Directorul Metrorex, Gheorghe Udrişte, a spus că proiectele anunţate până acum sunt realizabile şi că, o dată cu începerea lucrărilor, vor fi revitalizate mai multe domenii de activitate. „Se mişcă toată domeniile, de la cei care «dau cu pixul», până la zilierii de pe şantiere, care dau la lopată“, e de părere Udrişte.

Când se inaugurează staţiile Pajurei şi Bazilescu?

În luna mai vom pune în funcţiune cele două staţii, iar pe circuitul de aprobare se află documentele pentru prelungirea acestei linii cu încă două staţii, Laminorului şi Lac Străuleşti.     

Cât de realizabile sunt proiectele pe care le-aţi prezentat?

Am văzut că m-au numit în presă Udrişte - Jules Verne. Proiectele sunt perfect realizabile. De fapt, chiar din primăvara asta începem lucrările la linia 5 -„Drumul Taberei – Pantelimon“. Vom face întâi tronsonul Râul Doamnei – Eroilor, pentru care avem şi sursa de finanţare asigurată. Pentru lucrările la Eroilor – Iancului se va licita în vară.

De unde vin banii?

O parte, 395 de milioane de euro, sunt împrumutaţi de la Banca Europeană de Investiţii (BEI), iar restul, până la 800 de milioane sunt de la stat. Tot de la BEI am mai luat un credit, cam de aceeaşi, valoare pentru a cumpăra trenurile.  

Câte trenuri veţi achiziţiona?

În total sunt 37 de trenuri noi. 21 dintre ele vor fi folosite pentru linia 5 şi vor fi achiziţionate când se va da linia în folosinţă, iar restul le vor înlocui pe cele mai vechi din flota noastră.

Cât costă un tren?

Preţul unui tren, model nou, este de aproximativ 6,5 milioane de euro. Preţul este acceptabil, având în vedere că un kilometru de linie de metrou, cu tot cu echipament, adică «la gata», ajunge să coste 50-60 de milioane de euro. De aceea vă spun că extinderea metroului va relansa economia.

Şi dumneavoastră vreţi să extindeţi reţeaua cu 80 de kilometri...

Da. Ştiu că este vorba de foarte mulţi bani, dar o parte o avem deja de la BEI, o altă parte de la stat. Am primit şi împrumutul de la japonezi, de 320 de milioane de euro, bani pe care îi vom investi în linia de metrou care va lega Gara de Nord de aeroporturi. Pentru o altă parte din bani s-au demarat negocierile pentru un alt credit. În plus, una dintre linii, chiar cea mai mare va fi realizată printr-un parteneriat public-privat, iar sursa de finanţare va fi asigurată de partenerul privat.

Despre ce linie este vorba?

Este vorba de linia Şoseaua Alexandriei - Voluntari, care măsoară aproximativ 25 de kilometri. Nu ştim exact la cât s-ar ridica costurile pentru realizarea acestei magistrale, dar suma depăşeşte un miliard de euro. Această linie face parte din Master planul de transport urban, elaborat de japonezi de la Jica pentru noi în anul 2000.