Piteşti: Gara Piteşti va fi demolată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gara Piteşti  funcţionează într-o clădirea veche de 140 de ani . Structura de rezistenţă a imobilului este şubredă iar clădirea se poate prăbuşi oricând. Autorităţile locale au decis demolarea ei, în ciuda unor voci care susţin restaurarea edificiului.

Cladirea Gării Piteşti fost ridicată pe vremea când arhitectii români începuseră să impună  stilul arhitectonic românesc. Proiectată de celebrul inginer Elie Radu, cel care a realizat si  celelalte construcţii feroviare de pe liniile Piteşti–Curtea de Argeş,Târgu Ocna–Palanca si  Craiova–Calafat,  gara a fost construită in secolul XIX. Cu toate acestea nu se regăseşte pe lista  monumentelor de patrimoniu. Autorităţile locale afirmă  că imobilul se află într-o stare deplorabilă şi nu mai poate fi reabilitat. „Am cerut tot felul de expertize. Clădirea are 140 de ani, este din paiantă şi oricât am încerca, pentru ea nu mai există nicio soluţie de renovare. Edificiul nu mai corespunde nici cerinţelor de urbanism nici cereinţelor de funcţionalitate , declară viceprimarul Cornel Ionică. În locul actualei gări va fi construită o piaţetă. ,, Vom avea aici peste 150 de noi locuri de parcare.  Separat vor fi  create spaţii pentru promenadă, vor fi ampalsate  băncuţe, va fi  o piaţetă, un fel de minicentru. Zona va avea o altă imagine, mai proaspătă, mai modernă”, adaugă  viceprimarul.

O nouă gară va fi ridicată la câţiva metri distanţă

Dincolo de liniile dezafectate,  în cartierul Tudor Vladimirescu va fi construită  o nouă gară, finanţată din fonduri europene. Ridicarea noului obiectiv face parte dintr-un program mai amplu al Ministerului Transporturilor, care prevede repararea sau construirea a 16 gări, printre care şi cea de la Piteşti, valoarea totală a proiectului  depăşind  200 de milioane de euro. 

 ,,O lucrare autentică

Există şi voci susţin că actuala clădire merită restaurată. „Gara Piteşti se numără printe primele obiective de acest gen construite în România. Pe lângă faptul că este o lucrare autentică de la 1874, construcţia are şi o valoare tehnică specială. Probabil că o gara nouă la nivelul oraşului este necesară. Aş vedea însă, o integrare a actualei construcţii  în sistemul de clădiri al noii gări.  În ceea ce priveşte restaurarea monumentelor şi clădirilor, posibilitătţle tehnice sunt nelimitate. Judeţul Arges  are specialişti foarte buni  în restaurarea monumentelor şi clădirilor.  Toată treaba asta cu gara trebuie gândita intr-un sistem,, este de parere Alexandru Mulţescu, unul dintre cei mai cunoscuţi arhitecţi ai judetului care adadugă că actuala clădire are totuşi nevoie pe lângă consolidare şi de unele intervenţii care să-i redea aspectul iniţial de la 1874,  modificat  prin anii ’40 , ’50 odată cu   realizarea unei noi intrări.

Piteştenii devin nostalgici

„Trec prin gara asta de zeci de ani. Eram elev când tata m-a adus prima data aici. Am amintiri frumoase legare de  gară.  Paracă  n-aş vrea s-o văd demolată. Ar fi bine să facă una nouă dar s-o păstreze şi pe asta. ”, spune Gheoghe Cioboată, argeşean. „Dacă încep o nouă construcţie se creează locuri de muncă şi asta e bine. N-ar strica să avem o gară mai modernă, mai frumoasă. Pe de altă parte actuala clădire, aşa veche şi prăpădită cum e ea, are farmecul ei“, este de părere Elena Păun, vânzătoare la chioşcul de pe peronul gării. 


Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite