Ce este insonorizarea auto. Efectul prin care pasagerii dintr-o maşină sunt afectaţi de fenomenul de rezonanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre cele mai importante aspecte care ţin de confortul autoturismului, dar şi de siguranţa pasagerilor, este insonorizarea interiorului acestuia. Asta presupune amplasarea de materiale cu proprietăţi speciale care izolează sunetul şi vibraţiile.

Insonorizarea auto se face prin adăugarea de materiale speciale în  interiorul portierelor, în podea, capota motorului şi plafon  pentru a izola fonic, dar şi pentru a rezolva problema gravă a fenomenului de rezonanţă.

Din păcate, multe automobile moderne nu au o insonorizarea foarte bine proiectată, spre deosebire de mărcile de lux, unde acest capitol este tratat cu maximă atenţie. Pentru conducătorul auto este extrem de importantă izolarea fonică pentru anumite frecvenţe în mers, pentru a izola zgomotul produs de motor, mai ales pentru motoarele diesel.

”Fenomenul de rezonanţă este unul deosebit de important şi apare atunci când două componente ale maşinii funcţionează pe aceleaşi frecvenţe. Când apare acest fenomen, cum ar fi atunci când motorul este subturat, anumite componente vibrează, producând zgomot şi vibraţii supărătoare pentru şofer şi pasageri”, explică Florin  Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Deşi insonorizarea poate fi făcută şi de către proprietarii de autovehicule, specialiştii recomandă să apelăm la profesionişti cu experienţă în domeniu.. În primul rând, aripile automobilului sunt importante pentru insonorizarea automobilului.

Ce materiale folosim

Aripile maşinii sunt asemeni unor cutii de amplificare pentru anumite frecvenţe, mai ale dacă nu se realizează o insonorizare corectă. Pentru a insonoriza aripile, se aplică pe suprafaţa interioară a acestora un strat de grund, operaţiune urmată aplicarea a două, trei straturi de vopsea antifoniu (o vopsea cauciucată). În acest fel, prin adăugarea de materiale care absorb sunetul şi amortizează vibraţiile, sunetul nu se va mai transmite în habitaclu, aşa cum se întâmpla înainte de insonorizare.

În portiere şi portbagaj se pot aplica straturi de materiale fonoabsorbante, cu folie de aluminiu pe interiorul acestora. Acestea sunt prevăzute cu un lipici special, care aderă la suprafaţa portierei.

”Există şi soluţii mai profesioniste, care implică folosirea unei suflante cu aer cald pentru aplicarea foliilor pe interiorul caroseriei. O soluţie mai puţin costisitoare, deşi nu e de dorit, este amplasarea de materiale foarte ieftine, cum ar fi foliile de plastic umplute cu aer, similare cu ambalajele. Dacă faceţi acest lucru singuri, este bine să nu aplicaţi materiale care reţin umiditatea în portiere”, punctează Florin Marin Bogdan.

Sub caroseria automobilului se poate aplica, de asemenea, vopsea antifoniu, cu menţiunea că trebuie evitate suprafeţele care sunt în apropierea sistemului de evacuare al maşinii, pentru că zona respectivă se încălzeşte foarte puternic. O operaţie mai dificilă este izolarea suprafeţelor metalice din bord. Pentru a face acest lucru, va fi nevoie să  demontaţi bordul maşinii şi să aplicaţi pâslă şi folie cu aluminiu pe suprafeţele metalice. Recomandat este să lăsaţi această procedură pe mâna profesioniştilor, mai ales dacă nu aţi făcut niciodată aşa ceva.

Cum evaluăm eficienţa insonorizării

Trebuie să ştiţi că sunt materiale insonorizante foarte scumpe, dar cu proprietăţi deosebite. În funcţie de maşină, este posibil să fie nevoie de aplicarea mai multor materiale isonorizante, pentru a izola mai multe frecvenţe. Pentru o mai bună insonorizare, se pot adăuga chedere în anumite zone ale maşinii, cum ar fi portierele sau capota motorului, dacă modelul de automobil permite. Există, de asemenea, chedere care se pot lipi pe suprafaţa metalică a automobilului.

”La final, pentru a evalua operaţia de insonorizare, se urmăreşte modul cum se comportă maşina cu motorul pornit la ralanti, în mers cu viteză de rulare în oraş şi în mers cu viteză de peste 100 km/h. La ralanti e nevoie să ascultăm cât de mult se mai aude motorul, iar la viteze de peste 100 km/h se evaluează zgomotul produs de vânt în contact cu maşina”, concluzionează Florin Marin Bogdan.

De asemenea, se poate inspecta modul cum a fost făcută insonorizarea şi închizând uşile, pentru a asculta ce sunet produc. Se poate folosi şi un fonometru ieftin din comerţ pentru a măsura cu exactitate decibelii produşi înainte şi după insonorizare. În acest caz, se va măsura nivelul de zgomot în diferite puncte din habitaclul maşinii, cele mai importante fiind zona din apropierea capului conducătorului auto şi cea  a pasagerilor din spate.

Galaţi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite