Low-cost fără escală în Republica Moldova

Low-cost
fără escală 

în Republica Moldova

Cursele low-cost pot fi operate doar cu avioane a căror capacitate e de minim 150 de locuri. Foto: Adevărul

Taxele aeroportuare mari şi numărul redus de pasageri către principalele destinaţii europene îi împiedică pe operatorii low-cost din UE să-şi deschidă reprezentanţe în Moldova.

Ştiri pe aceeaşi temă

Un zbor de la Bucureşti la Roma, într-o singură direcţie, costă 24 de euro. Comparativ, cea mai ieftină călătorie aeriană de la Chişinău ajunge la 119 euro. Şi asta la mai bine de jumătate de an de când Guvernul a semnat acordul de creare a spaţiului aerian comun cu UE, ceea ce, teoretic, le permite operatorilor europeni să desfăşoare zboruri din şi spre Republica Moldova, la preţuri mici.

Liberalizarea doar pe hârtie

„Wizz Air şi Blue Air au declarat ferm interesul pentru piaţa noastră. Lichidarea Malev, în februarie, a creat oportunităţi imediate pentru Wizz Air de a prelua un flux de pasageri important al operatorului concurent, iar disponibilitatea de aeronave pentru lansarea de zboruri pe pieţe noi s-a redus semnificativ. Blue Air a trebuit să-şi consolideze în acest an eficienţa operaţională, de aceea planurile de extindere pe alte pieţe s-au redus“, afirmă Radu Bezniuc, consilierul primului-ministru pe transport şi pe infrastructura drumurilor.

Specialistul mai spune că politica de preţuri a unei companii low-cost diferă de cea a unei companii de linie. Costurile per fotoliu pentru un kilometru sunt calculate în funcţie de capacitatea avionului, nivelul de ocupare a locurilor din fiecare cursă, dar şi de taxele aeroportuare. Astfel, pentru a fi cât mai eficiente, aceste curse sunt efectuate pe distanţe cuprinse între două şi trei ore de zbor, cu aeronave a căror capacitate minimă e de 150 de locuri.

Blue Air cercetează piaţa

Singurul aeroport pe care ar putea ateriza aceste curse în Moldova este cel de la Chişinău, unde taxa aeroportuară ajunge la aproape 30 de euro per pasager. „Când ne-am întâlnit cu reprezentanţii Wizz Air, le-am propus să concesioneze aeroportul de la Bălţi şi să-l optimizeze pentru curse low-cost. Au spus că se gândesc. Către Blue Air am înaintat câteva forme de colaborare: să opereze curse cu Air Moldova, care să transfere pasagerii de la Chişinău la Bucureşti, sau să vindem câte cinci-zece bilete pe un zbor low-cost. Ne-au spus că nu au garanţii că vor fi umplute avioanele“, declară ministrul Transporturilor, Anatol Şalaru.

Contactat de „Adevărul“, directorul general-adjunct al Blue Air, Adrian Ionaşcu, susţine că desfăşoară un studiu de fezabilitate pe piaţa moldovenească, în urma căruia va fi decisă strategia operatorului peste Prut.

„Acum pasagerii din Moldova pot cumpăra biletele noastre, cu plecare din Bucureşti. Este o soluţie intermediară. Pe termen mediu vrem să mutăm un avion în Moldova, să mutăm oameni, deci nu e treabă uşoară“, a spus acesta. Pe de altă parte, Daniel de Carvalho, ofiţerul de presă al companiei Wizz Air a replicat că nu răspunde la zvonurile şi speculaţiile ministrului Şalaru.

Taxe mici doar pentru noi

La Aeroportul Internaţional Chişinău, singura reducere disponibilă este pentru companiile care operează rute noi. „Dacă până acum pentru un Airbus 320, cu capacitatea de încărcare de 75%, compania trebuia să plătească taxe de 28,51 de euro per pasager pentru un zbor tur-retur, din iunie companiile care operează pe rute noi beneficiază de o reducere până la 11,48 de euro“, a spus Petru Jardan, directorul aeroportului.

Vladimir Cebotari, directorul interimar al Autorităţii Aeronautice Civile, consideră că nu putem avea low-cost fără o infrastructură şi un nou operator, contractat pentru acest tip de zboruri. „Acest lucru implică două componente interdependente: capacitatea noastră de a găsi investiţii de echipare şi reparare a cel puţin unuia din celelalte două mari aeroporturi pe care le avem şi angajarea unei companii aeriene de a opera curse de o frecvenţă minimă, pentru o perioadă de timp garantată“, susţine Cebotari. În caz contrar, nu vor exista garanţii pentru recuperarea acestor investiţii, adaugă specialistul.

Cât costă o călătorie din Chişinău şi una din Bucureşti

Paris. Cu rezervare de la Chişinău, un bilet de avion te costă 119 euro. Dacă decolezi din Bucureşti spre oraşul îndrăgostiţilor, zbori cu doar 20 de euro. Pentru un bilet de autocar Chişinău-Bucureşti mai scoţi din buzunar circa 260 de lei.
Madrid. Cu decolare din Chişinău, plăteşti 197 de euro. De la Târgu Mureş, doar 15 euro. Pentru a ajunge de la Chişinău la Târgu Mureş mai plăteşti circa 270 de lei, biletul de autocar.
Milano. Un zbor cu decolare din Chişinău costă 118 euro. În schimb, pentru un bilet de avion Timişoara-Milano poţi să plăteşti chiar şi 13 euro. Adaugă 40 de euro un zbor cu Carpatair de la Chişinău până în Timişoara.
Londra. De la Chişinău plăteşti 129 de euro pentru biletul de avion. De la Cluj-Napoca, plăteşti 24 de euro. Un bilet de autocar de la Chişinău la Cluj te costă 320 de lei.

citeste totul despre: