Un oraş din judeţul Sibiu rămâne fără centură. Trei miniştri ridică din umăr

Un oraş din judeţul Sibiu rămâne fără centură. Trei miniştri ridică din umăr

Intrarea în oraşul Mediaş

Oraşul Mediaş rămâne fără centură de ocolire, în ciuda dezvoltării acestuia din ultimii ani, ceea ce a contribuit şi la creşterea economică a zonei de nord a judeţului Sibiu. Principalele ministere responsabile de acest subiect arată cu degetul unul la altul, în timp ce antreprenorii calculează costurile inutile legate de transport.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pe data de 28 martie 2018 deputatul de Sibiu Raluca Ţurcan a adresat o interpelare în adresa premierului, respectiv a miniştrilor Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Transporturilor şi Finanţelor Publice, întrebându-i dacă sunt prevăzuţi bani pentru demararea investiţiei din municipiul Mediaş, dar şi despre calendarul asumat al lucrărilor.
 
Cu 2 săptămâni mai devreme, senatorul Viorel Arcaş avea aceeşi curiozitate: „Noi, în Mediaş, avem (...) cele mai frumoase monumente din Transilvania şi un potenţial turistic uriaş, avem o cifră de afaceri anuală de 1,8 miliarde de euro, avem chiar şi o echipă de fotbal care joacă în prima Ligă, DAR ....... NUUU AVEM INFRASTRUCTURĂ RUTIERĂ!”, scrie în interpelarea acestuia, adresată ministrului Transporturilor, Lucian Şova.
 
La începutul lunii mai, cei doi parlamentari au primit, pe rând, răspunsurile de la cele trei ministere vizate.
 

„Investiţii destinate drumurilor judeţene, nu naţionale”

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a răspuns că investiţiile în infrastructura rutieră care au loc în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020 sunt destinate drumurilor judeţene, nu celor naţionale, europene, respectiv nu poate fi vorba de finanţarea unei şosele ocolitoare. „Judeţul Sibiu a semnat (...) contractul de finanţare pentru reabilitarea şi modernizarea DJ 141 Mediaş-Moşna-Pelişor-Bârghiş (...), care va crea o legătură foarte bună cu a celor trei oraşe (Sibiu, Mediaş, Sighişoara) între ele”, se arată în răspunsul semnat de viceprim-ministru, ministrul DRAP, Paul Stănescu.
 

„Bani sunt în buget, dar nu-i proiect”

Secretarul de stat al Ministerului Finanţelor Publice, Attila Gyorgy, a oferit o altă informaţie: În Legea bugetului de stat pentru anul 2018 sunt prevăzuţi 50 de milioane de lei pentru „Varianta ocolitoare a oraşului Mediaş, pe DN 14”. Gyorgy precizează în acelaşi răspuns că nu Ministerul Finanţelor Publice e responsabil de cheltuirea acestor bani, ci Ministerul Transporturilor, care trebuie să-i ceară. „Considerăm că asupra analizării şi soluţionării aspectelor semnalate în interpelare sunt în măsură să se pronunţe Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere-SA, în a căror administrare se află acest obiectiv de investiţii”, se mai spune în răspunsul adresat deputatului Raluca Ţurcan.
 

„Analiza multicriterială” nu a luat în calcul centura Mediaşului

Săptămâna trecută în adresa senatorului Arcaş a venit şi răspunsul Ministerului Transporturilor, care contrazice practic informaţia colegilor săi de la Finanţele Publice. Potrivit ministrului Ion Iordăchescu, proiectul privind Varianta Ocolitoare Mediaş nu a fost inclus în Master Planul General de Transport al României - document aprobat de Guvern încă în septembrie 2016 - „urmare analizelor multicriteriale”. „Astfel, nu pot fi întreprinse demersuri privind finanţarea acestuia în perioada următoare”.
 
Cei de la Transporturi recunosc totuşi că „acest obiectiv este de o deosebită importanţă în fluidizarea traficului la nivel local, impunându-se soluţionarea finanţării acestuia în perioada imediat următoare” şi sugerează autorităţilor locale să analizeze posibilitatea realizării obiectivului de investiţii în cadrul Programului OOperaţional Regional sau a altui program de dezvoltare locală.
 

Centura Mediaşului, o poveste veche

Despre necesitatea construirii şoselei de ocolire a oraşului Mediaş se vorbeşte de mult timp, un proiect existând la Ministerul Transporturilor de peste 10 ani, aminteşte publicaţia Turnul Sfatului. Încă în anul 2007 Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a lansat licitaţia pentru serviciile de consultanţă pentru proiectarea şi supervizarea centurii ocolitoare a Mediaşului. Autorităţile estimau că lucrările vor costa 20 de milioane de dolari, 12,5 milioane urmând să fie luaţi de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Centura urma să aibă o lungime de aproximativ 8,4 kilometri.
 
În 2014, proiectul a fost dezgropat subit. Ministrul de atunci al Transporturilor, Dan Şova,  promitea că în anul 2016 Mediaşul va fi ocolit pe centură, însă după jumătate de an succesorul său, Ioan Rus, spunea că în primăvara anului 2015 vor începe lucrările. De atunci nu s-au finalizat nici licitaţiile pentru actualizarea studiilor de fezabilitate, mai scrie Turnul Sfatului.
citeste totul despre: