Guvernul a invitat în Moldova o companie anchetată de Comisia Europeană pentru practici anticoncurenţiale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preţul unui bilet la o cursă low-cost variază între 30 şi 90 euro
Preţul unui bilet la o cursă low-cost variază între 30 şi 90 euro

Reprezentantii operatorului aerian Wizz Air vor efectua astăzi într-o misiune de evaluare la Chișinău, la invitaţia ministerului Tansporturilor și Infrastructurii Drumurilor.

Aceştia se vor întâlni cu premierul Vlad Filat și cu ministrul Tansporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Anatol Șalaru.

Companie preferată de Ministerul Transporturilor

Ulterior un grup de specialiști de la minister vor însoți reprezentanţii companiei Wizz Air la aeroporturile din Chişinău, Bălţi şi Mărculeşti, pentru a se documenta vizavi de condiţiile tehnice de operare disponibile.
Compania Wizz Air şi-a exprimat intenţia de a lansa zborurile din Chişinău spre destinaţiile din Uniunea Europeană, urmare a parafării Acordului privind Spaţiul Aerian Comun Uniunea Europeană-Republica Moldova. Intenţia Wizz Air este însă rezultatul unei invitaţii făcute de autorităţile de la Chişinău, care în mod evident favorizează o companie.

Discounturi de 85% la exploatarea aeroportului

În acelaşi timp în acest an un tribunal din România a constatat că Wizz Air, a beneficiat de discounturi de până la 85% din tarifele practicate de către aeroportul Traian Vuia, ceea ce „constituie un avantaj de natură economică atribuibil Statului Român, în calitate de acţionar majoritar (cu 80%) a Aeroportului, iar acordarea discountului nu poate fi justificată din punct de vedere economic". Totodată, în decizia instanţei se constatta că „beneficiarul discounturilor, Wizz Air plăteşte o sumă neglijabilă pentru taxele de aeroport care nu este suficientă nici măcar sa acopere cheltuielile generate de operarea pe aeroport. Prin urmare, un investitor privat, acţionând în condiţii economice identice, nu ar fi acordat un asemenea discount", se arată în decizia Tribunalului Timişoara", potrivit Agerpres.

De asemenea, instanța a stabilit că decizia autorității aeroportuare din Timișioara de a acorda discounturi doar companiei Wizz Air a instituit o discriminare evidentă între transportatorii aerieni care folosesc aeronave mai mici şi operatorul maghiar. Instanța a stabilit că aceste reduceri până la 85% din tarifele practicate către Wizz Air distorsionează concurenţa, deoarece compania în cauză își poate astfel reduce costurile de exploatare şi își poate consolida poziţia pe piaţă.

Cazul Wizz Air anchetat de Comisia Europeană

La finalul lunii august, Comisia Europeană a anunţat opinia preliminară potrivit căreia, în acest caz, sunt îndeplinite condiţiile privind existenţa unui risc grav de prejudiciere semnificativă şi ireparabilă a unui concurent. Indulgenţa faţă de suma de 2,6 milioane euro reprezentând taxe de aeroport pentru care autorităţile române nu au furnizat nicio explicaţie implică ajutor de stat.

Ancheta Comisiei Europene privește relaţiile contractuale dintre aeroportul din Timişoara şi operatorul aerian low cost Wizz, respectiv un contract de marketing încheiat în 2008 şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane euro, precum şi reduceri suplimentare de 7% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate (adică aeronavele cu o greutate maximă la decolare de peste 70 de tone), informează Agerpres.

Wizz Air este unul din cei mai mari operatori low-cost din Europa Centrală şi de Est. Compania a transportat 10,6 milioane de pasageri în ultimele 12 luni. Flota companiei este compusă din 36 aeronave Airbus, ce operează de la 15 baze aflate în Polonia, Ungaria, Bulgaria, România, Ucraina, Cehia, Serbia şi Lituania.

REVISTA PRESEI: Compania low-cost Wizz Air ar putea opera zboruri din Bălţi

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite