ANAF şi cererile de faliment împotriva Asociaţiilor de Proprietari

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În decursul timpului, s-a dovedit că cei angajaţi să se ocupe de bunul mers în cadrul asociaţiilor de proprietari, au fost depăşiţi de dinamica legislativă şi de fiscalitatea aplicabilă.

Au recurs (administratorii şi preşedinţii) la intermediari prestatori care să realizeze fie partea financiară a asociaţiei, fie realizarea listelor lunare, fie numai realizarea declaraţiilor lunare aferente personalului angajat. Problema a fost că nimeni nu a şi verificat dacă cele declarate în raportările lunare şi anuale erau corecte, nimeni nu s-a obosit să ceară ANAF fişa asociaţiei şi nimeni nu s-a obosit să verifice dacă ceea ce s-a introdus în lista de plată a şi fost achitat către ANAF.

Aşa s-a ajuns ca ANAF să se trezească cu o mare problemă, legată de datoriile înregistrate de asociaţiile de proprietari, datorii aferente impozitelor personalului care a prestat în folosul asociaţiei, declarate (sau nu) şi neachitate. În mod evident, la aceste debite în decursul anilor s-au acumulat majorări şi penalităţi de întârziere, făcând ca sumele datorate să fie uriaşe.

Pasivitatea organelor de conducere şi/sau administratorilor a continuat şi după apariţia OG 44/2015 – privind acordarea unor facilităţi fiscale, fapt care a dus nu numai la accenturarea gravităţii situaţiei, dar a pus asociaţia în imposibilitatea de a mai efectua operaţiuni bancare, conturile (contul) fiind poprite de ANAF în contul datoriilor acumulate.

Faţă de imposibilitatea ANAF de a executa asociaţia, aceasta a recurs la realizarea de cereri în faţa instanţelor de judecată competente, cereri ce priveau declararea în stare de faliment şi deschiderea procedurii împotriva asociaţiilor de proprietari.

Demersul a fost unul inedit în acest peisaj, forţat şi lipsit de un fundament suficient de puternic legal, fapt care a dus în cele din urmă la respingerea unor astfel de cereri atât de către Tribunal ca şi primă instanţă, cât şi de către Curtea de Apel.

Nu este un motiv de bucurie, ci mai degrabă unul de îngrijorare, fiind tras semnalul de alarmă al instituţiilor statului faţă de un astfel de comportament al asociaţiilor de proprietari care trebuie să înţeleagă că relaţia cu ANAF nu poate fi tratată cu superficialitate şi că verificarea anuală a fişei este OBLIGATORIE.

Sigur se vor identifica pârghii legale prin care TOT PROPRIETARII vor fi cei care vor suporta din propriul buzunar indiferenţa unora din bloc, statul având tot interesul să-şi recupereze creanţele bugetare.

Asociaţia din care faci parte ce datorii are către ANAF? Nu de alta, dar se prea poate să aibă conturile poprite pe de o parte, iar pe de altă parte se prea poate să te trezeşti în listele de plată cu sume reprezentând datorii către ANAF, de care nu ai ştiut.  

Se sancţionează

  • cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei dacă obligaţiile fiscale sustrase la plată sunt de până la 50.000 lei inclusiv;
  • cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, dacă obligaţiile fiscale sustrase la plată sunt cuprinse între 50.000 lei şi 100.000 lei inclusiv;
  • cu amendă de la 6.000 lei la 8.000 lei, dacă obligaţiile fiscale sustrase la plată sunt mai mari de 100.000 lei.

Se sancţionează cu amendă contravenţională de la 500 lei la 1.000 lei, următoarele contravenţii:

  • nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor de înregistrare fiscală, de radiere a înregistrării fiscale sau de menţiuni;
  • neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligaţiilor de declarare prevăzute de lege, a bunurilor şi veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume, precum şi orice informaţii în legătură cu impozitele, taxele, contribuţiile, bunurile şi veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora.
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite