Cum s-au transformat staţiile de metrou în tomberoane. Şeful Metrorex: „Este vorba despre o soluţie de compromis“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Staţiile de metrou din Capitală au început să fie pline de gunoaie, din cauza faptului că angajaţii care asigură în acest moment curăţenia la metrou sunt puţini şi sunt plătiţi cu sume mici de bani, potrivit oficialilor Metrorex. Aceştia spun că situaţia ar fi fost creată chiar de vechea firmă care s-a ocupat de curăţenia la metrou ani de zile, Romprest, care încearcă să obţină un nou contract.

Şinele de metrou sunt pline de cartele folosite, bucăţi de plastic, sticle sau pahare de cafea, iar călătorii spun că sunt profund nemulţumiţi de această situaţie. Directorul societăţii care administrează metroul din Capitală, Aurel Radu, a declarat, pentru „Adevărul“, că ştie că în acest moment salubrizarea nu este realizată în condiţii optime, întucât, spune el, numărul angajaţilor care curăţă staţiile de metrou s-a micşorat considerabil.

Aurel Radu a explicat că, pe 17 aprilie, a expirat contractul pentru asigurarea serviciilor de curăţenie, iar licitaţia, demarată în luna decembrie a anului trecut, a fost contestată de Romprest, firma care a asigurat curăţenia la metrou în ultimii ani.

Metrorex acuză

„Încă nu s-a finalizat licitaţia de curăţenie şi mergem pe contractul vechi, care are o valoare de 12 ori mai mică decât cea pe care o avea contractul cu Romprest (n.r. firma care asigura înainte de expirarea contractului curăţenia la metrou). Este vorba despre o soluţie de compromis “, a ţinut să precizeze directorul Aurel Radu.
Acesta spune că s-a ajuns la această situaţie după ce Romprest a contestat în instanţă capacitatea celorlalte firme care participă la licitaţia publică de obţinere a contractului valabil pentru următorii patru ani de salubrizare a staţiilor de metrou. „Celor de la Romprest nu le place competiţia. Din câte ştiu, la această licitaţie participă trei firme, care s-au calificat, din prima evaluare. Doar că ei tot contestă capacitatea acestora de a se ocupa de salubrizarea metroului“, explică Aurel Radu.



Din această cauză, până la soluţionarea contestaţiilor şi stabilirea câştigătorului licitaţiei, conducerea Metrorex a decis să apeleze la serviciile altei firme pentru asigurarea curăţeniei la metrou, pentru trei luni.

Noua firmă ia 20.000 de euro pe lună

Cu alte cuvinte, directorul Metrorex îi acuză pe cei de la Romprest că din vina lor nu se mai poate realiza un proces eficient de curăţenie, pentru că aceştia au atacat licitaţia în instanţă, blocând în acest fel realizarea întregului proces de licitare şi atribuire a contractului de salubrizare pentru următorii patru ani unei firme competente.

„Înainte, contractul era de 200.000 de euro pe lună, atât lua firma care se ocupă de curăţenie, iar în acest moment, noua firmă –Libro Events – primeşte undeva la 20.000 de euro pe lună. La un moment dat funcţionau pe pierde, i-am înţeles pe oameni că nu pot face faţă. Zilele acestea am mai iniţiat încă o procedură de negociere, unde avem o valoare puţin mai mare. Să vedem ce firmă câştigă până la finalizarea procedurii mari“, a mai spus directorul de la metrou.

Romprest răspunde

În replică, reprezentanţii firmei Romprest au declarat, pentru „Adevărul“, că sticlele de plastic care ies din coşurile de gunoi amplasat pe peroanele de la metrou şi celelalte resturi împrăştiate pe jos sunt acolo doar din vina Metrorexului.

image
image


„Mizeria de la metrou este cauzată în mod clar de Metrorex. Conducerea de la metrou a scos de acolo firma Romprest şi a băgat firma Libro Events care, după cum arată şi numele, se ocupă de catering şi evenimente. Nu are nicio treabă, nu are echipamente necesare salubrizării“, a precizat reprezentantul departamentului juridic al firmei Romprest.

De asemenea, acesta a declarat că celelalte firme care au participat la licitaţie nu ar avea echipamentele necesare curăţeniei de la metrou şi că de fapt acesta este marea problemă.

Metroul se modernizează

De curând, prin subteranul din Capitală au început să circule două trenuri noi produse de firma spaniolă CAF. Deşi curăţenia din staţiile de metrou lasă de dorit, călătorii se pot plimba cu trenuri noi, de ultimă generaţie. Reprezentanţii Metrorex spun că noile metrouri erau necesare pentru că ajută la îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă şi a confortului călătorilor prin suplimentarea numărului de bare de susţinere, suplimentarea numărului de scaune (şase pentru fiecare tren), dar şi amenajarea unui loc special pentru biciclete.



De asemenea, acestea vor ajuta şi la îmbunătăţirea accesibilităţii persoanelor cu mobilitate redusă în/din tren, precum şi la dotările trenului, prin implementarea unui sistem nou de avizare şi avertizare exterioară sonoră şi vizuală a deschiderii/închiderii uşilor de acces ale trenului, crearea a două spaţii special amenajate pentru fixarea şi asigurarea scaunului rulant, aplicarea textului Braille pe butoanele de comandă a deschiderii locale a uşilor trenului, micşorarea distanţei dintre peron şi tren (de la 105 mm la 70 mm) şi bandă fluorescentă la pragul uşilor pentru accesul călătorilor în vagon. Uşor-uşor, conducerea Metrorex spune că doreşte să înlocuiască în totalitate vechile trenuri de tip IVA care circulă în acest moment prin subteran.

image

Recomandări pe aceeaşi temă

FOTO Primele două metrouri produse de CAF au transportat peste 62.000 de călători

Prima călătorie cu noile metrouri. Cum arată Dunărea şi Mureşul: „Mai ceva ca la New York“

Metrorex: Cei care şi-au luat bilete prin SMS le pot utiliza până la jumătatea lunii august


 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite