Îmbogăţiţii de la „kilometrul zero” al viitoarei autostrăzi, tronsonul Orăștie - Deva
0Lucrările la tronsonul de autostradă Orăştie – Deva au dublat preţul terenurilor în zonele adiacente. Exproprierile le-au adus sume importante familiilor care au avut terenuri în Turdaş, comuna de la „kilometrul zero” al viitoarei autostrăzi.
Autostrada a scos din criză una dintre cele mai sărace comunităţi din judeţul Hunedoara, localitatea Turdaş, situată pe traseul viitorului drum european. Pe uliţele satului din apropiere de Orăştie, oamenii trec mândri.
EXCLUSIV: Fotoreportaj la Kilometrul Zero al autostrăzii Deva - Orăștie
Podul peste râul Mureş din cadrul autostrăzii Deva-Orăştie va fi cel mai mare din ţară
Aproape un sfert din cele 600 de familii din Turdaş au primit despăgubiri de la statul român pentru suprafeţele de teren pe care le-au deţinut înaintea exproprierilor, în timp ce alţi localnici s-au angajat pe şantierele constructorului sau speră că îşi vor găsi de lucru la autostradă, în viitorul apropiat. Pentru unii dintre săteni, sumele primite în urma expropierilor nu au fost deloc de neglijat, ele ajungând chiar şi până la 200.000 de lei.
Săteni plini de bani
„Eu nu am văzut în viaţa mea atâţia bani: 80.000 de lei, cât am luat pentru cei 40 de ari pe care i-am dat la autostradă”, a povestit Ana Costea, o femeie de 75 de ani din Turdaş. „Mi-am construit o baie în casă cu o parte din bani, iar pe restul îi voi cheltui eu cumva”, a adăugat localnica. Femeia mai are un hectar în zonă şi speră că îl va putea vinde constructorilor, dacă mai au nevoie de teren. Dacă nu, spune ea, aşteaptă cumpărători cu bani, căci preţul pământului a crescut simţitor în ultimele luni.
„Dacă în urmă cu doi - trei ani, un hectar de teren era vândut cu 5.000 de lei, chiar şi în ciuda crizei şi a lipsei banilor, preţul s-a dublat”, a explicat Marcel Domocoş, un alt localnic, mai tânăr cu 20 de ani decât Ana Costea. În aşteptarea investitorilor invitaţi să îşi deschidă afaceri pe terenul lui, situat chiar în vecinătatea autostrăzii, omul a renunţat să îşi mai lucreze pământul.
În situaţia lui se află mai mulţi proprietari a căror nerăbdare a ajuns să se reverse în nemulţumiri, legate nu numai de lipsa ofertelor pentru terenuri, dar şi de încetineala cu care înaintează proiectul viitoarei autostrăzi. „Arheologii sunt de vină. Constructorii trebuie să se oprească din lucru, pentru că din cinci în cinci metri se descoperă câte ceva: cioburi, oase, ceramică. Or fi valoroase pentru arheologi, dar parcă prea greu se mişcă şi întârzie lucrul”, a spus, cu năduf, Ionică Achim, un fermier de-al locului.
Proiectul autostrăzii Deva - Orăştie, de 32,5 kilometri, va genera aproximativ 1.000 de noi locuri de muncă în judeţ până în 2013, atunci când este estimată finalizarea lucrărilor. Valoarea contractului depăşeşte 177 de milioane de euro, din care peste 108 milioane de euro reprezintă contribuţia Comisiei Europene, diferenţa fiind asigurată de la bugetul de stat.