În spațiul european, fără fiare sovietice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potrivit Acordului recent parafat cu Uniunea Europeană, Republica Moldova s-a angajat să se debaraseze de până în 2017 de avioanele sovietice, iar până în 2023 - de elicoptere vechi. Aeronavele care nu vor mai intra în registrul de stat vor fi casate, vândute în Est sau vor ajunge la fier uzat.

După 2017, respectiv 2023, în registrul de stat vor fi înscrise doar aparatele de zbor certificate de către Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA). Cele care au fost fabricate până la destrămarea URSS vor lua calea altor țări sau vor fi casate. „Această perioadă de timp a fost oferită companiilor pentru ca să negocieze și să decidă ce anume vor face. Navele care nu vor fi certificate de EASA, vor fi radiate din registru, însă ele vor putea opera pe alte piețe", explică Valentin Dogotari, şeful serviciului Transportului Aerian.

La moment, potrivit Administrației de Stat a Aviației Civile, în Registrul aerian al Republicii Moldova sunt înregistrate 145 de aeronave, dintre care 118 fabricate până în anul 1992. 48 dintre acestea sunt avioane, iar 70 - elicoptere. De asemenea, avem 27 de aeronave fabricate după 1992 și alte 54 de aeronave ultrauşoare.

„Deocamdată, este vorba de 53 de aeronave care nu au certificate de tip european. Astfel, până în 2017, în Republica Moldova vor mai zbura 17 avioane, iar până în 2023 încă 36 de elicoptere", precizează Iurie Zidu, director general interimar al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. „În cazul companiilor private este vorba de elicoptere Mi-8, KA-32 și de avioane AN- 2, IL-18. Statul are elicoptere de tip KA-26, Mi-2 și biplane AN-2. 99% dintre aparatele de stat vor fi scoase din registru, deoarece ele nu mai zboară. Pentru că nimeni nu le solicită și nu le putem vinde, acestea ar putea fi dezasamblate. Unele însă vor rămâne pentru întrebuințarea în agricultură", mai spune Iurie Zidu. Se pare însă că nici acestea nu vor rămâne prea mult pentru că, potrivit experților, UE reduce din serviciile avia în agricultură.

„Rusia își adună aeronavele"
De cealaltă parte, agențiile aeriene private iau în considerare orice opțiune ce le-ar putea întoarce banii investiți în navele nedorite de UE. „Cerințele sunt acceptabile, în cinci ani vom reuși să facem ceva. Mai avem încă două aeronave din 1968 de tip IL-18. Până în 2007, am investit mii de dolari în ele, am dus pasageri, mărfuri, însă acum trebuie să facem ceva cu ele. Au termenul de exploatare până la 50 de ani și le-au mai rămas 8 ani. Probabil, le vom duce în Est. Rusia n-are nave și le adună înapoi, dar noi le alungăm din țară", se indignează Grigore Ghilan, director al companiei Grixona.

Aceleași griji le au și angajații companiei moldo-ruse Valan International Cargo Charter. „Avem trei avioane de tip AN-26 fabricate în 1981. Dintre acestea doar unul ne aparține, restul le arendăm. Aceste aeronave pot fi certificate de UE, ceea ce vom și face, deși este foarte scump. Trebuie doar să trecem mai multe verificări care costă aproximativ 70% din prețul aparatului - circa 300.000 de dolari", declară Eugen Zagrebelnîi, șeful secției vânzări al companiei.
„Avem și opt elicoptere utilizate în misiunile umanitare ce vor fi interzise din 2023. Ele sunt întrebate și ar putea ajunge în Rusia, Ucraina, Kazahstan, Kîrgîzstan, Uzbekistan. De asemenea, sunt gata să le cumpere companii din India, China sau Irak", adaugă Zagrebelnîi.

Ce ne aduce Acordul
Acordul privind aderarea la spațiul aerian comun cu UE prevede implementarea de către țara noastră a standardelor europene în domeniul aviației civile. „Semnarea acestui acord este un pas important și un succes în procesul de integrare europeană al Moldovei. Unul dintre impacturile economice este reducerea tarifelor, creșterea volumului de trafic aerian și dezvoltarea aeroporturilor. De asemenea, va spori și calitatea serviciilor prestate, ca urmare a creșterii concurenței", a explicat Lilia Palii, șefa Direcţiei dezvoltarea mediului de afaceri de la Ministerul Economiei.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite