Cum se risipeşte banul public în Televiziunea Română?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acei, din păcate, din ce în ce mai puţini telespectatori care încă mai urmăresc programele zilnice ale primului canal al Televiziunii Române (nu intru acum iarăşi în discuţia dacă instituţia mai este sau nu mai este publică după eliminarea taxei de abonament) au observat săptămâna trecută o semnificativă schimbare de grilă. Probabil şi de strategie.

În două seri la rând au fost transmise meciuri de fotbal în care felurite echipe de club din România jucau în calificări pentru competiţiile europene. TVR 1 s-a abătut astfel de la grila aprobată de CNA, prevalându-se de argumentul că transmisiunile respective vin să răspundă unui prezumtiv interes public.

Onestitatea profesională îmi impune să reamintesc faptul că d-na Irina Radu, preşedintele-director general al SRTV, a precizat încă din toamna trecută, atunci când a demarat operaţiunea reorganizării canalelor instituţiei pe care o conduce, că grila TVR 1 va fi una flexibilă. Astfel încât să permită şi astfel de „abateri”. Nimic rău până aici. În pofida a ceea ce cred d-na Radu şi alţi nacealnici şi trepăduşi fideli respectivei persoane din SRTV despre supra-iscălitul, nu vreau să găsesc cu orice preţ pete în soare.

La data de 19 iulie, cotidianul ProSport publica un articol în care comenta ceea ce califica a fi „mutaţiile semnificative pe piaţa transmisiunilor sportive”. Mutaţii intervenite odată cu reintrarea pe respectiva piaţă a SRTV.

În acelaşi articol se observa că TVR ar fi fost pregătită să cheltuiască pentru a-şi asigura această revenire o sumă semnificativă şi se sugera chiar că instituţia ar fi dispusă să achite un preţ mult mai mare decât cel obişnuit al pieţei. Intervievat pe acest subiect, dl. Cristian Zgabercea, socotit de jurnaliştii de ProSport drept un personaj-cheie în domeniu, a dat un răspuns alambicat, din care totuşi se putea deduce că suma pusă la bătaie de TVR pentru astfel de scopuri ar fi destul de consistentă. Şi că totul e făcut cu o bătaie mult mai lungă.

Nu se poate să nu observăm cum revine numele acestui domn Zgabercea, înlăturat prin decizie judecătorească din postul de producător general al TVR, post graţie căruia avea pe mână întreg bugetul instituţiei, ori de câte ori este vorba despre mari sume de bani. Despre afaceri consistente. Nu se poate să nu ne punem cu glas tare întrebarea de ce tocmai acestui domn, dublat de d-na Doina Gradea i-a fost încredinţat greul negocierii. Şi de ce tot d-lui Cristian Zgabercea, însoţit de aceeaşi d-nă Gradea, membră în CA, dar şi angajată în TVR pe un post despre care mai nimeni nu ştie care i-ar fi rostul, i s-a pus în cârcă misiunea organizării viitorului canal de sport al TVR. Cu atât mai mult cu cât se ştie că transmisiunile sportive presupun cheltuieli semnificative şi că istoricul TVR este plin de incidente în acest domeniu. Multe neexplicate şi nelămurite. Printre lucrurile care nu prea pot fi explicate la această oră de d-na Irina Radu este şi motivul pentru care Departamentul Sport şi Emisiuni Sportive nu a avut din ianuarie şi până la data de 1 august coordonator. Cel puţin aşa rezultă din absenţa unei Declaraţii de avere şi de interese de pe site-ul TVR. Avem doar o certitudine. Mare criză mare de cadre de nădeje în TVR! De aceea atâtea cumuluri de funcţii?

Despre dl. Cristian Zgabercea se spun şi se ştiu multe, domnia-sa este trimis în judecată pentru fapte comise, e drept, în afara TVR, în asociere cu fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, dl. Nicuşor Constantinescu. Iar înţelepciunea românească spune că nu e chiar foarte bine să pui lupul paznic la stână. Toată lumea din România ştie proverbul, toată lumea cu câteva notabile excepţii. Adică. D-na Irina Radu, membrii CD al TVR, cu toţii numiţi din pixul respectivei doamne, şi membrii Consiliului de Administraţie al aceleeaşi instituţii.

Cert e că TVR a transmis săptămâna trecută două meciuri. Pentru unul dintre ele, Dinamo-Athletico Bilbao, se spune că s-ar fi dat banii cam fără negociere şi că preţul convenit ar fi fost mult peste acela al pieţei. Foarte bine. Dacă interesul public o cere, unde merge mia, merge şi suta. Iată însă că dacă marţi, când a transmis meciul Steaua-Plzen, Protv a înregistrat 11,5 puncte de rating, canalul 1 al TVR de abia dacă a atins joi un maxim de 8 puncte de rating, media fiind cam de 6. Cum se explică această diferenţă? De ce oare, care o fi motivul? Este e legat de cât interes public mai prezintă SRTV? De promovare? De profesionalismul comentariului? De importanţa meciului? Dacă tot a dat atâţia bani, dacă tot a modificat grila de ce nu a cumpărat TVR cel mai important meci?

De reamintit că Protv a plătit achiziţia din banii săi, având grijă să socotească bine cât i se va întoarce din advertising în vreme ce TVR a făcut plata din bani publici.

Îşi pun ei, suita de înţelepţi din TVR, începând cu d-na Irina Radu, continuând cu membrii CD şi încheind cu cei ai CA, acesţia din urmă retribuiti pentru preţioasă lor prezenţă cu 3000 de lei pe lună, respectiva întrebare-cheie ce ţine de eficienţa investiţiei, privită nu strict comercial, din perspectiva a ceea ce TVR ar putea să câştige din advertising, ci prin prisma mult invocatului interes public?

Închei cu încă un exemplu care spune multe despre eficienţa managementului din Calea Dorobanţi 191. La data de 20 iulie Pagina de media informa că, pentru a face economie, TVR va returna o parte dintre autoturismele achiziţionate în leasing, ca urmare a unei decizii a CA din anul 2014. Decizia returnării a fost luată de actualul Consiliu de Administraţie din care fac parte şi unii dintre cei ce au ridicat frumuşel mânuţa în favoarea achiziţiei. Foarte bine. Omul mai şi greşeşte. Important e că vrea să îşi corecteze greşeala.

Numai că, surpriză! Atunci când directorul Studiourilor, dl. Corneliu Calotă, a contactat firma de leasing, aceasta l-a lăsat pe respectivul ins cu buzele umflate. Din câte am aflat, contractul nu prevede posibilitatea returnării.

P.S. Topul audienţelor publicat ieri de revista Forbes România arată că în luna iulie TVR ar fi câştigat, comparativ cu luna iunie, un plus de 6000 de telespectatori. Dacă acest câştig reprezintă efectul unor investiţii atât de scumpe precum cele despre care am vorbit în comentariul de mai sus şi nu e datorat producţiilor cu adevărat proprii ale instituţiei, atunci avem încă o dovadă a neprofesionalismului actualei conduceri a postului public de televiziune. Aflu că începând cu data de 1 august ar fi fost numit şef interimar la Departamentul Sport dl. Mihnea Ionescu. Poate că nu ar fi rău ca domnia sa să îşi înceapă activitatea cu verificarea unor contracte semnate începând cu data de 1 ianuarie 2017.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite