Braila: Vasul Borcea, o bijuterie de navă ţintuită la mal

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nava a fost construită în 1911 şi a cunoscut botezul apei după doi ani. Vasul Borcea, ancorat pe Dunăre, este inclus în patrimoniul naţional, ca obiect de tezaur. Deşi funcţională, nava este ţinută la mal, iar preţul staţionării se ridică anual la 30.000 de lei.

Nava cu aburi şi propulsie cu zbaturi Borcea este ultima construcţie de acest tip din Europa, însă nu şi singura din ţară. Deoarece printr-un sistem ingenios de ambielaje şi decalare a pasului zbaturilor, nava nu producea niciun fel de zgomot sau vibraţii, a fost des utilizată la partidele de vânătoare organizate în Balta Brăilei, cu punct de plecare din canalul Filipoiu.


A fost utilizată ca navă mică de pasageri până în anul 1971, în 1977 fiind propusă spre casare şi dusă la “parcul rece” de pe braţul Măcin. A trecut mai apoi, din anul 1980, din dotarea Liceului de Marină, în administrarea Casei Pionierilor, actualul Palat al Copiilor, încheindu-şi cariera ca generator de aburi la fabrica de conserve din peşte.

O a doua tinereţe, mai grea ca bătrâneţea

Nava a trecut în patrimoniul Inspectoratului Şcolar şi, deşi a rămas în stare de funcţionare, nu a fost folosită efectiv, nu şi-a amortizat cheltuielile de întreţinere. Anul trecut, cu bani de la bugetul de stat, nava a fost reparată cu aproape un  milliard de lei vechi, însă tot n-a fost scoasă la apă. În timp, “Borcea”, care a căpătat statut de navă- şcoală, a mai servit ca navă de protocol, pentru plimbarea înalţilor oaspeţi veniţi la Brăila.

Ultimul demnitar plimbat cu această navă a fost Aurel Novac, ministru al Transporturilor în Guvernul Văcăroiu, în anul 1994. Cheltuielile mari de întreţinere au ţintuit nava la chei aceasta intrând în anul 2002 într-un amplu proces de restaurare.

Întreţinerea costă zeci de mii de lei pe an

Deşi motoarele pot fi puse oricând sub presiune, nava rămâne la mal deoarece costurile de întreţinere sunt foarte mari, ele reprezentând patru cincimi din bugetul Palatului Copiilor.


 „Facem eforturi foarte mari ca să repunem nava în circuitul turistic, suntem gata să preluăm întreţinerea ei în locaţie de gestiune, numai să o vedem cu moarele la cald, gata de drum oricând. Dar numai întreţinerea costă 300 de milioane de lei vechi pe an.”, ne-a declarat Ilie Tincu, comandantul navei.


De altfel, Tincu, care este comandantul navei de 30 de ani, şi a petrecut pe navă mai mulţi ani decât acasă.
Împreună cu echipajul a reuşit vopsirea integrală a navei din fonduri atrase de la sponsori şi, de Ziua Marinei, cazanele au fost puse sub presiune, motoarele arătându-şi „muşchii” după mai bine de şase ani de inactivitate.


A fost yacht al regelui Ferdinand

A fost pusă pe cală în anul 1911 şi lansată la apă în anul 1913 la Şantierul Naval Turnu Severin, ca yacht regal. A servit sub această formă regelui Ferdinand, în vizitele făcute în 1919 la cetatea Silistra şi în 1921 la manevrele armatei de la Turtucaia (Turakan).

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite