Referendumul privind desfiinţarea judeţului Dâmboviţa, atacat de Prefectură

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consilierii juridici ai Instituţiei Prefectului Dâmboviţa au apreciat că Hotărârea Consiliului Judeţean nr. 153/05.07.2011 privind ”organizarea şi desfăşurarea referendumului local în vederea consultării cetăţenilor din judeţul Dâmboviţa privind desfiinţarea judeţului” este nelegală, solicitând instanţei de contencios administrativ anularea acesteia.

Prin actul administrativ menţionat, s-a stabilit ca în data de 18 septembrie 2011, în Dâmboviţa să fie organizat un referendum, urmând ca cetăţenii să fie consultaţi cu privire la desfiinţarea judeţului. De asemenea, s-a aprobat programul calendaristic şi s-a însărcinat Direcţia Economică a Consiliului Judeţean să identifice sursele de finanţare ale acestei acţiuni.

Hotărârea este motivată în primul rând pe prevederile art. 22 din Legea 215/2011, potrivit căreia ”delimitarea teritorială a comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor se stabileşte prin lege. Orice modificare a limitelor teritoriale ale acestora se poate efectua numai prin lege şi numai prin consultarea prealabilă a cetăţenilor din unităţile administrativ – teritoriale respective prin referendum, care se organizează potrivit legii”.

Or, hotărârea Consiliului Judeţean se referă la desfiinţarea judeţului, nu la modificarea limitelor teritoriale ale acestuia, ceea ce face ca prevederile legale invocate să nu corespundă situaţiei în cauză. În plus, desfiinţarea sau înfiinţarea unui judeţ este o problemă de interes naţional şi o acţiune care ţine de organizarea teritorială a ţării. Decizia juridică aparţine exclusiv autorităţilor publice statale abilitate, nicidecum vreunei autorităţi locale.

Juriştii Instituţiei Prefectului au mai considerat că Hotărârea nr. 153/05.07.2011 este nelegală şi având în vedere faptul că nicio cheltuială nu poate fi angajată fără ca în buget să fie prevăzute sume cu destinaţia respectivă. 

Prin art. 4 al Hotărârii nr. 153/2011, Consiliul Judeţean a aprobat programul calendaristic al referendumului, fapt de asemenea apreciat ca nelegal, întrucât activitatea de supraveghere a unui astfel de scrutin revine prefectului.

Actul administrativ în cauză are caracter normativ, ceea ce ar fi presupus respectarea procedurilor legale în privinţa transparenţei decizionale, conform Legii 52/2003, respectiv mediatizarea prin anunţuri a proiectului de act normativ cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare; primirea de sugestii, propuneri sau opinii pe o perioadă de cel puţin 10 zile, organizarea de dezbateri publice etc.

Până la pronunţarea instanţei, Hotărârea Consiliului Judeţean nr. 153/2011 este suspendată de drept, primul termen de judecată fiind 29 septembrie 2011.

Târgovişte



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite