Povestea singurului român care face manual piese pentru Maserati

Povestea singurului român care face manual piese pentru Maserati

Gheorghe Solomon este obsedat de precizie şi nu acceptă erori.

Datorită lui Gheorghe Solomon, motoare fabricate în urmă cu zeci de ani încă mai funcţionează. Gălăţeanul este căutat, nu numai de restauratorii maşinilor de epocă, ci şi de mecanicii care repară autotomobile obişnuite, limuzine scumpe, utilaje agricole sau yachturi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Lui Gheorghe Solomon i s-a dus faima până dincolo de hotarele ţării. Datorită lui pot fi reparate motoarele maşinilor de epocă şi ale celor rare pentru care nu se mai fabrică piese de schimb. Este singurul român care confecţionează manual garnituri de chiulasă.

Fără această componentă esenţială, funcţionarea motoarelor, fie ele diesel sau pe benzină, este imposibilă. Şi trebuie înlocuită la fiecare reparaţie.

Întâmplarea face ca, înainte de Revoluţie, Gheorghe Solomon să fi găsit, aruncată pe stradă, o asemenea garnitură defectă. A luat-o acasă, a studiat-o şi apoi a confecţionat prima sa garnitură schimbându-şi astfel destinul.

A vorbit cu Ceauşescu

Nea Solomon, cum îi spune toată lumea, are 59 de ani. A absolvit şcoala profesională şi apoi pe cea de maiştri. A lucrat ca lăcătuş la Uzina Mecanică Navală, până în 1995. Spune cu mândrie că a fost unul dintre cei mai buni.

„La 34 de ani, mi s-a cordat categoria a VII-a specială, gradul profesional maxim pentru un muncitor român. Aveam salariul de 6.400 de lei, când media pe ţară era de 2500 de lei", afirmă Gheorghe Solomon.

Povesteşte că, într-o zi din 1987, a fost luat pe sus „de nişte tovarăşi" şi dus la Şantierul Naval din Brăila pentru o misiune specială.

„Unul dintre vinciurile remorcherului Hercules se stricase exact când trebuia trimis să recupereze o navă încărcată cu armament, care fusese avariată după ce s-a tras în ea cu rachete, în Golful Persic. Era agitaţie mare. Ceauşescu suna într-una. Dăduse ordin să fie reparat în trei ore, dar eu am avut curajul să-i explic la telefon de ce nu poate aşa repede. Am lucrat în draci până la unu noaptea şi am reuşit" îşi aminteşte Gheorghe Solomon.

„Privatizat" peste program

Oricum, era obişnuit să rămână în uzină până la miezul nopţii pentru că primise aprobarea ca, după orele de program, să confecţioneze garnituri de chiulasă.

„Făceam pentru motoarele de Dacia 1300 şi Skoda, că alea erau cele mai multe pe vremea comunismului. Sâmbăta şi duminica, vindeam în talcioc câteva zeci, cu 100 de lei bucata. Am continuat aşa până în 1995, când mi-au redus salariul pe motiv că sunt privatizat şi atunci mi-am dat demisia", mai spune meşterul.

A cumpărat o căsuţă din chirpici pe bulevardul George Coşbuc şi s-a pus pe „manufacurat" garnituri de chiulasă pentru orice motor cu ardere internă.

Confecţionează garnituri pentru tot ce înseamnă motor cu ardere internă: de barcă, de utilaje agricole şi de construcţie, de autobuze, de autocare, de tractoare şi bineînţeles de automobile. Are peste 1000 de modele.

Printre clienţii săi se numără şi firme, inclusiv de stat, pentru că este atestat de Registrul Auto Român. Pe garniturile care ies din mâinile sale este inscripţionat „PFA Gheorghe Solomon" şi este mândru că a ajuns să reprezinte o marcă.

Omul a muncit, a adunat ban, cu ban, şi astăzi, la parterul casei cu etaj pe care şi-a ridicat-o singur, are atelierul mult visat, pe bulevardul George Coşbuc, nr. 181.

Încăperea, curată ca o sufragerie, are mochetă pe jos. Se intră doar cu papuci. Pereţii sunt tapetaţi cu matriţe, iar pe bancul de lucru şi pe rafturi sunt aliniate milimetric sute de scule şi dispozitive.

„Mi-a luat nouă ani ca se le fac. Sunt din oţeluri speciale, multe concepute de mine. Lucrez cu materiale din Germania, iar preţul este în funcţie de manoperă şi de cantitatea de material folosită, nu de tipul sau vechimea maşinii. O garnitură, care costă şi 400 de euro în Germania, eu o fac cu 150 de lei", precizează Gheorghe Solomon.

Garnituri pentru „bunicile" pe patru roţi

Singurul român care confecţionează garnituri de chiulasă este tot mai căutat de colecţionarii şi restauratorii de maşini de epocă, un hobby care a prins şi în România.

„Maşina cea mai veche pentru care am făcut garnitura de chiulasă este un Citroen din 1934. Apoi am lucrat şi pentru un Hanomag Rekord, străbunica mărcii Mercedes. Sunt multe, majoritatea comandate din străinătate. Astăzi am primit comandă pentru un Fiat 1100 şi deja lucrez la ea. Clientului nu-i venea să creadă că îl costă doar 120 de lei", ne-a mai spus cu legitimă mândrie Gheorghe Solomon.


citeste totul despre: