Cum să îţi creşti confortul în maşină pe timpul verii. Metoda rapidă de a scoate aerul cald din maşină pe caniculă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Este important să ştiţi cum să folosiţi sistemul de aer condiţionat al maşinii Foto: www.4tuning.ro
Este important să ştiţi cum să folosiţi sistemul de aer condiţionat al maşinii Foto: www.4tuning.ro

Maşinile se transformă în adevărate cuptoare vara, înainte ca şoferul să pornească instalaţia de aer condiţionat, pentru că mulţi nu cunosc câteva reguli simple pentru a avea o temperatură rezonabilă în habitaclu şi a nu creşte considerabil consumul de combustibil.

Prima şi cea mai banală regulă este să parchezi maşina la umbră, atunci când este posibil, pentru că asta reduce serios temperatura în maşină, iar instalaţia de răcire nu va trebui să lucreze din greu.

”Odată ce te-ai urcat în masină, primul instinct este să apeşi pe butonul de aer condiţionat şi să fixezi ventilatorul pe ultima treaptă, însă este o greşeală, deoarece vei suprasolicita instalaţia de climatizare. Mai întâi trebuie să deschizi geamurile, iar după ce ai parcurs câteva sute de metri, poţi închide geamurile, pornind apoi şi instalaţia de aer condiţionat”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

Instalaţiile de climatizare automate pornesc cu putere maximă până la atingerea temperaturii prestabilite, după care trec automat pe o treptă medie. La maşinile cu astfel de instalaţii de climatizare, temperatura optimă pentru perioada de după pornire este cu 10 grade Celsius mai mică decât temperatură exterioară.

Dacă sistemul de climatizare este manual, e musai să reglaţi viteza ventilatorului astfel încât, după un timp, debitul de aer rece să fie mai mic, evitând îmbolnăvirea. De asemenea, trebuie corelată viteză ventilatorului de aer cu temperatura realizată. ”Cu cât setezi pe o viteză mai mare, cu atât mai puţin răcit va fi aerul introdus în habitaclu. Duzele trebuie să fie îndreptate în sus pentru ca, la coborâre, aerul rece să se amestece încet cu cel cald”, precizează inginerul Marcel Boghian.

Componentele din interior pot fi protejate de şocurile termice dacă înainte cu 5-10 minute de a ajunge la destinaţie veţi opri instalaţia de climatizare. Astfel, apa acumulată din condens pe vaporizatorul instalaţiei de climatizare se poate usca în curentul de aer al mersului.

Totul începe cu parcarea

E mai simplu să previi decât să tratezi, aşa că alegerea unui loc de parcare cât mai ferit de razele soarelui este o mişcare firească. În realitate, această acţiune devine uneori imposibilă din cauza aglomeraţiei din oraş.

Puteţi totuşi să încercaţi pe cât posibil să găsiţi un loc umbrit sau măcar un loc în care razele soarelui să bată spre partea din spate a maşinii. În felul acesta, bordul, volanul, schimbătorul de viteze şi scaunele din faţă scapă de supraîncălzire. Dacă nici această variantă nu dă roade, folosiţi cu încredere parasolare pentru parbriz şi lunetă, iar pentru geamurile laterale se recomandă o folie solară auto.

Vă urcaţi într-o maşină supraîncălzită. Ce e de făcut?

Dacă ajungeţi totuşi să vă confruntaţi cu o mini-saună în habitaclul maşinii voastre, nu e cazul să disperaţi. Aerul cald este mai uşor decât cel rece, ceea ce-l va face să se ridice. La fel se intamplă şi în interiorul unei maşini, unde aerul încălzit de soare se va poziţiona în zona capului, astfel că veţi simţi o amplificare a senzaţiei de căldură. Încercaţi să rezistaţi tentaţiei de răcire a părţii superioare a corpului, aşa cum se întamplă în majoritatea cazurilor. ”Primul lucru de făcut este scoaterea aerului cald din maşină, începând cu cel mai încins. Cel mai simplu mod prin care puteţi face lucrul acesta este să porniţi sistemul de aer condiţionat la maxim – atenţie, fără recirculare, să deschideţi parţial geamurile şi să redirecţionaţi fluxul de aer către aeratoarele de la nivelul picioarelor. După ce interiorul s-a răcit suficient, închideţi geamurile şi eventual activaţi modul de recirculare a aerului”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

Cum ne asigurăm confortul termic pe durata călătoriei?

Instalaţia de aer condiţionat ne va asigura confortul termic, dar pentru rezultate optime, aceasta trebuie folosită inteligent. Aşadar, imediat ce aţi plecat la drum, e indicat să faceţi uz de funcţia ”Auto”, iar geamurile trebuie să rămână închise sau cel mult întredeschise. Habitaclul va fi mai bine ventilat, însă e bine să folosiţi funcţia ”Auto” doar câteva minute, fiindcă poate răci excesiv atmosfera din habitaclu. Prin urmare, în timpul mersului, la drum lung, este indicată folosirea alternantă a aerului condiţionat. Şi asta pentru că variaţia redusă a temperaturii din interiorul maşinii nu va face corpul aşa de expus temperaturilor mari, la ieşirea din masină. În plus, veţi economisi şi combustibil, deoarece compresorul climatizării solicită suplimentar motorul maşinii.

Nu doar interiorul maşinii trebuie protejat de căldura excesivă

Pe timp de vară trebuie să fiţi vigilenţi şi în ceea ce priveşte temperatura motorului. Asiguraţi-vă că nivelul de antigel este în limite normale şi aveţi grijă să ţineţi un recipient suplimentar în portbagaj pentru orice eventualitate. Anvelopele se pot încălzi excesiv la rândul lor, iar cea mai bună metodă pentru prevenirea acestui fenomen este verificarea presiunii în roţi la plecarea la drum.

”Roţile umflate la o presiune mai mică faţă de cea recomandată acoperă o suprafaţă mai mare pe şosea, deci creează mai multă forţă de frecare şi implicit mai multă căldură, lucru care poate duce la pierderi de aderentă şi uzură accentuate”, explică inginerul Marcel Boghian.

Este extrem important să vă stabiliţi o regulă, de la care să nu vă abateţi niciodată. Nu lăsati copiii sau animalele de companie nesupravegheate în masină pe timp de caniculă. Deshidratarea apare mult mai repede la copii decât la adulţi, iar o masină amplasată direct sub bătaia razelor de soare se încălzeste excesiv, cu rezultate ce pot fi tragice pentru cei mici.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite