Cea mai îndepărtată planetă din Sistemul Solar. „Îşi obţine culoarea albastră de la un strat de gaz metan situat peste nori“

Planeta Neptun are culoarea albastră                                                                  SURSA FOTO: NASA/JPL

Neptun este considerată cea mai îndepărtată planetă din sistemul nostru solar, care numără nouă planete. Până în urmă cu 13 ani, o altă planetă era considerată cea mai îndepărtată.

„Până în anul 2006, când Uniunea Astronomică Internaţională a declasat planeta Pluton încadrând-o în rândul «corpurilor mici», Sistemul Solar număra nouă planete. Astfel limita planetară a familiei Soarelui a revenit planetei Neptun“, a precizat Marcel Jinca, preşedintele filialei Gorj a Astroclubului Societăţii Astronomice Române de Meteori (SARM) Gorj, pentru adevărul.ro.

Descoperirea planetei Neptun

Neptun a fost observată prima dată de către Galileo Galilei în 1613, iar descoperirea oficială a acesteia a avur loc în anul 1846. „Menţionând pe scurt istoria descoperirii acestei planete, putem spune că a fost una dintre cele mai mari realizări ale mecanicii cereşti. Din studierea vechilor consemnări astronomice a reieşit faptul că Neptun fusese observată deja de către Galileo Galilei în 1613, de Jérôme Lalande în 1795 şi de John Herschel în 1830, însă nu se ştie de ce nici unul din marii astronomi nu a identificat-o ca pe o planetă la vremea respectivă. Nu peste mult timp, observând neregularităţile în mişcarea planetei Uranus, matematicianul francez, J.U. Le Verrier (1811-1877), a emis ipoteza existenţei unei alte planete dincolo de orbita planetei Uranus şi a calculat poziţia pe cer unde planeta, încă nedescoperită, ar fi trebuit să fie. Neptun a fost găsită cu ajutorul unei lunete, în seara, zilei de 23 septembrie 1846, de către astronomii Johann G. Galle şi Heinrich L. d'Arrest, la circa 1° de locul prevăzut, undeva la limita dintre constelaţiile Capricorn şi Vărsător“, arată Marcel Jinca.

Poate fi observată doar cu instrumente speciale

Credit

Credit FOTO: Eugen-Balint Forro

Planeta Neptun poate fi observată doar cu anumite instrumente mai performante, fiind la o distanţă de peste 30 de ori mai îndepărtată decât este Pământul faţă de Soare. „Datorită distanţei mari faţă de noi, Neptun apare privit prin telescop, ca un mic disc de  culoare albastră putând fi uşor confundat cu o stea. Acest fapt, face ca îndepărtata planetă să poată fi văzută numai cu ajutorul instrumentelor de observaţii (binocluri şi telescoape) având mărimea de strălucire, egală cu 8 unităţi (limita vizibilităţii cu ochiul liber fiind de 6 unităţi). Neptun are orbita situată la peste 4,5 miliarde km de Soare (adică de peste 30 de ori mai departe decât este Pământul faţă de Soare) efectuând un ocol complet în jurul acestuia, în aproape 165 ani. Având diametrul de 49.244 de km, Neptun este de aproape patru ori mai mare decât planeta noastră“, explică preşedintele SARM Gorj.

Planeta albastră

Culoarea albastră a planetei Neptun este dată de un gaz. De asemenea, temperatura este improprie vieţii, ajungând la 5.000 °C. „Ce îl face pe Neptun deosebit de faţă celălalte planete? Nu numai culoarea sa albastră, dar şi constituţia fizico-chimică. Nucleul neptunian este constituit din rocă de silicaţi, fier şi nichel şi este puţin mai mare decât planeta noastră. Neptun îşi obţine culoarea albastră, de la un strat de gaz metan situat deasupra norilor. Atmosfera lui Neptun este compusă din aproximativ 80% hidrogen, 19% heliu, iar restul, urme de amoniac, apă şi metan.

Oamenii de ştiinţă cred că ar putea să existe un ocean de apă caldă sub norii reci ai lui Neptun. Dacă apa ar exista aici, în ciuda temperaturii forte ridicate (de aproximativ 5.000 °C, ea nu ar putea fierbe, din cauza presiunii incredibile. Această presiune face imposibil ca o navă - sau o persoană - să cadă adânc în nori. În ciuda temperaturilor înalte din adâncurile planetei, la suprafaţa norilor ce-l înconjoară pe Neptun, temperatura este în jurul valorii de -200 °C“, spune Marcel Jinca.

Neptun, planeta furtunilor violente

Neptun este cea mai furtunoasă planetă din Sistemul Solar. „Vânturile şi furtunile puternice ating aproape 2.000 de kilometri pe oră - viteze aproape supersonice. Pe imaginile primite de la sonda spaţială Voyager 2 în 1989, s-a observat o masivă furtună anti-ciclonică, care a avut dimensiuni de 13.000 de km. Furtuna a fost numită Marele Punct Întunecat (Great Dark Spot). Această formaţiune, nu a mai fost prezentă când Telescopul Spaţial Hubble a fost îndreptat către Neptun, cinci ani mai târziu; însă o altă furtună a fost observată. Neptun are, de asemenea, alte furtuni active mari, numite Scooter şi Micul Punct Întunecat (Small Dark Spot)“, relatează preşedintele SARM Gorj.

Neptun are inele

Neptun este înconjurat de un sistem de inele, care dispar în timp ca urmare a unui fenomen pe care îl explică Marcel Jinca. „Ca şi celelalte planete gigante, Neptun este înconjurat de un sistem de inele foarte subţiri şi foarte întunecate datorită faptului că reflectă foarte puţin din lumina primită de la Soare. Inelele neptuniene au fost descoperite ca urmare a trecerii planetei prin faţa unei stele. Particulele ce compun inelele variază în mărime, de la câţiva micrometri până la aproximativ 10 metri.

În 2002 şi 2003, o echipă condusă de Imke de Pater de la Universitatea Berkeley din California, a folosit telescopul Keck de 10 metri în Hawaii pentru a observa în detaliu inelele lui Neptun. În mod remarcabil, au descoperit că toate inelele au devenit mai slabe comparativ cu imaginile primite în 1989, de la sonda spaţială Voyager 2. Se pare că inelele pierd particule mult mai rapid decât se adaugă altele noi. Dacă inelele neptuniene continuă să se degradeze în acelaşi ritm, unul dintre ele poate dispărea complet într-un secol“.

În prezent, sistemul de sateliţi care orbitează planeta Neptun, numără 14 membri. „Dincolo de Neptun, ultima planetă a Sistemului Solar se află obiectele transneptuniene“, mai spune Marcel Jinca.

Târgu-Jiu