Portavionul Crimeea: Marea Neagră rămâne lac rusesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prin anexarea Crimeei, Rusia a dobândit o bază militară şi navală care
domină Marea Neagră şi întregul său areal
Prin anexarea Crimeei, Rusia a dobândit o bază militară şi navală care domină Marea Neagră şi întregul său areal

Marea Neagră a devenit o zonă interzisă pentru navele americane şi cele ale ţărilor NATO, se arată într-o analiză TASS care subliniază importanţa anexării Crimeei din punct de vedere militar.

Analiza lui Viktor Litovkin pentru Tass porneşte de declaraţia generalului american Philip Breedlove că este îngrijorat de eforturile Rusiei de a-şi întări capacitatea de apărare în peninsula Crimeea. La o întâlnire desfăşurată recent cu jurnaliştii Philip Breedlove menţionat că NATO a remarcat schimbări semnificative în ceea ce priveşte desfăşurarea de armament în Crimeea.

Rusia controlează jumătate din Marea Neagră

”Sistemele anti-aeriene ruse controlează aproximativ jumătate din Marea Neagră în timp ce rachetele ”sol-sol” acoperă în întregime teritoriul acesteia. Aceste sisteme anti-aeriene au făcut din Crimeea un puternic cap de pod care asigură protecţia forţelor din regiune”, a declarat Breedlove.

Experţii americani văd recentele desfăşurări de forţe militare din Crimeea drept o ameninţare directă a prezenţei navelor de luptă ale NATO în Marea Neagră, lucru care duce la schimbare echilibrului de forţe în regiunea Mării Negre.

Este absolut clar de ce generalul american este atât de nemulţumit de anexarea Crimeii de către Rusia şi de eforturile Rusiei de a consolida securitatea militară a peninsulei. Vremurile dominaţiei americane şi celei a NATO în Marea Neagră au apus, iar navele de război ale SUA nu vor mai putea să ancoreze în portul din Sevastopol fără permisiunea comandamentului Mării Negre la fel cum făceau după evenimentele din Osetia de Sud din luna august 2008 în baza permisiunii preşedintelui ucrainean de la acea vreme, Victor Iuşcenko – apreciază analistul Viktor Litovkin.

Anti-americanism în Crimeea

Litovkin subliniază faptul că în anii trecuţi, când crucişătorul USS Philippine şi nava USCGC Dallas a Gărzii de Coastă a Statelor Unite ancorau la cheiul portului Sevastopol, locuitorii oraşului le întâmpinau cu acţiuni de protest, cu steagurile Sfântului Andrei ale Flotei Maritime Militare a Federaţiei Ruse şi cu bannere negre ale piraţilor. Locuitorii ”ospitalieri” ai Crimeii îi întâmpinau deasemenea pe marinarii americani cu mesaje expresive anti-NATO precum: ”Fuck off NATO”, ”Iuşcenko la NATO – sicrie pentru mamele din centrele de recrutare”.

Zborurile avioanelor de luptă ruseşti deasupra navelor de război ale SUA şi NATO la graniţa apelor teritoriale este doar unul din semnalele care să le amintească oaspeţilor nedoriţi cine şi ce este în Marea Neagră, dacă este să-l parafrazăm pe preşedintele fostei Uniuni Sovietice, Mihail Gorbaciov, devenite deja proverb, mai arată Litovkin. Avioanele ruseşti nu încalcă nici o normă internaţională, însă nu au nici o intenţie să-şi ascundă capacităţile de apărare de care dispun. ”Pe membrii echipajului distrugătorului lansator de rachete de generaţia a patra USS Donald Cook (DDG-75) încă îi trec fiorii când îşi amintesc când un avion rusesc de bombardament/atac a zburat deasupra navei de 12 ori. Acesta avea la bord un dispozitiv de război electronic de bruiaj numit Hibinî care a dezactivat toate radarele, circuitele de control, sistemele interne, echipamentele de transmisiune a informaţiilor şi atotputernicul sistem antibalistic Aegis de la bordul distrugătorului american”, mai arată TASS.

Control total

Acum, navele de război ale NATO nu se mai pot plimba cum vor ele în Marea Neagră, apreciază Litovkin. În mod normal, acestea sunt obligate să respecte condiţiile acordului Montreux de a nu sta în bazinul Mării Negre mai mult de 21 de zile. Totodată greutatea navelor de război ale NATO dislocate în Marea Neagră nu trebuie să depăşească 45 de mii de tone. Fostul comandant al flotei ruse a Mării Negre, amiralul Igor Kasatonov, care în prezent este consilier al Şefului Marelui Stat Major al Forţelor Armate a declarat că manevrele NATO din Marea Neagră sunt parte din operaţiunile de recunoaştere ale Occidentului îndreptate împotriva Rusiei care completează supravegherea la sol a NATO şi cea din satelit.

Statele Unite şi NATO nu doar şi-au mărit capacităţile de apărare în Marea Neagră ci le-au făcut şi agresive. Aceste state îşi întăresc legăturile militare cu vecinii Rusiei din Marea Neagră, aplasând armament pe teritoriul lor şi provocând revoluţii colorate. Aceste acţiuni au determinat Rusia să-şi sporească atenţia asupra consolidării securităţii la propriile frontiere din sud, inclusiv Crimeea. Acesta este un secret deschis şi nimeni nu ascunde acest lucru.

Fortăreaţa Sevastopol

Ministrul rus al Apărării, Serghei Şoigu, a declarat deschis că agravarea crizei ucrainene şi creştere prezenţei militare străine la graniţele Rusiei au determinat Federaţia Rusă să introducă anumite modificări în activitatea de comandă a Districtului Militar Sud care cuprinde şi Crimeea. Acesta este motivul pentru care dislocarea unor grupări de forţe militare pregătite integral şi autonome în direcţia Crimeii a devenit o sarcină prioritară pentru conducerea militară rusă. Nu există informaţii oficiale referitoare la ce sisteme de armament şi ce tip de sisteme de sprijin de luptă au fost dislocate în Crimeea. Materialele din mass-media vorbesc despre un sistem de apărare aeriană complet şi puternic eşalonat bazat pe sistemele anti-aeriene S-300PMU, Top-M2 şi Panţâr, şi despre sistemul Bastion echipat cu rachete supersonice de croazieră anti-navă Iahont ale gardei de coastă din Crimeea. Rachetele Iahont sunt capabile să controleze, după cum a zis generalul Breedlove, sau, literalmente, ”să scotocească”, apele teritoriale ale Rusiei şi chiar şi zonele de interes economic pentru noi.

Armamentul greu dislocat de Rusia în Crimeea

În afară de navele din Marea Neagră şi diverse unităţi ale flotei Mării Negre staţionate în Crimeea, Rusia a dislocat deasemenea escadrile de avioane proprii de vânătoare de model Su-30 şi MiG-29, bombardiere de primă linie şi avioane de atac Su-24 şi Su-34 şi chiar, deşi nu e confirmat oficial, bombardiere supersonice cu rază lungă de acţiune Tu-22M3. Şase submarine diesel-electrice şi un număr similar de fregate urmează să sosească în porturile Sevastopol şi Novorosiisk, unde, în următorii ani, sau chiar luni, va fi creată o nouă bază navală a Mării Negre. Primul submarin diesel-electric de model Novorosiisk (proiectul 06363) şi prima fregată din clasa Amiralul Grigorovici (proiectul 11356) sunt în prezent în curs de testare şi se vor alătura în curând Marinei Ruse. Alte fregate sau submarine le vor urma în doi-trei ani.

Având în vedere că cele mai tinere nave din Marea Neagră precum Bora sau Samum au fost puse în circulaţie la începutul anilor ’90 şi că Turcia actuală are mai multe nave de război în Marea Neagră decât flota rusă a Mării Negre, nimeni nu ar avea obrazul de a califica acţiunile Rusiei drept ”militarizare”, consideră Viktor Litovkin.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite