Elev maghiar din Odorheiu Secuiesc, olimpic la limba română: „Românii sunt egali cu maghiarii“

Elev maghiar din Odorheiu Secuiesc, olimpic la limba română: „Românii sunt egali cu maghiarii“

Tamaş Kovacs a fost foarte emoţionat când i s-a înmânat premiul. Foto Adevărul

Tamaş Kovacs (12 ani), elev nevăzător în clasa a VI-a la o şcoală din Odorheiu Secuiesc, a obţinut premiul de originalitate la etapa naţională a Olimpiadei de Limbă, Comunicare şi Literatură Română, ce s-a desfăşurat în perioada 8-12 aprilie la Călimăneşti, judeţul Vâlcea.

Tamaş Kovacs (12 ani), un elev nevăzător în clasa a VI-a la Şcoala „Mora Ferenc“ din Odorheiul Secuiesc (Harghita), unitate de învăţământ cu predare în limba maghiară, unde orele de limba română sunt aproape opţionale, a impresionat zilele trecute peste 300 de profesori şi de elevi participanţi la Olimpiada Naţională de Limbă, Comunicare şi Literatură Română. La acest concurs, care s-a desfăşurat în perioada 8-12 aprilie la Călimăneşti, judeţul Vâlcea, Tamaş a primit o diplomă de merit din partea conducerii Bibliotecii Judeţene „Antim Ivireanul“ din Râmnicu Vâlcea şi un premiu pentru originalitate din partea organizatorilor olimpiadei. Băiatul este hotărât să-şi îmbunătăţească cunoştinţele şi să exceleze şi la următoarea olimpiadă de limba română. 
 
„Nu mă aşteptam să fiu premiat, nu m-am gândit vreodată că voi fi premiat la un concurs naţional unde participă sute de copii. M-am emoţionat când m-au aplaudat toţi cei din sală, am simţit brusc nevoia să stau pe un scaun. Am vrut să particip şi la ediţia de anul trecut a olimpiadei, dar nu am reuşit să trec de etapa locală, a fost extrem de dificil“, povesteşte Tamaş Kovacs.
 
Profesorii, impresionaţi până la lacrimi
 
Elevul nu se remarcă doar prin cunoştinţele de limba română, ci şi prin inteligenţa şi inocenţa sa. La olimpiada care s-a desfăşurat zilele trecute în judeţul Vâlcea, membrii comisiei de evaluare a lucrărilor au plâns după ce au citit compunerea băiatului. Tamaş a descris o lume de poveste, în care un copac cu puteri supranaturale îndeplineşte dorinţe şi-i ajută pe oameni să se metamorfozeze. În dialogul purtat cu acest copac, elevul se autodescrie ca fiind un băiat înalt precum uriaşii din poveste, cu ochi albaştri şi părul negru. 
„Vă mărturisesc că am avut un sentiment tulburător atunci când mi s-a spus că printre noi există un băieţel care nu ştie foarte multe despre lumina soarelui, dar ştie foarte multe despre lumina interioară. Vă mărturisesc că teza lui a fost citită cu lacrimi în ochi. Şi acum îmi vine greu să mă stăpânesc, mă gândesc că acest copil nu a venit pentru podium, ci pentru bucuria de a fi alături de alţi copii. Este dreptul lui să ne dea lecţii celor care nu suntem întotdeauna buni şi rafinaţi sufleteşte, despre ceea ce înseamnă să fii om adevărat“, afirmă Mina Maria Rusu, inspector în Ministerul Educaţiei. 
 
 
Pentru că este nevăzător, băiatul cară la toate evenimentele un calculator care transcrie limbajul Braille cu ajutorul unui program special. Până acum, Tamaş Kovacs a participat la mai multe concursuri de competenţe lingvistice în limba română, dar cel mai important rămâne cu siguranţă olimpiada naţională de la Călimăneşti.
 
Ascultă un post de radio românesc
 
Băiatul spune că îi face plăcere să înveţe limba română, deşi aproape toţi cei din Odorheiu Secuiesc vorbesc ungureşte.
„Facem patru ore pe săptămână de limba română, dar profesoara mea organizează o oră de comunicare în fiecare joi dimineaţa, de la ora 7.00. Doamna profesoară nu este obligată să ţină această oră, nici pentru mine nu este obligatoriu să particip, dar îmi face plăcere să merg la curs. Acolo vorbim în limba română, dialogăm, facem compuneri“, spune Tamaş. În Odorhei comunică doar în limba maghiară, 95% din locuitori fiind maghiari. 
„Acasă vorbim ungureşte, dar eu ascult tot timpul un post de radio românesc. Acum sunt fericit că mi-am făcut prieteni la Călimăneşti şi o să am cu cine discuta la telefon“, mai spune elevul. 
 
Profesoara care-l pregăteşte pe Tamaş confirmă că interesul elevilor din Harghita pentru limba română este destul de scăzut. Doar 40 de elevi din ciclul gimnazial de la Şcoala „Mora Ferenc“ învaţă să comunice în limba română. Dascălul se declară însă mulţumit că Tamaş este unul dintre puţinii elevi dornici să înveţe limba română.
 
„Tamaş e destul de tăcut, destul de retras la şcoală pentru că e într-o clasă unde limba română nu este cunoscută şi progresează foarte greu din cauza faptului că toţi tratează materia aceasta cu reticenţă. Progresăm foarte greu, iar mulţi dintre copii nu vor să înveţe româna. E o surpriză mare şi pentru mine acest premiu. De etapa locală am trecut foarte greu, dar mă bucur că Tamaş a reuşit această performanţă, pentru că este un copil optimist, dornic să înveţe“, declară Gabriella Dombi, profesoară de limba română. 
 
Provenind dintr-o comunitate unde românii sunt priviţi ca nişte intruşi, Tamaş Kovacs vede lucrurile într-un mod diferit. Elevul de clasa a VI-a ar vrea ca adulţii să dea dovadă de mai multă înţelepciune şi să admită că ungurii şi românii care trăiesc în Harghita au aceleaşi drepturi şi obligaţii şi că nimeni nu este mai presus de lege. „Românii sunt egali cu maghiarii, nu există diferenţe între aceştia. Mă deranjează că se ceartă, că există atâtea discuţii. Ar trebui să renunţe la această dispută, nu are rost să se mai certe“, afirmă elevul din Harghita.
 
Vrea să fie profesor de limba română
 
Pentru băiatul de 12 ani nu contează prea mult că populaţia din Harghita nu vorbeşte româneşte. El e hotărât ca, atunci când va fi mare, să devină profesor de limba română sau traducător. „Îi sfătuiesc pe ceilalţi copii să înveţe mai multe limbi. Eu vreau să devin profesor de limba română sau traducător de germană şi engleză. Pentru asta învăţ foarte mult, mă pregătesc tot timpul“, mai spune Tamaş.
 
citeste totul despre: