Afirmaţia a fost făcută de Maria Gheorghiţă, manager în cadrul proiectului USAID „Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor" (CEED II), care la începutul acestei luni a lansat campania „Din inimă branduri de Moldova". Acţiunea îşi doreşte sensibilizarea oamenilor cu privire la potenţialul mărcilor vestimentare şi de încălţăminte din ţara noastră.

TINERII CAUTĂ BRANDURI ŞI DESIGN NOU

„Pe tinerii din Republica Moldova îi interesează mai puţin calitatea materialelor. Ei se uită după design şi, cu părere de rău, îşi aleg mai des branduri străine", precizează Maria Gheorghiţă.

Republica Moldova are brand de ţară numai pe hârtie

În campanie au fost incluse 15 branduri care corespund criteriilor de selecţie promovate de USAID: raportul calitate-preţ trebuie să fie acceptabil, accesoriile vestimentare pentru adulţi să corespundă cerinţelor de design ale sezonului actual, iar în cazul hainelor pentru copii, materialele utilizate să fie de foarte bună calitate.

Moldovenii care aleg aceste produse primesc, automat, o reducere de 10%, precum şi un voucher de discount pentru unul dintre celelalte magazine incluse în proiectul care durează până la data de 31 mai.

Oamenii simpli spun însă că atunci când cumpără ceva aleg preţul înaintea oricăror altor criterii. „Nu dau mulţi bani pe haine. Încălţămintea prefer să o iau de la Zorile, pentru că au preţuri mici şi calitate bună", spune Alexei Gofman, 19 ani, de profesie barman. „Iau haine moldoveneşti, pentru că sunt printre cele mai ieftine", mărturiseşte şi Veronica Hadârcă, contabilă. Pentru oamenii trecuţi de prima tinereţe, afinitatea faţă de brandurile moldoveneşti ţine de patriotism. „Hainele străine sunt prea scumpe şi nici nu ştiu unde sunt confecţionate. Aici ştiu că pot să cumpăr din fabrică, la preţuri mici", afirmă Tamara Rotaru, o casnică de 55 de ani.

Cricova, Purcari şi Bucuria sunt cele mai valoroase mărci neaoşe moldoveneşti

Pentru producătorii mici care fac parte deja din campania „Din inimă branduri de Moldova", demersul USAID a adus atât avantaje, cât şi unele probleme.

„Chiar dacă nu ne comparăm cu alte branduri, încercăm să avem ceva original, de exemplu, să coasem manual ornamentele de pe hăinuţe. Până acum ne-au venit doar doi clienţi prin acest program. Dar nu ne plângem, pentru că ne lansăm acum şi pe piaţa din Rusia, iar un astfel de parteneriat ne poate aduce mari beneficii", spune Elena Moldovan, directoarea de la Miss Vivien, o fabrică de vestimentaţii pentru copii.

ACELEAŞI HAINE, LA PREŢURI DIFERITE

La fabrica de haine Ionel doar 15% din marfă este vândută pe piaţa locală. „Oamenii pot să cumpere modele la aceeaşi calitate ca şi cele străine, dar la preţuri mai mici. Sunt aceiaşi oameni care le fac şi aceeaşi stofă, doar că unele haine vin din Italia sub un alt brand şi, respectiv, au un preţ mai mare", precizează Tamara Luchian, directoarea fabricii Ionel.

Mai multe mărci autohtone, din toamnă

Pentru a putea concura cu brandurile străine, unele mărci moldoveneşti au fost relansate cu denumiri apropiate de cele importate, precum Giovanni Primo (Ionel). „Pentru tineri e foarte important să fie în pas cu moda. O denumire apropiată ca pronunţare cu brandurile străine poate sensibiliza acest public", precizează Maria Gheorghiţă.

Din septembrie, campania „Din inimă branduri de Moldova" ar putea fi reluată de USAID, cu colecţiile pentru sezonul de toamnă-iarnă. Dacă acum în acest proiect sunt prezente 15 branduri (Arillu, Bombonici, Cristina, Giovanni Primo, Ionel, Iuvas, Maicom, Miss Vivi, My Revival, MNatali, Bella Prima, Ravetti, Tricon, Vistline, Zorile) din toamnă, numărul lor ar putea creşte până la 18.

Citește cele mai importante știri din Republica Moldova pe Adevarul.md