Telenovela peşterii cu trei lilieci care a întârziat cu aproape doi ani construcţia unui sector din Autostrada Lugoj - Deva

Telenovela peşterii cu trei lilieci care a întârziat cu aproape doi ani construcţia unui sector din Autostrada Lugoj - Deva

Lucrările pe şantierul Autostrăzii Lugoj - Deva au fost întârziate. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

La peste doi ani de la semnalarea, pe traseul viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva, a unei peşteri în care ar fi existat lilieci protejaţi, lucrările blocate în zonă pot fi reluate. Din cauza grotei care a stârnit numeroase controverse  şi a unui cimitir neautorizat, constructorii au pierdut autorizaţia de mediu pe un un sector al viitoarei autostrăzi.

Ştefan Ioniţă, noul director al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a declarat, după o inspecţie realizată pe şantierul viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva, că problema „peşterii cu lilieci” care a întârziat cu cel puţin un an continuarea lucrărilor pe un sector al autostrăzii Lugoj – Deva a fost rezolvată.

„S-a rezolvat inclusiv problema acordului de mediu, legat de <<celebra>> peşteră cu lilieci şi cu cimitirul neautorizat”, a declarat Ştefan Ioniţă, vineri, la Timişoara.

Directorul CNAIR a adăugat că în scurt timp va fi obţinută şi autorizaţia de construcţie pentru acelaşi sector de 12 kilometri, din Lotul IV al autostrăzii, a cărei lipsă a oprit lucrările în zonă din toamna anului 2015. „Am înaintat documentaţia la Ministerul Transporturilor în vederea obţinerii autorizaţiei de construcţie şi acesta este un punct rezolvat în această lună de mandat”, a susţinut Ştefan Ioniţă. O dată ce situaţia autorizaţiilor a fost clarificată, lucrările vor reintra în normal, a completat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. „În cei 90 de kilometri pe care ni i-am asumat că îi vom finaliza în acest an este inclus şi Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva”, a declarat ministrul Răzvan Cuc, în conferinţa de presă organizată la Timişoara.

Povestea „peşterii”

Peştera cu lilieci de la marginea satului Şoimuş a blocat lucrările pe un sector al Autostrăzii Lugoj – Deva pentru mai mult de un an, iar povestea ei a stârnit numeroase controverse. În octombrie 2015, constructorii Lotului IV au fost anunţaţi de CNADNR că nu mai pot lucra pe o porţiune de 12 kilometri ai tronsonului Deva – Ilia, din cauza lipsei autorizaţiei de construire.

Proiectul Tehnic aferent fusese avizat cu întârziere din cauza identificării unor probleme, respectiv: cimitirul neautorizat de la marginea satului Brănişca, o haldă de cenuşă şi zgură de la Mintia, stabilitatea unui versant, amenajarea nodului Rutier de la Şoimuş şi existenţa Peşterii tunel cu lilieci în aproprierea localităţii Şoimuş, informa CNADNR.

Încă din octombrie 2014, constructorii au fost anunţaţi de compania de autostrăzi că nu mai pot lucra în zona peşterii, în fapt, o grotă de circa 20 de metri, de care nici localnicii nu aveau prea multe cunoştinţe. Reprezentanţii unui ONG ecologist au reclamat atunci că vibraţiile produse de utilajele care lucrează în zona localităţii Şoimuş deranjau liliecii din peştera de tip tunel. Reclamanţii nu au venit cu nici o dovadă în acest sens, iar în evidenţele Agenţiei pentru Protecţia Mediului Hunedoara, habitatul liliecilor nu există.

„Peştera de la Şoimuş este antropică şi a fost făcută în secolul trecut de către localnici, pentru a-şi adăposti alimentele. Liliecii de care se face vorbire nu sunt în inventarul judeţului privind speciile protejate şi e discutabil dacă există sau nu”, declara Georgeta Barabaş, directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Hunedoara, în 2015.

Doar trei lilieci se adăposteau în grotă, conform specialiştilor care au cercetat-o şi au monitorizat-o timp un an.


Vă recomandăm şi:

Explicaţii pentru mizeria din refugiile Autostrăzii A1: o firmă specializată va prelua salubrizarea spaţiilor de servicii

Serviciul de ordine şi curăţenie din refugiile Autostrăzii A1 Cunţa – Şoimuş, unde sâmbătă zona din faţa grupurilor sanitare era sufocată de gunoaie, sunt asigurate în regie proprie, de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, până când contractul va fi preluat de o firmă specializată de curăţenie.

VIDEO Autostrada Vestului, încă un an complet sterp. Istoria celor 0 kilometri daţi în folosinţă şi lungul şir de rateuri

Niciun kilometru din Autostrada Lugoj – Deva, al cărui termen de finalizare a fost stabilit, iniţial, în 27 mai 2016, n-a fost dat în folosinţă în acest an. Lucrările la autostradă au demarat la sfârşitul anului 2013, dar problemele tehnice şi un lung şir de ghinioane au condus la întârzierea proiectului.

Autostrada Deva – Lugoj va fi realizată integral până la sfârşitul anului 2017, potrivit celor mai optimiste planuri

Abia la sfârşitul anului viitor şoferii vor putea folosi integral autostrada Lugoj – Deva, în lungime totală de circa 100 de kilometri, potrivit celor mai recente informaţii oferite de directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor.

citeste totul despre: