O să vi se pară un titlu ciudat, dar să ştiţi că am aflat, de la o
peisagistă, că lalelele bătute, care seamănă mai degrabă cu bujorii şi
au cele mai neaşteptate culori, au şi parfum. Iar când le vezi în
covoare în toate nuanţele curcubeului, împodobind celebra Piaţă Taksim,
dintr-o dată te simţi ca în Grădina Raiului.
Iliberalismul lui Viktor Orban, conservatorismul Theresei May,
neoconservatorismul cu nuanţe de realism dur şi pur, pe baze
ultra-pragmatice al lui Donald Trump şi pretinsul conservatorism
tradiţionalist panslavist al lui Putin ce acoperă autoritarismul
neo-imperial al verticalei puterii, sunt sisteme şi formule de
contrapunere liberalismului progresist, dar de pe baze şi cu nuanţe
distincte.
Zaharia Stancu atunci când era preşedinte la Uniunea Scriitorilor şi se supăra - fiindcă „se lăsa” uşor supărat - şi se afla în birou, începea să strige să-l audă cât mai multă lume:
E plină lumea de nesimţiţi, suficienţi şi îmbuibaţi. Lumea noastră, nu e cazul să extrapolăm şi la alţii. Numai la noi poţi să premiezi o impostoare ca Olivia Steer pentru contribuţii aduse medicinei. Numai la noi poţi să iei un infractor şi să îl faci consilier la guvern pentru că e o mare valoare. Numai la noi îi pui rinichi unui actoraş de mâna a zecea peste rând pentru că a făcut lumea să râdă. Dacă eşti prost şi munceşti, eşti prost.
Când un personaj ca Sebastian Ghiţă plânge după acea mlaştină din care încă nu am ieşit cu totul, eu cred că un jurnalist nu trebuie să-i ofere batista lui, aşa cum a făcut Ion Cristoiu, ci să-şi respecte profesia.
Traficul aglomerat este în topul problemelor clujenilor. Maşinile poluează oraşul, ocupă spaţiul public, ne ţin cu nervi în tranzit. Traficul auto în oraş a sporit cu 40%. Peste 80% dintre maşini au o singură persoană înăuntru. Este o situaţie similară cu alte oraşe mari din ţară, de aceea administraţiile locale sunt puse în faţa unei întrebări importante: încurajăm traficul auto privat sau transportul în comun şi deplasarea sănătoasă?
Ce vrem de la oraşul în care trăim? Ce ne aduce satisfacţie şi
împlinire? În definitiv, ce vrem de la viaţă? Bănuiesc că mulţi dintre
noi vrem să fim mai fericiţi, mai senini, mai prietenoşi şi cu mai mult
timp liber.
Isterie pe Facebook după ce TIFF-ul a comis o „blasfemie” – a adus la festival un documentar despre manele şi o trupa de manelişti. Manelişti care, se ştie, nu plătesc taxe şi impozite. În ţara condusă de un condamnat penal, spectatorii care au dansat pe manele sunt proşti, iar TIFF-ul şi chiar Clujul s-au „manelizat”. Pe bune?
Transilvania International Film Festival (TIFF) ţine până duminică, 11
iunie, şi tot până atunci probabil că va ţine şi ploaia în Cluj-Napoca. Nu asta
spun prognozele, dar dacă te uiţi pe geam îţi trebuie puţin curaj ca să ieşi
din casă. Important e să te refugiezi într-un cinematograf şi de acolo nu prea
mai contează fenomenele meteorologice.
Acesta este
primul TIFF la care stau din prima până în ultima zi. Şi este, de asemenea,
primul TIFF la care nu plouă atât de mult. Cel puţin nu până acum. Sigur, mai
bine să nu ne uităm pe prognoze. Eu am făcut asta deja...
Sunt clujean de treizeci de ani. Am ajuns în oraşul de pe Someşul Mic în 1988 ca student şi am rămas cetăţean al acestei urbe. Am văzut evoluţia Clujului din vremea când concetăţenii mei primeau 5 ouă pe cartelă, am trecut prin epoca în care Funar a transformat municipiul într-un epicentru al naţionalismului şi îl văd acum în vremea dezvoltării aberante. În ce constă „magnetismul” mitologiei Clujului?
Ştiu că e la modă să spui „în România nu mai există presă” sau „presa e pe moarte”, dar înainte de a ceda tentaţiei să vărsaţi un pahar de palinca în memoria celor trecuţi în lumea dreptăţii, vă provoc să citiţi o foarte scurtă poveste.
E foarte simplu.
Se ia o foaie de hârtie cu antetul firmei, multinaţionalei, primăriei sau
întreprinderii la care lucraţi, după care se scrie acolo: „Subsematul, cutare şi cutare, solicit concediu
în perioada 2-11 iunie. Vă rog să-mi aprobaţi. Mă duc la TIFF“.
Povestea Paulei Rad, absolventa de Conservator-femeie de serviciu care a impresionat vineri seara la „Românii au talent”, a fost cu grijă pusă în scenă pentru a stoarce maximul de emoţie pe modelul Costel Busuioc – tenorul-zidar. Eu cred că dincolo de emoţia primară pe care a provocat-o, povestea ei este despre altceva.
Spectatorii
care au umplut un cinematograf din Cluj-Napoca la proiecţia filmului „Sieranevada” au aplaudat minute bune la final, după 3 ore în
care nu i-am văzut clintindu-se, foindu-se, uitându-se la ceas. Ce-i drept,
nici nu prea aveam cum să îi văd, pentru că nu mi-am luat ochii de la film.
Pentru spectatorii veniţi la TIFF în acest weekend, la „Zilele filmului
românesc“, festivalul de film din Cluj-Napoca abia a început. Rămân încă în
cinematografe şi unii spectatori veniţi de săptămâna trecută,
dintre care mulţi jură că au acumulat filme pentru o bună perioadă a anului în
curs.
Ok, deocamdată
mi-am îndeplinit misiunea la acest festival: am găsit un film care să-mi placă şi să mă tulbure. În primele zece minute am crezut că mă voi ridica şi voi pleca, de
asta mă şi bucur că am rămas.
Am văzut în prima
zi de TIFF un film argentinian a cărui acţiune se construieşte în jurul unui
viol. Apoi, în a doua zi de film, am aflat câte ceva despre violarea
spectatorului, întâi din practică, apoi din teorie.
A început
Transilvania International Film Festival (TIFF). N-o să vă mint: nu am mers la
deschiderea oficială, pentru că nu-mi plac discursurile, nici aglomeraţia. Pe
de altă parte, e cam greu să eviţi aglomeraţia la TIFF, pentru că străzile sunt
pline de oameni care au un singur lucru în cap: să vadă filme, cât mai multe
filme.
Să faci jurnalism de calitate astăzi este o provocare la care instituţiile media din toată lumea fac faţă din ce în ce mai greu. România va fi o ţară în care se trăieşte mai bine pe măsură ce tot mai mulţi dintre cetăţenii ei vor înţelege că suntem prea săraci ca să avem o presă de slabă calitate.
Ştirea conform căreia somonul este cel mai toxic aliment din lume a circulat cu înverşunare pe site-urile de ştiri şi pe reţelele de socializare din România. Am luat la bani mărunţi articolul preluat dintr-o publicaţie „glossy” din Republica Moldova şi am ajuns la o concluzie surprinzătoare.
Simona Bernat, o profesoară de
41 de ani din Cluj-Napoca, a fost găsită moartă în apartamentul ei, la cinci
zile după ce sunase la 112 pentru a anunţa că se simte rău şi că are nevoie de
asistenţă medicală. Reprezentanţii Ambulanţei spun că medicii trimişi la faţa
locului au sunat la uşă timp de 15 minute, după care au plecat. Femeia locuia
singură.
Ştirea asta e tot ce poate fi mai rău pentru cineva anxios
(ca mine).
Am aflat
deznodământul filmului „Comoara“ din greşeală, cu vreo două ore înainte de
proiecţie. Ajunsesem la Vlaha (un sat de lângă Cluj), stăteam pe o băncuţă sub
ultimul soare al zilei, în parcul de sculpturi în fân şi aşteptam cuminţi.
Ziua de luni a
TIFF-ului a început cu un iaurt şi o grămadă de soare, cel puţin pentru mine. Clujul are şi filme bune, dar şi multe străzi sparte („în lucru“). Ce bine că totuşi există în Cluj-Napoca o oră perfectă
în care lumina e atât de galbenă şi cade într-un aşa fel încât salvează totul,
absolut totul.