Cele 48 de zone ale morţii din Capitală. Cine-i mai vinovat de accidentele din trafic: şoferii sau pietonii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nerespectarea regulilor de circulaţie duce de multe ori la accidente grave
Nerespectarea regulilor de circulaţie duce de multe ori la accidente grave

A fost întocmită o nouă hartă cu zonele cele mai periculoase din Capitală. Neacordarea de prioritate, ignorarea culorilor semaforului şi traversarea prin loc nepermis sunt principalele cauze ale accidentelor produse anul trecut.

Nu mai puţin de 48 de intersecţii apar pe harta celor mai periculoase zone din Bucureşti. Mai exact, cele 48 de zone sunt „Punctele negre“ (blackspot - sector de drum unde, într-un interval de 5 ani, au avut loc cel puţin 10 accidente rutiere grave) ale anului 2016. Brigada Rutieră din Bucureşti actualizează anual aceste zone din Capitală.  „În urma analizării statisticii accidentelor de circulaţie cu victime produse în anul 2016 în Municipiul Bucureşti, au fost identificate 48 de intersecţii şi străzi, considerate «puncte negre»“, precizează Brigada de Poliţie Rutieră într-un document remis „Adevărul“.

Topul „punctelor negre“

Intersecţia din Capitală cu cele mai multe accidente bifate este cea dintre Splaiul Independenţei, Şoseaua Orhideelor şi Şoseaua Grozăveşti. Aici s-au produs, anul trecut accidente soldate cu 15 victime. Cauza principală: neacordarea de prioritate pentru vehicule. În această zonă, foarte mulţi şoferi nu aşteaptă ca maşinile care vin pe drumul prioritar să se oprească la culoarea roşie a semaforului şi intră în intersecţie fără să se asigure. Alţi şoferi care se grăbesc foarte tare virează la stânga, neregulamentar, pe sub podul Grozăveşti, de pe banda de mers înainte. 

Strada Mihai Eminescu cu Strada Toamnei este a doua cea mai periculoasă intersecţie. Anul trecut, aici s-au produs opt accidente, cu nouă victime. Cauza principală este tot neacordarea de prioritate pentru vehicule. Această intersecţie nu este semaforizată, iar şoferii care vin pe drumul neprioritar (Strada Toamnei) forţează trecerea.

Locurile trei şi patru în topul „punctelor negre“ sunt ocupate de intersecţia Şos. Alexandriei/Şos. Antiaeriană, respectiv Str. Barbu Văcărescu/Str. Fabrica de Glucoză. Neacordarea de prioritate este cauza celor mai multe accidente produse în aceste zone.

În schimb, în cazul intersecţiei dintre Şos. Berceni, Str. Ion Iriceanu şi Str. Turnu Măgurele, unde s-au înregistrat cinci accidente cu cinci victime, vinovaţi sunt pietonii care au traversat neregulamentar.

În intersecţia Bd. 1 Mai cu Str. C-tin Titel Petrescu, şoferii sunt cei care au provocat accidentele prin neacordarea de prioritate pietonilor. Top 10 zone periculoase mai este completat de intersecţia Str. Niţu Vasile/Bd. Alexandru Obregia (cauza – nerespectare semnal semafor), Bd. Energeticienilor, nr. 100 (cauza – neacordare prioritate pietoni), Şos. Ştefan cel Mare nr. 58 (cauza – traversare pietonală neregulamentară) şi intersecţia Şos. Pantelimon/Şos. Fundeni (cauza –  neacordare prioritate vehicule).

image

Pieton vs şofer

„Principala cauză a accidentelor din Capitală este traversarea neregulamentară. Aici avem cele mai multe victime. A doua cauză este neacordarea de prioritate pietonilor de către şoferi. Asta înseamnă că şoferii ori nu au respectat culoarea verde a semaforului, ori nu au dat prioritate la marcajele pietonale nesemaforizate. Dacă în prima situaţie vina este exclusivă a şoferilor, în cea de-a doua vina poate fi împărţită. Sunt şi pietoni care văd trecerea şi se aruncă în drum, fără să se mai asigure. La 40-50 km/h, o maşină are nevoie de cel puţin 4 metri ca să se oprească. Codul Rutier spune că înainte de a traversa trebuie să ne asigurăm temeinic. Trecerea de pietoni nu îţi garantează siguranţa traversării, ci doar dreptul de a traversa. A treia cauză este neacordarea priorităţii vehiculelor. A patra cauză este viteza. Au fost multe cazuri de şoferi surprinşi de radar cu peste 100 km/h pe un sector de drum unde limita este 50 km/h“, a declarat, pentru „Adevărul“, comisarul-şef Ovidiu Munteanu de la Brigada de Poliţie Rutieră a Capitalei.

Hibele legislaţiei

Un sistem de monitorizare video, care să-i surprindă pe şoferii care încalcă regulile, ar pune ordine în trafic. Numai că pentru a-i sancţiona pe şoferi în baza imaginilor camerelor de luat vederi este nevoie de schimbarea legislaţiei, susţin experţii.

„La ora actuală, Primăria Capitalei monitorizează video 21 de intersecţii din Bucureşti. Dar Poliţia nu poate da amenzi în baza probelor video. Nu există lege pentru aşa ceva. Ordonanţa de Urgenţă 195/2002 privind răspunderea contravenţională spune că sancţionarea se face direct de către agentul constatator. Pe baza unei imagini nu poţi să faci lucrul ăsta. Dacă legislaţia ar fi modificată, astfel încât un şofer care a încălcat regulile de circulaţie să poată fi sancţionat pe baza imaginilor ar fi ideal. După ce vor primi amenzile acasă, şoferii se vor disciplina. În plus, Poliţia Rutieră nu va mai fi nevoită să scoată atâtea efective în stradă“, au explicat specialiştii din Poliţia Rutieră.

Abateri de natură atitudinală

Tot pentru schimbarea legislaţiei pledează şi psihologul Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră „PsihoTrafiQ”.
Acesta pune accentul pe trierea psihologică a candidaţilor la permis, pentru că, de multe ori, abaterile în trafic nu sunt de natură aptitudinală, ci de natură atitudinală.

„În acest moment, avizul psihologic pentru şcoala de şoferi are mai mult un rol de a constata, dar nu şi de a interveni concret. Nu reuşeşte să trieze candidaţii pentru permis. Trebuie transformată această parte de evaluare în scop formativ. Orice diagnostic are valoare zero dacă nu este însoţit de un tratament. Abaterile nu sunt de natură aptitudinală, ci de natură atitudinală, care ţin de modul în care procesăm anumite informaţii, cum ne raportăm la situaţiile de risc. Putem vorbi de deviaţii de comportament, care, din păcate, le putem numi contagioase. Sunt acei 3% din şoferi responsabili de 15% din manevrele periculoase din trafic“, a explicat Ionel Simionca.

România, pe podium la tragedii

Bucureştiul este în topul oraşelor europene cu cele mai multe accidente rutiere, dar nici în oraşele de provincie şoferii nu sunt mai disciplinaţi în trafic. Din această cauză, România ocupă locul al doilea în Europa după numărul celor care pier în accidente rutiere.

Astfel, numărul deceselor rutiere la un milion de locuitori a fost anul trecut în România de 97, în uşoară creştere faţă de 2015 şi dublul mediei UE, de 50 de decese la un milion de locuitori. Singura ţară care ne depăşeşte este Bulgaria cu 99 de persoane decedate la un milion de locuitori. La polul opus, Suedia s-a dovedit cea mai sigură ţară, unde s-au înregistrat 27 de persoane decedate la un milion de locuitori. Suedia este urmată de Marea Britanie, cu 28 de morţi, Olanda şi Danemarca cu câte 37, Germania cu 39 şi  Irlanda cu 40.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite