Sistem anti-şpagă unic în Europa la vama Stamora-Moraviţa. Cum ajung şoferii să nu mai dea ochii cu poliţiştii de frontieră

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poliţia de Frontieră Română implementează la frontiera cu Serbia, de la Vama Moraviţa, tehnologie de ultimă generaţie pentru controlul documentelor

Oficialii Poliţiei de Frontieră din România desfăşoară un proiect de investiţii care vizează implementarea la Vama Stamora-Moraviţa din judeţul Timiş a unui proiect-pilot unic în Europa.
 

După ce va intra în vigoare noul sistem, şoferii care vor să ajungă în Serbia nu vor mai intra în contact direct cu poliţiştii de frontieră. În mod uzual, angajaţii de la vamă ar trebui să le preia documentele, să le scaneze şi să pună diverse întrebări legate de destinaţie. De multe ori, controlul vamal generează aglomeraţie şi cozi.

În acelaşi timp, frontiera de la Stamora-Moraviţa a devenit celebră pentru descinderile repetate ale „mascaţilor“, soldate cu vameşi şi poliţişti reţinuţi pentru luare de mită. La ultima percheziţie, desfăşurată chiar la începutul lunii iunie, procurorii DIICOT Timişoara au ridicat 18 poliţişti de la Moraviţa, acuzaţi de corupţie, contrabandă, dar şi de sprijinirea traficului de migranţi sau a unor infractori daţi în urmărire generală.

Capturi live a imaginii faciale şi a irisului

Noul sistem de verificare implementat la frontiera cu Serbia ar urma să-i facă pe călători să se simtă ca la autoservire. În cadrul sistemului complex, maşinile intră, în prima fază, într-un perimetru îngrădit de o construcţie metalică.

„Documentele vor fi puse pe un suport, unde sunt scanate. Totul este supravegheat video dintr-un centru de comandă. Dacă totul este în regulă, atunci se deschide bariera, iar maşina poate pleca. Este un sistem foarte modern, de ultimă generaţie“, a explicat unul dintre poliţiştii de frontiera de la Moraviţa.

image

"Poliţia de Frontieră Română este unul dintre cei 27 parteneri în cadrul Proiectului de Cercetare Dezvoltare „FastPass – ABC gates”, proiect pilot finanţat în cadrul FP7-SEC-2012.3.4.6 Fluxul de lucru şi funcţionalitatea porţilor automate de control la frontieră, aflat sub coordonarea Institutului Tehnologic din Viena, Austria. Durata proiectului este de 48 de luni (2012 - 2016), României, prin P.F.R. revenindu-i rolul, unic în UE, de a asigura infrastructura implementării sistemului ABC gates (Automated Border Control) la frontiera terestră, respectiv la P.T.F. Moraviţa. În prezent, proiectul se află în stadiul de implementare", a transmis biroul de Comunicare de la Poliţia de Frontieră. 

Valoarea proiectului, pentru partea română este de 104.400 euro, din care 75.320 euro din fonduri UE, date privind valoarea totală a proiectului putând fi obţinute accesând link ul: www.fastpass-project.eu.

image

Conform site-ului Poliţiei de Frontieră Română, cu ajutorul echipamentelor high-tech, se vor realiza capturi live a imaginii faciale, ale imagini faciale din cipul electronic al paşaportului şi se va captura live a irisul călătorilor aflaţi la punctul de trecere a frontierei. Sistemul ar urma să intre în probe în luna iulie şi să funcţioneze cel mai târziu până la sfârşitul verii.

Detectoare de substanţe nucleare

Tot la Moraviţa se instalează în această perioadă echipamentul din cadrul Programului de  Detectare şi Descurajare a Contrabandei Nucleare derulat în baza Acordului dintre Ministerul Internelor şi Reformei Administrative din România şi Departamentul Energiei din Statele Unite ale Americii, cu privire la cooperarea în domeniul prevenirii traficului ilicit cu substanţe nucleare şi alte materiale radioactive.

image


 

Poliţia de Frontieră Române va pune în funcţiune sistemele de detectare a materialelor nucleare şi radioactive pentru vehicule şi pietoni. Asemenea sisteme funcţionează şi la punctele de trecere a frontierei de la Aeroportul „Henri Coandă“ Bucureşti, Albiţa şi Stânca-Costeşti.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite