Sărăteni-Soroca, un drum de milioane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile Onur şi Summa din Turcia şi Strabag din Austria vor reabilita, în următorii doi ani, 93 de kilometri de şosea pe traseul naţional Sărăteni-Soroca. Guvernul SUA va finanţa lucrările cu circa 100 milioane de dolari

Fondul Provocările Mileniului Moldova (FPM Moldova) a semnat ieri patru contracte, în valoare totală de 92,7 milioane de dolari, care prevăd reconstrucţia din temelie, în următorii doi ani, a 93 de kilometri de drum naţional pe traseul Sărăteni-Soroca. Lucrările sunt finanţate de guvernul american, prin Programul Compact al Corporaţiei Provocările Mileniului.
Două acorduri, în valoare de circa 49,4 milioane de dolari, au fost semnate cu consorţiul de companii turceşti Onur şi Summa, care va reabilita 44,9 de kilometri, de la intersecţia Sărăteni până la intrarea în oraşul Ghindeşti, de asemenea va construi intersecţia denivelată Sărăteni. Alte două contracte, în valoare de 43,3 milioane de dolari, au fost semnate cu compania austriacă Strabag AG. Aceasta va reabilita 48,1 de kilometri, de la intrarea în Ghindeşti până la intersecţia ce duce la Drochia, de lângă Soroca.
Cele patru acte prevăd reconstrucţia integrală a sistemului rutier, corectarea traseului, reamenajarea intersecţilor cu drumurile naţionale şi locale. De asemenea, vor fi reparate staţii de aşteptare şi amenajate treceri pietonale, va fi iluminată şoseaua prin cele 14 localităţi pe care trece, vor fi construite drumuri locale care facilitează accesul de la traseul reabilitat spre instituţiile de menire socială (şcoli, grădiniţe, spitale etc.).

DOI ANI DE PREGĂTIRI

Valentina Badrajan, directorul executiv al FPM Moldova, a declarat că un asemenea contract este o premieră pentru ţara noastră. „Este pentru prima dată când sunt finanţate lucrările de reabilitare a unei porţiuni atât de mari de drum", a precizat Badrajan. Oficialul a adăugat că procesul de pregătire a durat circa doi ani pentru că a implicat mai multe activităţi, inclusiv discuţii cu oamenii din localităţile pe unde trece drumul. „A fost nevoie de acest dialog, pentru că lucrările nu se reduc doar la reabilitare. Or, 14 localităţi adiacente traseului vor beneficia de reconstrucţia unor porţiuni de drum ce leagă localitatea cu şoseaua naţională. Totodată, se prevede că traseul să fie iluminat pe porţiunile ce trece prin aceste sate", a spus directorul FPM Moldova.
Leslie McCuaig, director rezident de ţară al Corporaţiei Provocările Mileniului, a argumentat alegerea drumului ce va fi reabilitat pe banii poporului american prin importanţa strategică pentru dezvoltarea acestei zone a Republicii Moldova. „De doi ani de când suntem aici abia aşteptăm să vedem buldozerele lucrând. Şi iată că acesta este foarte aproape", a declarat entuziasmat Leslie McCuaig.
În schimb, Anatol Şalaru, Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a fost şi mai optimist, susţinând că acesta este cel mai important eveniment economic al anului. „Nu exagerez, sper că după reabilitare acest drum să devină un etalon de şosea europeană", a afirmat ministrul.

S-AU ECONOMIST 20 DE MILIOANE

Lucrările vor fi supervizate de două companii, una din Franţa şi alta din Italia, care vor fi responsabile să monitorizeze efectuarea reparaţiilor, să aprobe materialele de construcţie utilizate în procesul de reabilitare, să verifice şi să aprobe calitatea lucrărilor executate etc. Acordul de asistenţă nerambursabilă, semnat în ianuarie 2010, între Guvernul Republicii Moldova şi Corporaţia Provocările Mileniului prevede alocarea a 262 de milioane de dolari pentru implementarea Programului Compact în decursul unei perioade de cinci ani. Finanţarea prevăzută pentru reabilitarea drumurilor a fost estimată la 133 de milioane de dolari. Oficialii au spus că circa 20 de milioane de dolari din banii prevăzuţi iniţial ar putea fi economisiţi.
Ministrul Anatol Şalaru speră că aceşti bani vor merge la reconstrucţia unei porţiuni de peste 40 de kilometri de drum de la Soroca până în satul Unguri, din raionul Ocniţa.

"Sper că după reabilitare, acest drum să devină un etalon de şosea europeană.
Anatol Şalaru
Ministrul Transporturilor

1 milion de dolari costă reabilitarea unui kilometru de şosea, care va include şi reconstrucţia unor poduri şi intersecţii.

6,55 milioane de dolari va costa supravegherea de către companiile Louis Berger şi IRD Engineering a lucrărilor de construcţie a traseului.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite