Majorarea taxei de poluare „ucide” bişniţa
0Creşterea tarifelor pentru înmatricularea maşinilor second-hand îi obligă pe vânzători să aleagă pieţele din ţările vecine. Dealerii de maşini spun că, odată cu intrarea în vigoare a noilor taxe de poluare, clienţii se interesează doar de autoturismele înmatriculate deja.
Creşterea tarifelor la taxa de poluare cu peste 50% îi determină pe comercianţii de autoturisme second-hand din Cluj să se lase de meserie. Chiar dacă îşi desfăşoară această activitate de ani buni, în toată această perioadă suportând mai întâi prevederile „taxei de primă înmatriculare“ şi a celei de „poluare“, acum, odată cu intrarea în vigoare a noilor tarife, aceştia spun că o eventuală continuare a afacerii îi va duce la un faliment sigur.
Chiar dacă au trecut doar două săptămâni de la intrarea în vigoare a noilor prevederi ale taxei de poluare, comercianţii maşinilor „de ocazie“ din Cluj spun că deja se observă în rândul clienţilor o reorientare spre maşinile înmatriculate.
„Ne omoară“
„Încerc să vând o maşină pentru care până în 31 decembrie se plătea o taxă de 140 de euro. Acum, aceasta a ajuns la 670 de euro. Mă văd nevoit să scad din preţ. Clienţii caută maşinile pentru care a fost făcut RAR-ul înainte de 1 ianuarie şi care vor putea fi înmatriculate după vechea taxă. Nici eu, nici colegii mei nu mai putem aduce alte maşini. Trebuie să ne reorientăm spre alte pieţe din străinătate“, a declarat un vânzător sub protecţia anonimatului. Clujeanul a mai arătat că, pentru a putea continua, e nevoit să aducă din Germania maşini ale căror norme de poluare să fie cel puţin Euro 4.
„Golf-urile 5 se vindeau foarte bine până acum. Taxa de poluare pentru acestea era de 480 de euro. De la 1 ianuarie taxa a ajuns de 1.800 de euro. Oamenii nu se mai uită la aceste maşini“, a mai spus acesta.
Un alt comerciant, Mihai Karacsonyi, spune că noua taxă de poluare a ridicat preţul maşinilor înmatriculate şi l-a redus pe cel al autovehiculelor înmatriculate în străinătate. „Maşinile cu numere de România s-au scumpit în medie cu 500 de euro. Cu noua taxă nu se mai cumpără nimic neînmatriculat“, a arătat Karacsonyi.
„Linişte“ la înmatriculări
Potrivit comisarului-şef Dan Florian, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) Cluj , până în data de 1 februarie, cei care au trecut RAR-ul înainte de 31 decembrie îşi pot înmatricula maşinile după vechea taxă.
„Dacă în decembrie au fost foarte mulţi la înmatriculări, acum oamenii sunt liniştiţi pentru că încă mai au timp. De la 1 februarie, însă, tot ce intră la înmatriculări se va calcula după noua taxă. Probabil că în funcţie de această taxă, oamenii se vor orienta spre maşinile cu poluarea de la Euro 4 în sus“, conchide reprezentantul SPCRPCIV Cluj.
500 de euro este tariful mediu pentru înmatricularea unui autoturism second-hand în Bulgaria, preţ care include asigurarea şi ITP-ul.
Potrivit informaţiilor oferite de reprezentanţii portalului de anuţuri www.auto.ro, conform unui studiu realizat anul trecut, aproximativ 70% din totalul maşinilor aflate în circulaţie în Ardeal erau second-hand.