Mudura Alexandru, miliardarul Kinder, merge la pescuit pe Amazon și în Mexic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Omul de afaceri orădean Alexandru Mudura continuă să îşi ridice businessul, în ciuda vârstei onorabile pe care o are. Susţine că altfel s-ar plictisi, şi doar aşa îmbină utilul cu plăcutul. Este pe locul 83 în TOP 500 Forbes și pe locul 3 în topul miliardarilor bihoreni cu 60 de milioane de euro.

TOP 500 FORBES: Cei mai bogaţi miliardari din Vestul României

Zoltan Teszari, miliardarul discret, face zilnic jogging în Felix și conduce mașini tari


Frații Ioan și Viorel Micula, miliardarii bihoreni din topul datornicilor la bugetul de stat

Ideeile de afaceri le pune în practică alături de fiul său, Alexandru junior, şi recunoaşte că, în urmă cu ani buni, a pus pe picioare o morişcă de produs bani, iar acum investeşte profitul.

Mudura senior deţine, printre altele, centrul comercial Lotus din Oradea, care se întinde pe o suprafaţă de circa 65.000 mp, dar şi câteva fabrici de producţie de capsule pentru ouă Kinder în România şi Ungaria. Afaceristul are de gând să aloce, pe viitor, o sumă importantă pentru un centru de agrement şi afaceri. Investiţia va include şi o sală de sport polivalentă, un aquapark, o sală de concert, un hotel cu bază de tratament, dar şi un bloc-turn pentru birouri.

Primul şi ultimul eşec

Chiar dacă primul său business a fost un eşec, ceea ce a urmat a pus amprenta asupra vieţii omului de afaceri. A încercat în 1982 să ajungă în America, dar s-a oprit în Germania. Mudura a terminat o facultate de comerţ şi, ulterior, a deschis o firmă cu un partener german. "Am început să cumpăr ceapă din Ungaria şi să o vând în Germania, dar şi în alte ţări din regiune. Am făcut un depozit modern şi am adunat la un moment dat circa 25.000 tone de ceapă. A mers bine o perioadă, când expediam zilnic 20-30 de maşini către Frankfurt. Scoteam bani frumoşi, dar am avut ghinion", povesteşte el.

Totul s-a destrămat când, într-o lună decembrie, afară au fost 20 de grade Celsius, iar ceapa a început să încolţească. O lună mai târziu, ceapa a putrezit, iar din această afacere a pierdut circa 500.000 de mărci. Mudura spune că şi-a scos banii printr-un alt business. A vândut tractoare Staer, dar pentru o scurtă perioadă de timp.

De la ceapă la ouă... de ciocolată!

O nouă idee de afaceri i-a încolţit în minte şi a ajuns să discute cu preşedintele grupului Ferrero din Italia pentru a pune pe picioare o reţea de distribuţie a produselor în Ungaria. A înfiinţat compania Ramexa, care avea să fie distribuitor al produselor Tic Tac şi Kinder. Omul de afaceri a primit girul "firmei-mamă" şi suficienţi bani pentru achiziţia a 50-60 de maşini Fiat Punto. "Am angajat 60 de agenţi care să distribuie marfa, iar în primul an am vândut 500.000 de ouă Kinder în Ungaria, o ţară cu zece milioane de locuitori", susţine Alexandru Mudura.

Din acest moment, morişca de produs bani s-a pus în mişcare, iar în anii următori - 1988 şi 1989 - omul de afaceri vindea lunar circa un milion de ouă Kinder. Ulterior a trecut şi la vânzarea bomboanelor Tic Tac şi a primit acordul pentru a construi unităţi de producţie în Ungaria. "Vindeam aproximativ 20 de tone de Tic Tac în fiecare lună, iar în 1995 am luat cele mai mari dividende din Ungaria. Suma s-a ridicat la 960 milioane de forinţi", mai spune omul de afaceri care a ajuns să vândă în 1995 circa 80 milioane de bucăţi Kinder şi 40 milioane de bucăţi de Tic Tac.

Business în România

După ce a suferit un accident de maşină, omul de afaceri orădean s-a retras în România, unde a deschis, de asemnea, câteva fabrici pentru ansamblarea de capsule destinate ouălor Kinder. Pentru realizarea planurilor pe plan local, orădeanul a început să valorifice o parte din obiectivele imobiliare deţinute în Ungaria. Vânzarea acestora a ajutat astfel, spune Mudura, la capitalizarea Plaza Invest, compania care stă în spatele investiţiilor imobiliare ale afaceristului. Din 2000, Ferrero a schimbat conducerea, iar Mudura a rupt parţial relaţiile, dar a păstrat o parte din fabrici atât în Ungaria, cât şi în România.

A încercat să preia modelul din afară şi a vizat iniţial să construiască un lanţ de centre comerciale. Spune că nu a primit înţelegere din partea autorităţilor locale şi a rămas doar la unul singur. În 2002, Mudura a reuşit să deschidă Lotus, cel mai mare centru comercial din Transilvania la acea vreme. Până în 2010, omul de afaceri bihorean a extins suprafaţa centrului comercial de trei ori, iar azi a ajuns la circa 65.000 mp. "În 2008 am dublat suprafaţa centrului comercial la peste 62.000 de metri pătraţi. Valoarea investiţiei în extindere a fost de circa 20 milioane de euro", spune Mudura. Acesta susţine că a primit mai multe oferte de cumpărare, dar nu este interesat să vândă.

În prezent, vizează o nouă investiţie. Pe un teren aflat în imediata apropiere a centrului comercial Lotus, Mudura vrea să ridice un "gigant". "Vreau să construiesc un centru de recuperare cu o gamă largă de servicii, chiar şi pentru fotbalişti, un hotel de şase stele cu cazinou şi teatru, stadion pentru concerte, o clădire de birouri şi un aquapark acoperit", spune entuziasmat omul de afaceri.

La pescuit, pe Amazon!

Când vine vorba de pasiuni, omul de afaceri trecut de 70 de ani recunoaşte că iubeşte călătoriile. A vizitat aproape toată lumea, dar susţine că a fost cumpătat în cheltuieli. Vara alege să stea în Romania, însă iarna călătoreşte în locuri mai calde. Îi place să îşi petreacă timpul liber în Saint Martin, Caraibe, Acapulco, Rio de Janeiro, Egipt, Tunisia şi Maroc.

Mudura nu este tentat să-şi cumpre avion sau iaht şi consideră maşina doar un simplu mijloc de transport. "Am un Cadillac cu care merg la pescuit prin apropiere de Oradea, dar şi ultimul model de BMW. Eu cheltuiesc mulţi bani pe alte lucuri de valoare: picturi, icoane, obiecte de artă", adaugă afaceristul, căruia îi place să pescuiască pe Amazon, în Mexic, dar şi în alte locaţii exotice.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite