Ruleta rusească pe trecerile de pietoni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lipsa marcajelor corespunzătoare pentru pietoni și ignoranța șoferilor fac ca traversarea străzilor să fie o adevărată aventură. Statisticile arată că numai anul trecut aproape 700 de oameni au avut de suferit în urma accidentelor rutiere produse în Capitală.

Reporterii „Adevărul" au făcut turul Capitalei şi au identificat cele mai periculoase treceri de pietoni. În urma experimentului am constatat că majoritatea zebrelor sunt şterse.  Mai mult, indicatoarele care ar trebui să-i indrume pe pietoni sunt fie inexistente, fie prost plasate, fie doborâte la pământ ori vandalizate. Alte semne albastre care ar trebui să indice zebrele sunt„camuflate" de umbrelele vânzătorilor ambulanţi din oraş.


Topul „Adevărul" a clasificat zebrele în funcţie de vizibilitatea marcajelor existente şi de traficul din zonă.


1. Calea Ieşilor ( în faţa supermarketului „La Fourchette")


Traversarea regulamentară a acestei zebre, situată în sectorul Buiucani la ieşirea din oraş spre Iaşi, este plină de peripeţii. Zebra e aproape complet ştearsă, iar carosabilul plin de gropi. Ne-am angajat în traversare. Două maşini au trecut în viteză, milimetric pe lângă noi. După primii doi paşi, un microbuz a fost aproape să ne trântească la pământ. „Aceasta este cea mai periculoasă trecere de pietoni din Chişinău. Cel puţin o dată la două-trei zile se întâmplă câte un accident din cauza că şoferii nu le cedează trecerea pietonilor", a declarat Uliana Catan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere.

VIDEO: Șoferii ignoră pietonii de pe Calea Ieșilor din Chișinău


2. Trecere pe Bulevardul Decebal, în faţa mall-ului „Jumbo Shopping Center"

O altă trecere care le dă emoţii pietonilor este cea din faţa mall-ului situat în sectorul Botanica, o zonă cu trafic intens. Aici, zebra este ştearsă, iar cele două indicatoare se văd doar dacă eşti foarte atent. De cele mai multe ori trecerea este pustie şi asta pentru că oamenii s-au obişnuit să treacă la circa 60 de metri mai la vale de locul unde le este permis. „Nici nu am văzut că este trecere de pietoni aici. Este mai comod pe unde ne-am obişnuit, chiar dacă nu e legal", ne-a spus Elena Roşca, vânzătoare.


3. Piaţa Pasaj (pe Calea Ieşilor)


Aici trecerea de pietoni este practic invizibilă. Există numai două marcaje, câte unul pentru fiecare sens. Doi pietoni aşteaptă de câteva minute să traverseze strada. Şoferii se prefac că nu-i observă. Cu puţin curaj, cei doi s-au angajat în traversare. Din trei scrâşnete de roţi li se face loc. Vizibil speriaţi, oamenii au reuşit în fugă să ajungă pe trotuarul opus.


4. Intersecţia Bd. Ştefan cel Mare cu Str. Puşkin


Pe artera principală a Capitalei se circula ca-n junglă. Ne aflăm la intersecţia dintre Bulevardul Ştefan cel Mare cu Strada Puşkin. Trecerea este semaforizată. Cu toate astea, când au verde, pietonii sunt parcă vânaţi de şoferi, care „uită" să acorde prioritate oamenilor.


5. Bulevardul Dimitrie Cantemir (în zona hotelului Cosmos)


Dacă te încumeţi să traversezi de la Hotel Cosmos spre Green Hills, în centrul Capitalei, înarmează-te cu răbdare! Spui în gând Tatăl Nostru, deschizi larg ochiii şi traversezi. Indicatorul rutier pentru pietoni e la pământ, iar zebra nu este deloc marcată. „Chiar aici, mai devreme am văzut două maşini care n-au frânat", a spus Andrei Damian, un muncitor care s-a încumetat să treacă pe lângă indicatorul rutier „răpus" de nepăsarea edililor.

Poliţia a aplicat 1.067 de amenzi pietonilor


Marcajele rutiere din Chişinău corespund unui set de standarde ruseşti adaptate după Convenţia despre Indicatoarele şi Semnele Rutiere, din 1971, de la Viena şi completată în 1995. Cu alte cuvinte, vechi de cel puţin 15 ani. „La noi funcţionează normativul tehnic de amplasare a indicatoarelor rutiere R52290/2004. Marcajul rutier în Chişinău trebuie efectuat de două ori pe an. La noi se face o dată şi nici atunci cum trebuie", a spus maiorul Mihai Canaş, şeful Serviciului de Sistematizare a Circulaţiei Rutiere din Capitală.


Chiar dacă sunt învechite sau cel mult cârpite o dată pe an, e cert că indicatoarele rutiere sunt un motiv real pentru accidentele în care sunt implicaţi pietonii. Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere, Uliana Catan, afirmă că-i complicat de demonstrat vina unui pieton care a traversat neregulamentar, dacă în acel moment n-a fost şi un agent de circulaţie la locul comiterii contravenţiei. Potrivit aceleiaşi surse, pietonii care traversează neregulamentar riscă o amendă de la 100 la 200 de lei. Anul trecut, abaterile pietonale constatate de poliţişti au fost în număr de 1.067, iar cuantumul amenzilor încasate s-a ridicat la peste 51.000 de lei.


Pe de altă parte, poliţiştii sunt legaţi de mâini în privinţa îmbunătăţirii calităţii marcajelor pietonale. Singura lor modalitate este să trimită sesizări punctuale Direcţiei de Transporturi şi Căi de Comunicaţie a Primăriei Chişinău, iar apoi să aştepte ca procedurile complicate ale Primăriei să fie implementate.

Cum pot fi refăcute marcajele rutiere la Chișinău

Conform Hotărârii de Guvern 357/13.05.2009 privind regulamentul circulaţiei rutiere, fiecare pieton are prioritate pe trecerile pietonale nedirijate de vreun semafor. Practic, când acesta a pus piciorul pe zebră şi s-a asigurat, şoferii trebuie să cedeze trecerea. Deşi această dispoziţie este valabilă pentru şoferi şi pentru pietoni, deopotrivă, niciuna din părţi nu e dispusă să cedeze, din principiu, în favoarea partenerilor de trafic.


În aceste condiţii, singura cale posibilă de semnalizare cât de cât corespunzătoare a trecerilor de pietoni este una anevoioasă. Totuşi posibilă, fără drama unui accident rutier. Astfel, reprezentanţii unei comunităţi locale pot înainta un memoriu Poliţiei Rutiere. Mai departe, Poliţia face o sesizare către Direcţia de Transporturi şi Căi de Comunicaţie din cadrul Primăriei Chişinău. Şeful acestei Direcţii, Veaceslav Ţerna, conturează un buget pe care îl propune spre aprobare Consiliului Municipal. Apoi, lucrarea e scoasă la licitaţie, câştigătorul urmând a efectua lucrările prevăzute în caietul de sarcini.


Anul trecut bugetul a fost de 3,6 milioane de lei, bani cu care şeful Direcţiei în cauză spune că a efectuat lucrări de marcaje pentru şcoli, grădiniţe şi acces pietonal. Noi nu le-am văzut. Pentru 2011, necesarul financiar înaintat de Veaceslav Ţerna, cu aceleaşi scopuri rutiero-edilitare, ajunge la 5 milioane de lei. Până acum, acest buget nu a fost încă aprobat.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite