Una dintre cele mai frumoase gări din România are o sală de aşteptare care seamănă cu un WC public

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gara Iţcani din municipiul Suceava este o bijuterie arhitecturală construită de austrieci în perioada în care Bucovina se afla sub ocupaţie habsburgică. În ultimii ani, gara devenise o ruină, iar într-un final autorităţile s-au gândit să o restaureze. Fiind în proces de restaurare, lângă gară a fost mutat un soi de container de dimensiuni mici, care seamănă cu un WC public, ce este folosit ca sală de aşteptare şi casă de bilete.

GALERIE FOTO

În urmă cu doi ani, Gara Iţcani din municipiul Suceava, o bijuterie arhitecturală construită de austrieci în perioada în care Bucovina se afla sub ocupaţie habsburgică, a intrat într-un amplu proiect de restaurare.

CFR Infrastructură a alocat suma de 7,5 milioane de lei pentru reabilitarea şi modernizarea Gării Iţcani. Licitaţia a fost câştigată de SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc. În primă fază, muncitorii au înlocuit acoperişul gării şi au refăcut instalaţia electrică, după care au decopertat zidăria stricată şi au refăcut canalizarea şi instalaţia de evacuare a apei menajere, de asemenea, întreaga tâmplărie a clădirii a fost înlocuită.

Recent, au fost începute lucrările la peronul gării şi la interiorul clădirii. Astfel, în apropierea gării şi-a făcut apariţia un container de dimensiuni mici, ce este folosit ca sală de aşteptare şi casă de bilete. De când au fost începute lucrările de reabilitare a Gării Iţcani, traficul feroviar nu a fost întrerupt.

Oamenii care ajuns în Gara Iţcani s-au arătat nemulţumiţi de dimensiunea sălii de aşteptare, mulţi dintre ei optând să stea printre dărâmături, decât să stea în sala de aşteptare improvizată.

„Mai bine stăm afară. Probabil la iarnă ar fi utilă deşi cred că va fi un frig de vor îngheţa pietrele în interior. Şi acum, înăuntru e destul de cald”, a declarat Ion Blanaru, un bărbat ce aştepta să-i vină trenul în Gara Iţcani.

Am solicitat de la CFR Infrastructură un punct de vedere asupra acestei săli de aşteptare însă deocamdată acesta nu a mai venit.

Gara Iţcani a fost construită în anul 1871, în perioada în care satul Iţcani (actualul cartier al municipiului Suceava) făcea partea din Imperiul Austro-Ungar. Această cale ferată era folosită pentru a face legătura dintre oraşul Suceava cu celelalte centre urbane din Bucovina. În perioada 1871 – 1918, Gara Iţcani a fost gară a frontierei austriece.

Gara Iţcani este construită pe două niveluri şi a fost realizată în stilul gărilor austriece de la acea vreme, într-un autentic stil romantic, caracterizat printr-un plan dreptunghiular, bolţi pe arce de ogivă, arce şi arcade frânte la cheie, creneluri şi turnuleţe de colţ, de fractură neogotică.

După unirea Bucovinei cu România, Gara Iţcani a ajuns în posesia românilor, în perioada interbelică gara fiind trecută în nomenclatorul CFR. Perioada de glorie a Gării Iţcani a fost la mijlocul secolului trecut, când a fost renovată, în interiorul ei funcţionând chiar şi un cinematograf.

În ultimii ani, Gara Iţcani a ajuns să arate deplorabil şi pe acolo mai trec trenuri de călători şi mărfuri care circulă spre Iaşi, Cluj – Napoca şi Bucureşti, dar şi spre Ucraina şi Rusia.

Chiar dacă a fost declarată monument istoric, Gara Iţcani ajunsese să dea impresia că stă să se dărâme. Multe dintre geamuri erau sparte, iar pereţii coşcoviţi. Acoperişul de tablă de pe clădirea gării a fost smuls pe o suprafaţă de 250 de metri pătraţi în primăvara anului 2010, în urma unui vânt puternic. Din fericire, nimeni nu a fost rănit atunci, deoarece pe peron nu era nici o persoană.

Ultimele reparaţii capitale pe care le-a suferit Gara Iţcani au fost făcute în anii 1974 – 1975. De atunci şi până în prezent, doar s-a mai reparat câte ceva pe ici pe colo. În acest condiţii, Gara Iţcani devenise o ruină, sala de aşteptare şi mai toate spaţiile din interior fiind într-o stare avansată de degradare.

Alte ştiri pe această temă:

Gara Iţcani, marea capodoperă a arhitecturii austro-ungare, casă pentru boschetari, şobolani şi câini vagabonzi

Locomotiva din tezaurul naţional furată de hoţii de fier vechi. Avea blindaj şi a fost construită de germani în 1944

Ceauşescu, găsit vinovat pentru străzile neasfaltate din cel mai periculos cartier din România: „Să-l întrebăm pe Ceauşescu de ce nu a asfaltat în Iţcani”

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite