Cum se foloseşte corect frâna de motor. Mecanic auto: „Efectul este cu atât mai pronunţat cu cât turaţia este mai mare“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce unii şoferi preferă frâna de picior, alţii folosesc, în paralel, şi frâna de motor. Specialiştii susţin că, folosită corect, frâna de motor ajută automobilul să înregistreze un consum mai mic de combustibil, dar şi reduce viteza treptat şi sigur fără să forţeze sistemul de frânare mecanic.

Frână de motor micşorează viteza de deplasare a autoturismului cu ajutorul motorului, nu prin intermediul sistemului de frânare mecanic. Se foloseşte retrogradând succesiv treptele de viteză

Potrivit specialiştilor, la motoarele pe benzină, frână de motor apare şi se simte imediat cum luăm piciorul de pe pedala de acceleraţie. În clipa în care luăm piciorul de pe acceleraţie, clapeta de acceleraţie se închide şi fluxul de aer către galeria de admisie este oprit, dar nu în totalitate. Împreună cu fluxul de aer, pentru că şoferul nu mai accelerează, se opreşte şi alimentarea cu carburant.

“Asta face că în admisie să aibă loc un efect de vacuum, pentru că pistoanele lupta împotriva unei presiuni mari, ceea ce duce la apariţia fenomenului numit «frână de motor», când pistoanele vor să încetinească brusc. Efectul este cu atât mai pronunţat cu cât turaţia este mai mare, ca atunci când punem cutia de viteze într-o treaptă inferioară, turaţia creşte, dar frânarea motorului este şi mai puternică: tocmai pentru că pistoanele sunt înfrânate de presiunea negativă din motor. Este cum, în mod normal, cu acceleraţia deschisă, ai trage aer în piept printr-o ţeavă groasă şi cu piciorul ridicat de pe acceleraţie, printr-un pai subţire”, explică mecanicul orădean Florin Bot.

Specialiştii susţin că este mult mai bine să folosim frână de motor. În primul rând, pentru că este o metodă suplimentară de frânare, eficientă în cazul în care maşină ne lasă fără frânele mecanice, în al doilea rând că ne ajută să economisim carburant.

"Frâna de motor se foloseşte la coborârea pantelor foarte abrupte, la oprirea la semafor, pe autostrada sau pe serpentine. Dacă am reuşit să adoptăm acest stil calm, cu multă anticipare şi pregătire din timp, ne vom da seama că frâna de picior va fi folosită extrem de puţin şi de slab, adică apăsată foarte suav. Totodată, ne vom trezi şi cu un consum mai bun. Asta nu înseamnă că nu există situaţii urgenţă în care suntem nevoiţi să frânăm agresiv cu frâna de picior”, a spus mecanicul auto.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite