Băncile din Zalău încearcă să-şi fenteze clienţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unităţile bancare nu renunţă la comisionul de risc, ci îl redenumesc sau îl comasează cu alte comisioane, iar actele adiţionale prezentate clienţilor conţin numai date generale. Până acum, 28 de clienţi ai băncilor din Zalău au făcut plângeri la Protecţia Consumatorului, reclamând diferite nereguli în actele adiţionale la contractele de credit.

Agenţiile bancare din Zalău nu sunt dispuse să renunţe la profitul generat de comisioanele şi dobânzile scoase în afara legii de Ordonanţa nr.50 din 2010. Potrivit lui Claudiu Silaghi, director adjunct al Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, „nicio bancă din Zalău nu s-a conformat în totalitate prevederilor ordonanţei. Singura diferenţă este că unele au probleme mai mari, iar altele mai mici“.


28 de reclamaţii la OJPC



Acesta este şi motivul pentru care 28 de clienţi, invitaţi de aceste bănci să semneze actele adiţionale la contractele de credit, aşa cum prevede Ordonaţa 50, au depus în ultima lună reclamaţii la OJPC, prin care sesizează diverse abateri de la prevederile legale în vigoare.
„Principala abatere sesizată este faptul că băncile nu le dau clienţilor actul adiţional, completat integral, să-l studieze. Le dau doar un draft, adică un document cu date generale, nu unul cu datele fiecărui client, inclusiv cu valoarea dobânzilor şi a comisioanelor, aşa cum cere ordonanţa“ , explică Silaghi. Mai exact, în acesta draft, la unele bănci în dreptul dobânzii sau a comisioanelor apare înscrisă valoarea „x“, fără a li se oferi clienţilor vreo informaţie privind cuantumul acestora, lucru catalogat de către directorul OJPC drept ilegal.


Includerea comisioanelor


„O altă găselniţă a unei bănci din Zalău este includerea comisioanelor interzise de ordonanţă, cum este cel de risc, în comisionul de administrare, acesta urmând să reprezinte suma tuturor comisioanelor“, explică directorul. „Nici acest lucru nu este legal“, spune Claudiu Silaghi, „întrucât asta presupune o majorare a comisionului de administrare, iar legea interzice modificarea în sus a oricărui tip de comision fără acordul clientului“.
Pe de altă parte, Volksbank, una din băncile reclamate în Zalău, nu s-a obosit să comaseze acest comision de risc la altele, ci şi-a anunţat pur şi simplu clienţii că îi va schimba denumirea. „Am fost informată că acest comision de risc se va numi «comision de administrare credit», urmând a fi datorat, în continuare, pe toată durata convenţiei, în aceeaşi valoare procentuală“, povesteşte Corina Ş., una din clientele băncii. Ea a notificat banca de faptul că nu acceptă această „redenumire“ şi a făcut plângere la Protecţia Consumatorului.


Contactaţi astăzi de către reporterul „Adevărul de Seară“, reprezentanţii Volksbank din Zalău au refuzat să comenteze acest aspect şi ne-au sugerat să ne adresăm centralei de la Bucureşti. Centrală la care, în ciuda insistenţelor, n-a răspuns nimeni.


 
Dacă ceva nu e în regulă, nu semnaţi!


Directorul OJPC îi sfătuieşte pe clienţi să nu semneze actele adiţionale dacă depistează astfel de nereguli. „Să semneze doar că au luat la cunoştinţă şi să facă ulterior o sesizare în scris către bancă şi una către noi“, spune Silaghi.

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite