Aparat de salvat vieţi inspirat din tragedia de la Scânteia

Aparat de salvat vieţi inspirat din tragedia de la Scânteia

Constantin Antohi

Un ieşean a realizat un avertizor electronic care să îi ferească pe şoferi de pericolele din trafic. Impresionat de tragedia feroviară din localitatea ieşeană Scânteia, din august 2009, profesorul Constantin Antohi crede că a găsit soluţia care va reduce simţitor numărul accidentelor rutiere.

Ştiri pe aceeaşi temă

Aparatul conceput de Constantin Antohi, profesor la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“ din Iaşi, ar putea deveni în cel mai scurt timp o măsură suplimentară de siguranţă în trafic.

Dispozitivul, de mărimea unui pachet de ţigări, este conectat la bricheta autoturismului. Misiunea acestuia este de „înger păzitor“ al şoferului. Cea mai simplă aplicaţie este emiterea unor semnale acustice aleatorii, care ţin trează atenţia conducătorului auto.

Totodată, acesta avertizează conducătorul auto în cazul în care bruschează maşina. „Şoferii care parcurg distanţe foarte mari şi pentru care oboseala este principalul duşman au foarte mare nevoie de un astfel de sistem“, spune profesorul.

Invenţia sa a fost premiată anul trecut la un salon de specialitate din Sevastopol, Ucraina, cu medalia de aur. Tot în această ţară, profesorul intenţionează să-şi breveteze invenţia. Aparatul poate face diferenţa între viaţă şi moarte la trecerile de cale ferată, loc unde, de cele mai multe ori, se produc accidente catastrofale cauzate de oboseala şi neatenţia şoferilor.

Inspirat de „microbuzul groazei“

„Sistemul este simplu. Pe locomotivă este aplicat un microemiţător cât vârful degetului. Semnalele emise de acesta sunt receptate de dispozitivul din maşină care îl atenţionează printr-un semnal acustic continuu pe şofer. Acesta ar avea la dispoziţie aproximativ 50 de metri pentru a frâna“, a explicat Constantin Antohi. Acelaşi principiu, spune profesorul, se aplică şi la trecerile pietonale.

„De cele mai multe ori, marcajele se şterg iar indicatoarele pot fi obturate de maşini parcate pe marginea străzii sau de firme luminoase şi copaci. O dată pus în funcţiune sistemul, şoferul va şti din timp că se apropie de o trecere de pietoni şi că trebuie să fie atent“, a mai spus Constantin Antohi. Ideea realizării unui astfel de aparat i-a venit după producerea catastrofei feroviare de pe 14 august 2009, din localitatea ieşeană Scânteia, soldată cu 14 morţi. Din cauza oboselii Petrişor Apostol, şoferul unui microbuz, nu a observat la o trecere de cale ferată semnalele acustice şi luminoase care anunţau apropierea unui tren. „Dacă şoferul ar fi avut aparatul în maşină, tragedia probabil nu s-ar mai fi produs. Accidentul de atunci m-a impresionat foarte mult. M-am retras în biroul meu şi m-am apucat de treabă“, povesteşte Constantin Antohi.

Odată cu brevetarea dispozitivului, profesorul intenţionează să ia legătura cu reprezentanţii Poliţiei Rutiere pentru a le propune să-l folosească la scară largă. „Utilizarea unor astfel de echipamente va duce la micşorarea numărului accidentelor auto şi feroviare“, spune ieşeanul. 

Cum funcţionează
Aparatul este alcătuit dintr-un senzor de acceleraţie pe trei axe, care identifică regimul de condus, un generator de semnale acustice aleatoare, ca perioadă de emisie, şi un circuit radio receptor ce va primi semnal corespunzător  de la circuite emiţătoare plasate pe traseu.

citeste totul despre: