Tudor Plăieşu este pictorul care ilustrează cărţile „Adevărul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Grafician şi pictor, el a realizat ilustraţiile pentru Aventurile lui Sherlock Holmes, coperţile pentru colecţia „Alexandre Dumas“ şi a altor volume publicate de Editura Adevărul.

Tudor desenează de când se ştie iar în copilărie sursa sa de inspiraţie a fost natura, pentru că şi-a petrecut primii ani în satul bunicilor, langa Vălenii de Munte.
 “ Nu am făcut liceul de artă şi aş fi putut cu uşurinţă face şi altceva în afară de artă fiindcă ma preocupă serios multe alte domenii. Am ales să desenez şi să pictez fiindcă mi s-a părut că aceasta e participare, acţiune, lucru cu materia, nu numai constatare rece şi neutră. Faptul de a lucra mi s-a părut asemănator cu actul de a trăi, de a te confrunta cu materia pentru a scoate totuşi triumfător spiritual", ne-a spus Tudor. 

    Desenele sale care au caracter pictural şi ţine la unitatea de spirit care însufleţeşte de-o potrivă pictura şi desenul în care trebuie să răzbată acelaşi cântec deşi sunt făcute din materii diferite. Artistul crează personaje şi stări şi spune ceea ce cuvintelor le e greu sau cu neputinţă să spună  “Îmi place să fac personaje care, deşi poarta vestimentatii amintind de anumite epoci, să vorbească cu uşurinţă despre oricare timp, fiindcă fiecare epocă e doar un eseu imperfect despre timpul fără timp . Mă intereseaza foarte mult identitatea personajului dar si relatia sa cu fondul, atat cel fizic, geometric, cat si cu cel general uman si general morfic fiindca atat oamenii cat si lucrurile se deosbesc în aceeaşi măsură în care se şi aseamănă. Poate tocmai din aceasta cauza imi place sa desenez aerul in care se scalda personajele, martorul tacut al paradoxurilor”, a mai sus artistul.

image

 
“Ilustraţia de carte pentru mine este un acompaniament al naratiunii”


A făcut grafică, pictură murala si de sevalet, a lucrat atat in biserici cat si in spatii laice diferite ca pereţi de case, instituţii, hoteluri, chiar şi un avion. ,, Pictura bună, tehnic vorbind, e cea în care se văd toate intervenţiile de pensulă sub formă de straturi ca în cazul unui sit arheologic invers”.

   Artistul realizeaza ilustraţii pentru cărţile Adevărul. “Să faci ilustraţie şi copertă de carte este o meserie în sine si o atitudine in sine, pentru că presupune mod specific de abordare a compoziţiei cumva diferit de al unei picturi sau lucrări murale. Ilustratia de carte se infiltreaza smerita pe langa text iar anumite parti din text devin pretexte pentru elaborarea de ilustratii, de tablouri cu rol de contrapunct in raport cu armonia si ritmul textului.”, a mai spus Tudor. Artistul a făcut ilustraţii pentru întreaga operă a lui Dostoievski, grafica de la Aventurile lui Sherlock Holmes, coperţile pentru întreaga colecţie Alexandre Dumas  care apare la Adevărul.


Întrebări şi răspunsuri:

Vorbiţi despre artă cu religiozitate. Este vorba despre respect sau despre dragoste?


   ,, Sunt adeptul punctului de vedere classic în care binele şi frumosul sunt versanţi ai aceluiaşi munte, însă, ştim foarte bine, frumosul devenit ispită în calea desăvârşirii spirituale precum ramurile sălbatice ale unui pom roditor care conduc pe cai gresite seva menita rodului si in final copacul, slabit de puteri se usuca. Frumosul poate fi un frumos care aduna si conduce spre rod sau un frumos care risipeste si conduce spre uscaciune dar ma indoiesc de faptul ca acel din urma frumos mai poate fi numit frumos din moment ce menirea sa e pierzania. Diferenta dintre ramura salbatica si ramura de rod o fac dragostea si dreapta judecata iar cele doua impreunate alcatuiesc forfeca menita sa taie in fiecare primavera ramura salbatica cea plina de zveltetze trufasa dar seaca de rod. Dragostea si dreapta judecata nu vin insa de la noi ci mult mai de sus iar fara respect fata de valorile simple si totodata atat de inalte, nici cel de sus nu ne da foarfeca curatirii de primavera
      Vestea bună e că există viata materiala spiritualizabila si implicit dar si implicat, arta. Arta e o izbavire a materiei de materie cu un condei care, atunci cand traseaza, se poate spune ca e orice, numai grafit nu”


Se poate trăi decent din artă?

Dacă ne referim la concret, la bani, foarte puţini artişti îşi fac casă şi maşină din banii din artă in conditiile vietii de azi. Se poate pune insa intrebarea daca se poate trai fara arta. Prin faptul ca arta e cale si rost se poate spune ca e combustibil vital dar si cruce grea . Penibil e insa modul in care te chinui din rasputeri in tara asta cu materia din care faci ceea ce faci, cu procurarea culorilor, pensulelor si altor materiale dusmanos de scumpe. Aceste produse sunt taxate în România ca produse de lux şi tacit arta e izgonita din cetate fiindaca se incapataneaza sa ramana un bastion in calea totalei distrugeri spirituale a acestei natiuni . Vad insa in ilustratie si o mare raspundere morala fiindca artistul poate orienta pe caile cele bune oameni deznadajduiti, impovarati sau dezorientati si, in cazul in care nu o face, poate fi considerat un ticalos si nu unul de rand ci un mare ticalos.


Cei-i place:
„Îmi place să citesc, să mă întâlnesc cu oameni speciali de la care am ce învăţa. Cea mai mare bucurie a mea este să pictez, să dau viaţă desenelor mele“, spune graficianul.

Ce nu-i place:
„Cea mai mare frică a mea este să treacă o zi fără să fac nimic sau fără să învăţ nimic. De aceea nu îmi plac oamenii care se plafonează, care nu vor să mai cunoască, apaticii“, explică artistul.

Profil
Născut. 4 martie 1976, Târgovişte
Studii. Universitatea Naţională de Arte Bucureşti
Ocupaţie. Ilustrator la Editura „Adevărul“
Familie. O soră, Raluca

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite