Tornada birocratică în care s-a rătăcit proiectul podului peste Dunăre de 430 de milioane de euro, de la Brăila

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Macheta podului peste Dunăre, de la Brăila FOTO Arhiva Adevărul
Macheta podului peste Dunăre, de la Brăila FOTO Arhiva Adevărul

În vreme ce ofertanţii pentru lucrările preliminare (exproprieri, mutarea de utilităţi publice) sunt puţini şi cu abilităţi profesionale la limita eligibilităţii, competitorii lor contestează permanent fiecare procedură. În tot acest timp, concernul italo-japonez care a câştigat licitaţia de proiectare şi de construire a podului aşteaptă ca autorităţile române să iasă din vârtejul birocratic.

La un an de la începerea procedurilor de proiectare şi execuţie, podul peste Dunăre de la Brăila s-a împotmolit într-o adevărată „tornadă” birocratică. Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (entitatea responsabilă de proiect) nu a reuşit să finalizeze niciuna dintre licitaţiile pentru relocarea instalaţiilor de apă, irigaţii, gaze şi energie care trec prin zona unde vor fi capetele podului şi nici nu a terminat licitaţia de desemnare a firmei care se va ocupa de exproprierile de terenuri.

La primele licitaţii nu au fost depuse oferte acceptabile apoi, după ce ofertele au fost în regulă, a „plouat” cu contestaţii. Între timp, concernul italo-japonez care a câştigat proiectarea şi execuţia (contra a 2,35 miliarde de lei, adică circa 430 de milioane de euro) nu se poate apuca de treabă până când toate procedurile preliminare nu vor fi gata. Oricum, nici bani nu prea sunt, în bugetul CNAIR pe 2018 fiind alocate pentru pod doar câteva milioane de lei.

În principiu, asocierea dintre Astaldi SpA (Italia) şi IHI Infrastructure Systems CO.Ltd (Japonia) ar trebui să treacă la construirea efectivă a podului în martie 2019 (până atunci urmând să termine proiectarea), iar în martie 2022 este prevăzut să se facă recepţia finală. Există, cum era de aşteptat, şi un scenariu pesimist, potrivit căruia, pentru situaţii de forţă majoră, finalizarea contrucţiei s-ar putea amâna cu 12 luni, respectiv până în martie 2023. Garanţia lucrărilor va fi de 120 de luni (10 ani), răstimp în care orice problemă va fi corectată pe cheltuiala constructorului.

Relocarea utilităţilor a eşuat încă de la licitaţie

Procedura de achiziţie publică a contractului “Proiectare şi execuţie relocări/protejări conducte de transport gaze naturale necesare pentru execuţia Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila” (în valoare de 1,667 milioane lei, fără TVA, cu 3 luni proiectare şi 12 luni execuţie), CNAIR  a precizat că documentaţia de atribuire pentru reluarea procesului de achiziţie se află în curs de elaborare.

Licitaţia iniţiată la finele lunii ianuarie 2018 a fost anulată din cauză că singura ofertă înregistrată, din partea Verta Tel SRL, a fost declarată ca inacceptabilă deorece nu îndeplinea condiţiile din caietul de sarcini.

Interesant este că aceeaşi firmă a depus ofertă şi în cadrul procedurii de achiziţie publică a contractului “Proiectare şi execuţie relocări/protejări conducte edilitare (apă-canal) plus reţele de irigaţii necesare pentru execuţia podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila” (188.000 lei, fără TVA, cu 2 luni proiectare şi 8 luni execuţie), dar şi în acest caz licitaţia a fost anulată pe motiv că oferta a fost necorespunzătoare.

De altfel, CNAIR a anunţat că eşecul celor două licitaţii îi dă dreptul să treacă la negociere directă cu agenţii economici identificaţia ca având potenţialul să facă lucrările.

Nici contractul pentru “Proiectare şi execuţie relocări/protejări reţele electrice şi de telefonie necesare pentru execuţia Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila” (12,444 milioane lei, fără TVA cu 3 luni proiectare şi 12 luni execuţie) n-a avut o sorată mai bună.

CNAIR a precizat că urmare a revizurii documentaţiei de atribuire, autoritatea contractantă, adică CNAIR, a reluat procesul de achiziţie, sens în care a fost publicat în SEAP anunţul de participare simplificat, data limită de depunere a ofertelor expirând miercuri, 8 august. La prima licitaţie, din 29 ianuarie 2018, nu a fost depusă nicio ofertă.

Când ai ofertanţi, ai şi contestaţii

Probleme mari sunt şi cu desemnarea firmei care ar urma să se ocupe de exproprierea terenurilor unde se vor face capetele pordului şi conexiunea cu infrastructura rutieră naţională.

Achiziţia, cu o valoare de 1,921 milioane lei, fără TVA, nu a fost încă finalizată întrucât unul dintre cei doi ofertanţi, Cornel & Cornel Topoexim SRL, a formulat plângere la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, iar plângerea a fost admisă în parte.

Drept urmare, CNSC a anulat raportul procedurii de atribuire, precum şi actele subsecvente acestuia, “în partea care priveşte evaluarea ofertei asocierii Cornel & Cornel Topoexim SRL şi obligă autoritatea contractantă să reevalueze această ofertă, conform celor din motivare, în termen de 20 zile de la primirea prezentei decizii. Respinge, în rest, contestaţia, ca nefondată. Încuviinţează, în principiu, şi admite cererea de intervenţie voluntară accesorie depusă de asocierea formată din SC Topovia 2002 SRL, SC Stocad Proiect SRL, Teaha & Füzeşi Societate Civilă de Avocaţi şi Portnoi şi Asociaţii Societate Profesională de Avocaţi cu Răspundere Limitată, în partea care priveşte evaluarea ofertei acestei asocieri”.

În ceea ce priveşte asocierea dintre Astaldi SpA (Italia) şi  IHI Infrastructure Systems CO.Ltd (Japonia), reprezentanţii acestora au declarat că vor fi gata cu proiectul tehnic la sfârşitul  lunii septembrie, adică cu ase luni mai devreme decât termenul stabilit prin contract (martie 2019).

Rămâne de văzut dacă până la termenul programat pentru începerea execuţiei (aprilie 2019), autorităţile române vor fi capabile să asigure frontul de lucru prin mutarea infrastructurii şi exproprieraea terenurilor.
 

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite