteptam să îşi dea ei demisia de, nu să fie demişi. Pentru noi nu este important să cadă capete, ci să aibă oamenii acces la intervenţii. Trebuie luate măsuri ca niciodată să nu ne mai confruntăm cu aşa ceva”, a declarat pentru adevarul.ro profesorul Astărăstoae, preşedintele Colegiului Medicilor din România.

„Nu a existat niciun fel de coordonare, totul a fost făcut sub luminile camerelor de luat vederi, iar presiunea a fost maximă. Nu a existat niciun fel de comunicare. Sistemul nostru medical de urgenţe este foarte bine pus la punct”, a completat şeful medicilor.

În opinia acestuia, a-i da unui vicepremier atribuţii în domeniul dezastrelor, este o măsură discutabilă. „Vicepremierii, miniştrii, sunt oameni politici. Nu ştiu câtă expertiză au ei într-un asemenea domeniu, este nevoie să colaboreze cu specialiştii”, a mai spus Astărăstoae. Acesta a completat, legat de o potenţială demitere a ministrului de interne Radu Stroe, că „dacă trebuia să facă ceva şi n-a făcut, atunci poate fi demis”.

Concluzii preliminare ale raportului MAI.

Potrivit raportului vicepremierului Oprea, ROMATSA nu a manifestat un rol activ în cazul accidentului aviatic din Cluj, nu a luat măsurile necesare pentru stabilirea zonei de căutare a aeronavei, nu a declanşat operaţiuni de căutare şi nu a cerut sprijinul Centrului de Operaţii Aeriene din Ministerul Apărării Naţionale (MApN).

Ca urmare a analizei efectuate în conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative în vigoare şi având în vedere modul efectiv în care au acţionat instituţiile cu responsabilităţi, putem afirma că se impune instituirea unei coordonări ferme în situaţii similare, revizuirea procedurilor operaţionale din perspectiva respectării acestora, precum şi implementarea unor sisteme noi care să asigure în sistem de urgenţă stabilirea cu acurateţe a locaţiilor în care se petrec evenimente aviatice, după cum urmează: A. Sistem de localizare a terminalelor mobile în reţelele operatorilor de telecomunicaţii (pe cheltuiala operatorilor) asemănător obligaţiilor prevăzute de lege de implementare a funcţiei legale de interceptare. B. Implementarea unui sistem cu staţii automate meteo şi camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicaţii şi STS, în zonele neacoperite de staţiile meteo ale Administraţiei Naţionale de Meteorologie, de regulă în zonele montane. C. Procedură operaţională în baza căreia structurile responsabile să solicite date şi informaţii, iar instituţiile cu atribuţii să le furnizeze în format integrat. D. Exerciţii de alarmare periodice în scopul verificării modului de acţiune a structurilor cu responsabilităţi în situaţia producerii unor accidente aviatice în zone dificile”, sunt propunerile prezentate premierului Victor Ponta de către vicepremierul Gabriel Oprea.

22-01 Nota Privind Accidentul Aviatic Din 20 Ianuarie

Principalele declaraţii ale premierului: 

Prezint condoleanţe, în numele Guvernului, familiilor. Este evident o tragedie. Am constatat, în baza raportului întocmit de Gabriel Oprea, că au existat deficienţe inacceptabile. Toate aceste lucruri necesită anumite responsabilităţi şi îmbunătăţiri ale sistemului de intervenţie.

Veţi găsi toate datele seci ale modului în care s-au desfăşurat lucrurile. La trei instituţii importante: MAI, ROMATSA şi STS lucrurile au funcţionat inacceptabil de încet, fără asumarea responsabilităţii. Am decis înlocuirea din funcţie a secretarului de stat, domnul Chiper. Am solicitat înlocuirea directorului ROMATSA şi a directorului de operaţiuni. Şi voi solicita, în calitate de vicepreşedinte al CSAT, înlocuirea şefului STS.

Aceste responsabilităţi trebuie asumate, ca un semnal extrem de clar că există o responsabilitate, iar aceste instituţii trebuie să beneficieze de oameni cât mai responsabili, care să-şi asume anumite lucruri. În viitor, intervenţia trebuie să se facă mai rapid şi mai eficient. Consider că intervenţia de luni a fost un eşec, indiferent de vreme. Mă bucur totuşi că au fost salvate câteva vieţi.

Dacă în cazul tragediei din Muntenegru România a dovedit că poate să-şi ajute cetăţenii, în acest caz a fost un eşec. Voi propune decorarea celor 5 supravieţuitori, cât şi a celor care i-au identificat. Fiecare dintre instituţiile care nu au funcţionat la nivelul aşteptat vor suferi schimbări.

Premierul Victor Ponta anunţă demiterile după tragedia din Apuseni

Stroe nu-şi dă demisia

Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, a declarat astăzi, a ieşirea din sediul MAI, răspunzând unor întrebări, că nu crede că va fi schimbat din funcţie şi că nu intenţionează să demisioneze: „Nu ştiu, nu cred, mă duc acum la Guvern“.

Totodată, întrebat dacă intenţionează să îşi dea demisia, Stroe a răspuns: "Nu".

Direct responsabil de faptul că autorităţile au ajuns cu greu la locul accidentului, Radu Stroe a aruncat vina în stânga şi în dreapta, fără a-şi asuma niciuna din greşelile organizatorice ale subordonaţilor săi. Pentru Radu Stroe, singurii vinovaţi au fost cei de la STS Cluj, care au localizat cu greu locul prăbuşirii.

"Nici politia, nici jandarmii nu dispun de tehnica necesara pentru localizarea unei epave, cum este situaţia în speţă. ISU a lucrat direct cu STS Cluj şi mă gândesc ca acolo au existat şi alte organe abilitate sa faca acest lucru. SRI, poate şi alţii. Noi ne-am ocupat, aşa cum prevede legea, de căutarea si recuperarea oamenilor si salvarea, ducerea lor la spital, ceilalţi s-au ocupat de localizare. Cum s-au ocupat nu pot să comentez, mai ales ca nu avem raportul final”, a spus ministrul.

Întrebat dacă are ceva să-şi reproşeze, Stroe a spus: „Îmi pare rău că s-a întâmplat în timpul mandatului meu tragedia”.

„Bineînţeles că era şi mai bine dacă se putea face o localizare la metru sau la suta de metri. Răspunsul îl găsiţi la STS, în speţă la STS Cluj”,  a spus Stroe, răspunzând întrebărilor jurnaliştilor privind operaţiunile de intervenţie în cazul aeronavei prăbuşite, mai ales în ceea ce priveşte dificultatea localizării victimelor.

Întrebat de ce nu a fost trimisă în misiune aeronava SMURD, el a spus că aceasta este "pentru salvare de oameni, nu pentru alte activităţi".

Lunea neagră în Munţii Apuseni: 2 morţi şi cinci răniţi

Luni, 20 ianuarie, în zona Munţilor Apuseni, a avut loc un accident aviatic în urma căruia două persoane au murit, pilotul Adrian Iovan şi o studentă în anul V la Institutul Medico-Militar, Aurelia Ion, iar alte cinci au fost rănite. 

La bord se aflau patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral. 

Accidentul s-a produs la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Unul dintre medicii din aeronavă a reuşit să sune la 112, la ora 16.16, anunţând evenimentul.

„Totul a decurs iniţial bine, pe parcursul trecerii munţilor a survenit un val de ceaţă. Avionul a virat, a pierdut înălţime, a pierdut un motor şi am văzut copacii de aproape. Când am ieşit din avion am văzut că un pilot era în afara avionului, probabil propulsat prin parbriz, iar Adrian Iovan era prins între sfărâmăturile avionului. Trei colegi erau loviţi, dar au ieşit pe picioarele lor. Când m-am asigurat că sunt cât de cât în regulă am sunat la 112. Imediat ce mi-a explicat cineva cum să transmit acele coordonate, le-am transmis. Apoi am fost sunat de alţii care erau implicaţi în acţiunea de salvare, ei ne-au luat coordonarea. Nu ştiu nimic despre trimiterea unor coordonate false”, a povestit ulterior medicul Zamfir care marţi a plecat pe proprie răspundere, din spitalul din Cluj şi a venit la Bucureşti unde a rămas internat la Spital Fundeni. 

Acesta a povestit că Adrian Iovan era încarcerat şi că a încercat să îl ajute să scape însă fără niciun rezultat. De asemenea, acesta a mai arătat că nici studenta nu a murit pe loc, însă era inconştientă şi îi era foarte frig. 

SML Alba: Fata ar fi putut fi salvată

Gheorghe Vieru, şeful Serviciului Medico Legal (SML) Alba, a declarat că Adrian Iovan a murit din cauza unui şoc traumatic şi a şocului hipotermic, iar tânăra Aurelia Ion din cauza şocului hipotermic şi a unor tulburări respiratorii.

„Pilotul a murit din cauza şocului traumatic şi a şocului hipotermic, asta înseamnă că a suferit un politraumatism cu fracturi pe membre şi fracturi costale şi expunere la frig. Fata a murit din cauza unui şoc hipotermic şi a unor tulburări de dinamică respiratorie cauzate de un traumatism toracic”, a precizat şeful SML pentru „adevarul.ro”.

Mai mult, acesta a adăugat că este greu de spus dacă Adrian Iovan ar fi supravieţuit dacă echipa de salvare ar fi ajuns mai devreme, însă în cazul Aureliei Ion ar fi fost şanse.

„Cel puţin în cazul studentei, cred că ar fi avut şanse de supravieţuire, în situaţia în care era descoperită repede. Nu aş putea face o cuantificare în timp”, a declarat Gheorghe Vieru.

La acţiunea de salvare au participat salvamontişti din mai multe judeţe, echipaje de ambulanţă şi SMURD, pompieri, dar şi sute de localnici.

Medicul Zamfir a precizat că la faţa locului a ajuns mai întâi un pădurar care fusese anunţat, apoi au venit localnicii, după care a venit SMURD-ul. El a explicat că în zona în care aceştia se aflau nu se putea ajunge decât pe jos. 

Un pădurar, cel care ajuns prima oară la epavă

Epava avionului a fost găsită prima oară de un pădurar, după mai bine de cinci ore de la producerea accidentului. Acesta, după ce a identificat locul dezastrului înaintea autorităţilor, a direcţionat şi echipajele de urgenţă pentru a acorda primul ajutor răniţilor.

Circa 400 de săteni din localităţile din zonă plecaseră în căutarea victimelor. Unul dintre localnici a declarat pentru „Adevărul” că după ce a văzut ce se întâmplă la televizor, el împreună cu mai multe persoane au hotărât să se alăture echipajelor de urgenţă.

„Am văzut la televizor ce tragedie se întâmplă, am ieşit în drum şi am vorbit cu alţi săteni să venim ca să le dăm oamenilor o mână de ajutor. Nu am văzut avionul, dar am pornit cu toţii, împreună cu pădurari şi cei de la Salvamont pe munte. Am găsit răniţii la o distanţă mare de avion”, a spus Alexandru Roşu, localnic.

Autorităţile au ajuns la faţa locului după mai bine de şase ore, moment în care au preluat răniţii şi s-au transportat către maşinile SMURD.

Ore preţioase au fost pierdute

Marius Pop specialist offroad din Cluj, a fost unul dintre cei care au ajuns primii la locul tragicului accident aviatic. Clujeanul a declarat, pentru „Adevărul“, că salvarea victimelor ar fi putut să fie mult mai rapidă dacă autorităţile şi-ar fi făcut treaba.

„La ora 19.00 am primit primul telefon, la 19.20 am plecat şase maşini din Cluj. Am luat nouă băieţi de la ISU. Am fost escortaţi de maşini de la ISU până la ieşirea din oraş pentru că era foarte aglomerat. Am mers prin Căpuşu Mare, Dârgău, Beliş, Mărişel şi am început călătoriile. Pe traseu ne-am mai întâlnit şi cu alţi localnici şi cu alte maşini“, a povestit unul dintre salvatorii victimelor, Marius Pop, pentru adevarul.ro.

Şoferii maşinilor de teren de tip 4X4 primeau prin SMS coordonatele de GPS de la cei care coordonau operaţiunea de salvare. Problema este că aceste coordonate au fost greşite de mai multe ori şi au dus la întârziere majore, de peste două ore, timp care era atât de preţios pentru victimile accidentului.

„Ne-am dus la Crucea lui Iancu de două ori şi nu era absolut nimic. Am pierdut mai mult de două ore. Ştiţi cum i-am găsit? Am aflat că i-au găsit un pădurar.  Am reuşit să luăm numele pădurarului, am sunat la 112 şi am luat legătura telefonică cu el. Acesta ne-a spus exact unde se află. El nu a avut nevoie de GPS să ne spună, dar precizia a fost de ordinul metrilor“. a mai declarat Marius Pop.

Şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba, Florin Roman, a precizat, marţi, că în cazul operaţiunii de salvare declanşată în urma accidentul aviatic care a avut loc luni în Munţii Apuseni au existat „probleme foarte mari de comunicare” şi că din cauza legislaţiei, victimele nu au putut fi găsite mai repede. Pe de altă parte, Poliţia Română a precizat că sistemul de urmărire din dotare nu poate fi folosit decât cu acordul magistraţilor.

Citiţi mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Radu Stroe, ministrul care ar trebui demis pentru bâlbâieli în accidentul aviatic: „Nu demisionez“ Reacţia ministrul de Interne Radu Stroe în urma accidentului aviatic din munţii Apuseni poate fi rezumată astfel: bâlbe, gafe şi declaraţii contradictorii. Radu Stroe este ministrul care nu şi-a asumat nimic, dar care nu se gândeşte la demisie.

EDITORIAL Să murim liniştiţi. Se va face anchetă! Statul român nu este altceva decât o sumă de instituţii sugrumate de incompetenţă şi de interese politice. Desigur, asta nu reprezintă vreun mare secret şi, tocmai pentru că o ştim cu toţii atât de bine, ne-am luat prostul obicei de a tolera senini această cruntă realitate.

ROMATSA, raport preliminar: Aeronava BN2 emitea un semnal de urgenţă care trebuia decriptat la Moscova, ceea ce nu s-a întâmplat Un raport preliminar al ROMATSA precizează faptul că au existat informaţii de la aparatele aflate in zbor că avionul prăbuşit avea funcţională staţia de transmitere a unui semnal in caz de urgenţă, însă semnalul trebuia decriptat la Moscova, ceea ce nu s-a întâmplat deoarece experţii nu au răspuns apelurilor telefonice şi mesajelor electronice ale părţii române.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite