Biro Tamas, micul Schumacher al Zalăului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tamas participă la concursurile de karting de când avea şapte ani. El moşteneşte pasiunea pentru automobilism de la tatăl său, Istvan, care, la rândul său, a fost pilot de karting în copilărie.


În timp ce alţi copii de vârsta lui abia învăţau să se dea cu bicicleta, Tamas conducea deja prima sa maşină. Era un jeep mai mic, pe care l-a primit pe când avea doar şase ani şi jumătate de la tatăl său, Istvan, un împătimit al automobilismului, care a făcut chiar el maşinuţa. Pentru că i-a plăcut imediat să conducă o maşină, Tamas a fost înscris de tatăl său în competiţiile de karting. Primele două karturi au fost făcute tot de tatăl său, iar primul concurs a fost unul interjudeţean, la Oradea, unde el s-a clasat al treilea. Avea atunci doar 7 ani.


Tot timpul pe podium


De atunci şi până acum Tamas a participat la aproape toate competiţiile organizate în ţară, la categoria lui de vârstă. „În general, sunt tot timpul pe podium“, explică modest adolescentul, fără să spună, că, de fapt, cel puţin în Sălaj, nimeni nu-i st în faţă şi că şi în ţară nu sunt mulţi mai buni ca el. De altfel, la ultimul concurs naţional, organizat în urmă cu patru ani, la Caransebeş, Tamas a ieşit al treilea pe ţară, ceea ce nu e deloc rău la posibilităţile de pregătire existente în Zalău.


Cheltuieli mari


 Pe lângă cheltuielile cu antrenamentele, kartingul presupune costuri foarte mari şi cu maşinile. Iar pentru a se putea pregăti, Tamas trebuie să meargă la Cluj, unde a fost păstrat un kartodrom de pe vremuri. „Un kart nou ajunge la 6.000 de euro. Cauciucurile rezistă cel mult la două – trei curse, iar setul costă 150 de euro. Un lanţ, pe care îl poţi folosi la două curse, mai costă 30 de euro. Motorul se uzează după maximum patru curse, iar înlocuirea lui cu altul folosit, dar încă bun, costă încă 300 – 400 de euro“, explică tatăl lui Tamas cheltuielile pe care le implică acest frumos, dar foarte scump sport. La acestea se adaugă şi cheltuielile cu participarea la competiţii, care înseamnă, în medie, o mie de lei pentru fiecare concurs. Şi este câte un concurs aproape în fiecare lună.


Frumos, dar periculos


Dincolo de frumuseţea şi spectaculozitatea acestui sport, kartingul implică şi o doză de risc pentru competitori. A simţit-o pe pielea lui şi Tamas, în urmă cu puţini ani, când în timpul unui concurs, un alt pilot a intrat cu kartul în el, făcându-l să dea cu capul de bordură. Din fericire, casca l-a protejat şi nu a păţit nimic grav, însă mama lui nici astăzi nu poate să asiste la curse. Deşi par micuţe şi fragile, karturile pot atinge şi 160 de kilometri pe oră, ne asigură tânărul pilot.


Ce-i place


Pe lângă automobilism, Tamas se declară un mare amator de volei. El practică, de altfel, acest sport în mod cât se poate de serios, fiind component al lotului de juniori al Clubului Sportiv Şcolar. Îi place, de asemenea, să se plimbe cu bicicleta, să asculte muzică şi să petreacă timp cu prietenii săi.


Ce nu-i place


Cel mai mult îi displace să stea în casă. Poate este şi motivul pentru care în timpul liber îl ajută pe tatăl său în afaceri, la muncă. La şcoală, Tamas spune că nu-i place absolut deloc geografia. „Am urât dintotdeauna această materie“, spune el.


Întrebări şi răspunsuri


Ai de gând să-ţi urmezi pasiunea şi să devii pilot?



Când eram mic îmi doream foarte mult să fiu pilot de Formula 1. Îmi doresc şi acum, dar nu cred că voi putea. Trebuie foarte mulţi bani şi sponsori, foarte greu de găsit la Zalău.


Ce maşină ţi-ar plăcea să conduci când vei avea permis?



Mi-ar plăcea o maşină mică, un Smart sau un Mini. Probabil pentru că seamănă mai mult, cel puţin ca dimensiune, cu karturile. Deocamdată, părinţii nu mă lasă să am nici măcar un ATV, pentru că am avut prea mulţi prieteni care au avut accidente.

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite