Hunedoara: PORTRET / Ioan Nistor meşterul roţilor de car

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Hunedoara: PORTRET / Ioan Nistor meşterul roţilor de car
Hunedoara: PORTRET / Ioan Nistor meşterul roţilor de car

Unul dintre ultimii rotari din Hunedoara susţine că a confecţionat peste 1.200 de roţi de căruţă.

Profil
Născut - 22.03.1940
Experienţă - Tâmplar şi lăcătuş minier
Familie - Căsătorit, doi copii

Totul a început acum 45 de ani când Ioan Nistor şi-a achiziţionat din târg un cal şi o căruţă care avea nevoie de reparaţii. Pentru că roţile erau principala problemă, omul a apelat la un meseriaş care, în timp ce îi repara căruţa, l-a învăţat toate secretele construirii unei roţi de car. De atunci, Ioan Nistor a devenit cu adevărat priceput în a-şi repara singur roţile carului ajutându-şi şi vecinii atunci când aceştia aveau aceleaşi probleme.

A învăţat uşor

„Nu a fost greu să învăţ meşteşugul ăsta pentru că am avut un meseriaş mai în vârstă care m-a instruit ca la şcoală. Îmi spunea ce trebuie să fac şi mă lăsa apoi să lucrez de unul singur. Când terminam, venea să vadă cum m-am descurcat şi îmi explica acolo unde am greşit. Am prins imediat meşteşugul”, spune Ioan Nistor, care susţine că roţile de car i-au adus mai multă satisfacţie decât câştiguri materiale.

„Nu prea am câştigat eu de pe urma meseriei mele. Adică, nu am lucrat ca să ies în pierdere, dar nici mulţi bani nu am făcut. Am mai reparat pe la oamenii din sat câte o roată, dar nu am făcut eu avere după asta. Acum, o roată costă cam 100 de lei. Chiar dacă roata din spatele carului ar trebui să coste mai mult fiindcă e mai mare şi intră mai mult material în ea, eu nu ţin cont de asta şi le fac la acelaşi preţ”.

Multă migală şi pricepere

Construirea unei roţi de car nu e deloc o joacă de copil, iar pe lângă migală, unelte adecvate, răbdare şi material, trebuie să ai şi mult talent.

„Prima dată trebuie să vezi care e diamentrul roţii, cât de mare trebuie s-o faci. Apoi se alege materialul necesar, adică lemnul care intră în compoziţia roţii. Stejarul e bun la spiţe că-i mai tare. Frasinul merge la obezi. Se mai foloseşte lemn de salcâm şi de fag de la primul butuc tăiat din pădure. De ce de la primul butuc? Pentru că mai departe lemnul nu mai are rezistenţa necesară. După ce ai ales lemnul, se fac butucii la strung. Apoi, se face împărţirea pe circumferinţa butucului a numărului de spiţe care trebuiesc fixate. Se dăltuieşte în butuc scobitura unde intră spiţa. După asta, se fac spiţele şi se fixează în roată. Se taie obezile. La carele care au roţi cu 10 spiţe se fac 5 obezi, la cele cu 12 spiţe, 6 obezi, iar la roţile mici cu numai 8 spiţe se fac 4 obezi. Se trage apoi fierul pe roată şi cu nişte cleşti speciali roata se arcuieşte. În final, roata din faţa carului trebuie să fie cu 10 centimetri mai mică în diametru decât cea din spate”, afirmă Ioan Nistor.

Întrebări şi răspunsuri
În cât timp reuşiţi să confecţionaţi o roată?
La început nu erau sculele astea pe care le am acum. Acuma am şi eu unelte din astea mai moderne cu care termin o roată în două zile.

Există tineri interesaţi să înveţe acest meşteşug?
Nu mai învaţă nimeni meşteşugul ăsta, pentru că nu mai are rost. Asta nu-i o meserie de viitor, aşa că nici nu-i de condamnat că pe tineri nu îi mai interesează. O să mai fac eu roţi de car, aşa, de plăcere. Orice lucru are secretul şi tehnica lui. Totul e să-ţi placă ceea ce faci.

ce-i place
Lui nea Ioan îi place munca şi, mai ales, satisfacţia muncii bine făcute. „Caut mereu să mă perfecţionez şi să încerc să fac totul ca la carte. E foarte important ca, atunci când faci un lucru, el să fie de calitate. Iar oamenii apreciază asta”, spune bătrânul meşter.
ce nu-i place
Meşterul rotar este nemulţumit că munca manuală nu mai are căutare şi că este prost plătită. „În ţările occidentale, munca manuală este foarte bine plătită. Sunt lucruri pe care maşinile, oricât de automate sunt ele, nu pot face ceea ce creează omul”, concluzionează Ioan.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite