URBAN: Autobuze de epocă pe străzile din Satu Mare

Aproape jumătate dintre autobuzele care circulă în Satu Mare au termenul de casare depăşit. Unele ar fi trebuit scoase din uz încă de acum 20 de ani. Primăria nu a prevăzut în bugetul pe 2010 fonduri pentru schimbarea parcului auto, dar situaţia de la Transurban va fi analizată până la sfârşitul anului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Reprezentanţii Transurban susţin că 18 dintre cele 49 de autobuze din Satu Mare nu corespund normelor tehnice de circulaţie pe drumurile publice. Unele dintre acestea ar fi trebuit casate în urmă cu 20 de ani. Maşinile nu pot fi însă scoase din circulaţIe pentru că societatea nu ar mai face faţă traficului de călători.


„Cele 18 autobuze vechi de 18 până la 35 de ani ar trebui scoase din circulaţie. Un astfel de mijloc de transport poate circula pe drumurile publice cel mult şase ani de la cumpărare sau cel mult 15 ani dacă, pe lângă revizia tehnică periodică obligatorie, se schimbă şi piesele în condiţii optime”, spune Iosif Simon, mecanicul-şef al Transurban SA.
Se strică zi de zi
Jonas Istvan este şofer de 20 de ani, iar acum lucrează pe un autobuz vechi de mai mult de două decenii. „Acest autobuz avea deja câţiva ani experienţă pe drumurile oraşului, când, în urmă cu 20 de ani, am venit la firmă. Din păcate, nu trece zi să nu întâmpin probleme tehnice cu el. Fie se strică o piesă, fie se sparge o ţeavă sau se blochează uşa”, spune şoferul. El susţine că după atâţia ani de folosire, nici reparaţiile făcute de mecanici nu mai dau rezultate. „Chiar dacă piesele sunt schimbate, calitatea proastă a acestora nu permite prea mult timp funcţionarea fără probleme”, se plânge şoferul.


Starea parcului auto al Transurban îi nemulţumeşte pe sătmăreni. „Sunt inumane condiţiile. Ar trebui schimbate autobuzele, chiar şi cu unele second-hand, dar măcar uşile şi încălzirea să funcţioneze”, spune Cristina Popa, pasager. Călătorii spun că iarna este frig, iar vara prea cald în maşini. „Probleme sunt şi vara, când e foarte cald şi nu există aer. Prefer să circul pe jos dacă timpul îmi permite”, spune Andrei Stihu, un alt sătmărean care circulă cu autobuzul.
Nu sunt bani pentru maşini noi
Parcul Transurban este format din 49 de autobuze, 10 mici, cu 60 de locuri, şi 39 medii şi mari, cu o capacitate de 80 sau 100 de locuri. „Autobuzele circulă în două ture. Dimineaţa, la ora 5.00, ies primele 35 pe traseu, iar după-amiaza o parte se retrag şi ies altele, ultimele intrând la garaj în jurul orei 24.00. Problema nu e numărul maşinilor, ci, mai degrabă, calitatea lor. Cele 18 vechi ar putea fi schimbate cu 10 noi şi totul ar merge ca pe roate”, mai spune mecanicul-şef Iosif Simon, fost director al Transurban.


Viceprimarul municipiului Satu Mare, Adrian Albu, spune că primăria nu a prevăzut în bugetul din acest an fonduri pentru schimbarea parcului auto. Situaţia de la Transurban va fi discutată într-o şedinţă de Consiliul Local până la sfârşitul anului, promote viceprimarul. Mecanicul-şef Iosif Simon spune că achiziţionarea a zece autobuze noi ar costa circa 6,5 milioane de lei.
Cifre
6,5 milioane de lei ar costa cumpărarea a 10 autobuze noi

citeste totul despre: