Exerciţiul fizic de intensitate ridicată care îmbunătăţeşte memoria. Metode de a preveni demenţa şi boala Alzheimer

Exerciţiul fizic de intensitate ridicată care îmbunătăţeşte memoria. Metode de a preveni demenţa şi boala Alzheimer

Avantajele pentru sănătate ale exerciţiilor fizice de intensitate ridicată sunt cunoscute, dar un nou studiu realizat de Universitatea McMaster din Canada indică un alt beneficiu major: o memorie mai bună. Rezultatele ar putea avea implicaţii pentru populaţia îmbătrânită cu risc la boli precum demenţa sau Alzheimer.

Ştiri pe aceeaşi temă

Avantajele pentru sănătate ale exerciţiilor de intensitate ridicată sunt cunoscute, dar un studiu nou de la Universitatea McMaster indică un alt beneficiu major: o memorie mai bună, relatează Science Daily. Rezultatele ar putea avea implicaţii pentru populaţia îmbătrânită care se lupta cu problema crescânda a bolilor catastrofale, cum ar fi demenţa şi Alzheimer.

Oamenii de ştiinţă au descoperit că şase săptămâni de exerciţii intense - scurte perioade de antrenament într-un interval de 20 de minute - au arătat îmbunătăţiri semnificative în ceea ce se numeşte memorie cu interferenţe mari, care, de exemplu, ne permite să ne distingem maşina de alta cu acelaşi model şi având aceeaşi marcă, arată sursa citată.

Studiul este publicat în Jurnalul de Neuroştiinţe Cognitive.  Constatările sunt importante, deoarece performanţa memoriei participanţilor la studiu, care au fost toţi adulţi tineri sănătoşi, a crescut într-o perioadă relativ scurtă de timp, spun cercetătorii.

Ei au descoperit, de asemenea, ca participanţii care au experimentat mai multe beneficii  fizice au beneficiat, de asemenea, de creştere cantităţii unei proteine care susţine creşterea, funcţionarea şi supravieţuirea celulelor creierului.
 

Legătura între exerciţiile fizice şi performanţele intelectuale 

 
„Îmbunătăţirile acestui tip de memorie ca urmare a exerciţiilor ar putea contribui la explicarea legăturii stabilite anterior între exerciţiile aerobice şi performanţele academice îmbunătăţite”, spune Jennifer Heisz, profesor asistent la Universitatea McMaster şi principalul autor al studiului.

„Pe măsură ce ajungem la vârste înaintate, ne putem aştepta să obţinem beneficii şi mai mari la persoanele cu tulburări de memorie cauzate de boli cum ar fi demenţa”, spune ea.
 

În ce a constat studiul

 
Pentru acest studiu, 95 de participanţi au terminat şase săptămâni de antrenament: un grup a făcut exerciţii fizice, altul - exerciţii fizice combinate cu exerciţii cognitive, în timp ce grupul de control nu a făcut niciun tip de exerciţiu. Atât grupele de antrenament fizic cât şi cele combinate şi-au îmbunătăţit performanţa în ceea ce priveşte memoria cu interferenţe mari, în timp ce grupul de control a stagnat.
Cercetătorii au măsurat modificările în ceea ce priveşte starea aerobică de fitness, memorie şi factorul neurotrofic, înainte şi după experiment.

Rezultatele relevă un mecanism potenţial pentru modul în care exerciţiul fizic şi antrenamentul cognitiv pot schimba creierul pentru a susţine cunoaşterea, sugerând că cele două tipuri de antrenament lucrează împreună pentru a îmbunătăţi memoria cu interferenţe mari.

Cercetătorii au început să examineze adulţii în vârstă pentru a determina dacă vor avea aceleaşi rezultate pozitive.

„O ipoteză este că vom vedea beneficii mai mari pentru adulţii în vârstă, dat fiind faptul că acest tip de memorie scade cu vârsta”, spune Heisz. 
 
Citeşte şi
 
 
citeste totul despre: