FOTO Nostalgie la primul raliu istoric

0
Publicat:
Ultima actualizare:

 23 de mărci auto produse între 1930 şi 1980 au participat ieri la o sărbătoare a automobilismului şi a respectului pentru trecut. Zeci de maşini de epocă au venit la Băneasa într-o zi de weekend însorită pentru a-şi căuta strălucirea de altădată.

Compania Automobilia a reuşit să organizeze prima ediţie a unui raliu şi show istoric, încercând să pună bazele unei viitoare tradiţii. În cadrul Rallye Bucureşti Istoric, ediţia 2011, modele produse între anii 1930 şi 1980 au concurat la două grupe: Antebellum (vehicule fabricate înainte de 1945, pe un traseu de 51 de kilometri) şi Classic (1946-1981, traseu de 138 de kilometri).

Reporterul „Adevărul“ s-a plimbat cu Opel Commodore GS (1969)

image

Organizatorul competiţiei a reluat, în parteneriat cu Automobil-Clubul Regal Român, un eveniment a cărui unică ediţie a avut loc în urmă cu 76 de ani. În 1935, festivitatea de premiere a fost patronată de regele Carol al II-lea. Rallye Bucureşti a fost inclus la acea vreme în seria de manifestări prilejuită de prima ediţie „Luna Bucureştilor". Ediţia din 1935 a adus la start 20 de participanţi şi a fost organizată după un regulament similar cu cel al Raliului Monte Carlo, în sensul că startul spre Bucureşti era luat din mai multe localităţi (Satu Mare, Iaşi, Oradea, Cernăuţi, Arad, Oradea, Timişoara).

Bătrâni nostalgici şi tineri curioşi

Deşi ne aşteptam ca expoziţia dintre etapele raliului să atragă mai mult bătrânei nostalgici, am avut supriza să constatăm că printre proprietarii maşinilor se învâteau persoane de toate vârstele. Majoritatea erau tineri care îşi manifestau curiozitatea pentru fiecare automobil expus. Cu adevărat nostalgici erau însă proprietarii de maşini prezente la startul raliului. Mulţi dintre ai au făcut eforturi foarte mari să participe la acest raliu, venind chiar şi de la peste 250 de kilometri distanţă.

La bordul unui Opel din 1969

Citroen AS4, produsă în 1930, a fost cea mai veche maşină de la raliu

Am parcurs cei 138 de kilometri ai etapei Classic a raliului la bordul unui Opel Commodore GS din 1969. Traseul cuprindea vizite prin localităţile Dimieni - Moara Vlăsiei - Mănăstirea Căldăruşani - Complex Astoria Snagov - Săftica. Varianta Commodore coupé reaminteşte de trecutul sport al brandului german, având un motor cu şase cilindri în linie, două carburatoare dublu corp Zenith şi 132 de cai putere.

Autovehiculele Opel au fost prezente în număr mare în cadrul acestui eveniment, şase maşini luând startul în acest raliu. Cea mai interesantă dintre ele a fost un Opel Super Six din 1939, reprezentantul mărcii la Grupa Antebellum. Această etapă a avut opt echipaje participante, toate automobilele fiind produse înainte de anul 1945. Printre autoturismele istorice provenite din străinătate şi-au făcut apariţia şi cinci exemplare autohtone. La grupa Classic am reîntâlnit două Dacia 1100 produse în 1969, respectiv 1970, şi două IMS-uri care i-au făcut pe organizatorii evenimentului să deplângă dispariţia ARO.

Costuri mari de întreţinere

image

Restaurarea şi reabilitarea unui astfel de vehicul se face după doi-trei ani de muncă, iar costurile se pot ridica până la 10.000 de euro. „Din păcate, în România nu se mai găsesc mecanici care să se priceapă foarte bine la restaurările de maşini" spune Cristian Stoian, vicepreşedintele Retromobil şi proprietar de autovehicule istorice. În România există şi o clasă i (de vehicule istorice) în cadrul Campionatului Naţional de Raliuri organizat de (Federaţia Română de Automobilism Sportiv.

"În România, nu se mai găsesc mecanici care să se priceapă foarte bine la restaurările de maşini.''
Cristian Stoian proprietar de autovehicule istorice

41
de maşini istorice fabricate între 1930 şi 1980 au participat la Raliul Istoric Bucureşti.

Cele mai interesante prezenţe la raliu

- Citroen AC4 din 1930
- Mercedes-Benz 200C Cabriolet din 1936
- Fiat 500 din 1938
- Skoda 1100 Cabriolet din 1938
- Citroen Traction din 1939
- Jaguar XK 150 din 1957
- Volkswagen 1200 din 1958
- Porsche 356 Coupe din 1960
- Cadillac Coupe De Ville din 1959
- Renault Dauphne Gordini din 1967
- Mercedes-Benz 250 SE din 1967
- M59 B din 1969
- Renault 12 TS din 1974

Trabantul, vedetă la Sibiu

Mario Dobre a investit 6.000 de euro în componente electrice

Trabantiştii din toată ţara s-au întâlnit ieri la Sibiu. 24 de bijuterii pe patru roţi au putut fi admirate de mii de oameni. Cele mai multe priviri a atras un trabant electric. Proprietarul său, Mario Dobre, din Galaţi, spune că s-a îndrăgostit de micuţul Trabant în anii '80, iar acum are acasă patru astfel de autoturisme. Pe unul dintre ele l-a transformat, anul trecut în maşină electrică.

Îşi aminteşte că l-a cumpărat în 1981, cu 200 de lei. Anul trecut, atunci când a făcut conversia, a investit aproximativ 6.000 de euro în componentele electrice. „Am omologat-o la RAR, fiind o maşină unicat în România, primul Trabant electric funcţional", spune Mario Dobre cu mândrie. În fiecare zi merge cu micuţul Trabant la serviciu şi-şi plimbă soţia şi prietenii. După aproximativ 150 de kilometri parcurşi, maşina este încărcată în şase ore, la o priză de 220 de volţi. Cea mai veche maşină expusă a fost un Trabant 600, fabricat în 1964, acum restaurat complet.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite