De unde ne luăm proteinele în perioada de post. Alimentele ideale recomandate de medici pentru a ne păstra organismul sănătos

De unde ne luăm proteinele în perioada de post. Alimentele ideale recomandate de medici pentru a ne păstra organismul sănătos

Tempeh este o combinaţie între mai multe tipuri de soia (sursă foto : motherearthnews.com)

În perioada postului, proteina animală ar trebui înlocuită cu proteinele de orginile vegetală. Necesarul zilnic de proteine al unui organism este de 50 de grame. Potrivit medicilor, ar trebui consumate produse bogate în proteine la toate cele trei mese, pentru a nu apărea dezechilibre ale organismului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Postul Crăciunului, început anul acesta pe 15 noiembrie, este o perioadă de mari restricţii culinare pentru credincioşii ortodocşi. În perioada de post, când de pe lista de alimente care pot fi consumate sunt tăiate carnea, laptele şi ouăle, aportul de proteine de care are nevoie organismul pentru a funcţiona este scăzut. Nutriţioniştii atrag atenţia asupra faptului că este absolut necesară înlocuirea proteinei de origine animală cu proteina de origine vegetală pentru ca organismul să poată funcţiona în parametri normali.
 
” Un meniu alimentar sănătos înseamnă consum de proteine, glucide şi lipide. În perioada de post când sunt restricţii la consumul de carne , ouă şi lapte de origine animală, proteinele pe care organismul le lua din aceste alimente trebuie înlocuite cu alimente vegetale, bogate în proteine. În mod normal, în post ar trebui să se consume proteine la toate cele trei mese dintr-o zi”, explică medicul nutriţionist Marian Burtea.
 
Necesarul zilnic de proteine al unui organism este de 50 de grame. ” Asta înseamnă aproximativ 200 de grame de produs. Se pot combina, într-o zi, să zicem 500 de grame de lapte de soia, cu brânzeturi sau cu legume bogate în proteine pentru asigurarea celor 50 de grame necesare organismului”, mai spune medicul nutriţionist.
 
De unde luăm proteinele vegetale
 
Potrivit medicului există suficiente alimente de orgine vegetală bogate în proteine cu care se poate supravieţui în perioada de post, fără ca organismul să fie afectat. ” Pe lista legumelor care conţin proteină de origine vegetală includem fasolea, mazărea, lintea, ciupercile, nucile sau vinetele şi ciupercile. Toate acestea pot asigura necesarul zilnic de proteină dacă sunt incluse în meniu. În plus, în meniul de post intră soia şi toate derivatele sale precum lapte sau  brânză”, mai spune medicul nutriţionist Marian Burtea.
În unele  cazuri, cum ar fi al nucilor, spre exemplu, nu numai că un consum regulat în perioada de post asigură aportul necesar de proteine, dar există şi efecte benefice nebănuite asupra organismului uman.  
 
Datorită conţinutului bogat de substanţe nutritive, nucile sunt considerate mai benefice şi mai sănătoase pentru organism decât alunele, fisticul sau migdalele. Sunt bogate în proteine. Conţin potasiu, calciu, magneziu şi sunt bogate în vitamine B şi vitamina C. Nucile au în compoziţie aproape 20 de aminoacizi, proteine şi grăsimi nesaturate ceea ce le face un adevărat medicament pentru multe afecţiuni. Consumul de nuci este benefic pentru menţinerea sănăţăii inimii şi circulaţiei sângelui.
Tempeh, ultima ”modă” în materie de soia
 
Soia este cel mai frecvent înlocuitor al cărnii în perioada de post. Din soia se pot prepara de la sarmale, până la hambrugeri, după reţete ingenuoase care păcălesc pofta de carne de post. Pentru compensarea absenţei proteinelor din carne, nutrişioniştii recomandă consumul de soia în post, dar şi consumul de lapte de soia sau tofu.
 
Aproximativ 150 de grame de boabe de soia înseamnă 120 de calorii şi aproape 10 grame de proteină, mai puţin decât necesarul zilnic de 50 de grame de proteină. Pe piaţă a apărut însă, recent, o combinaţie de soia, orginară din Indonezia, cu un conţinut proteic mult mai mare.
 
” Mai nou a apărut pe piaţă, pe lângă tofu,  o mixtură din boabe de soia numită tempeh, un amestec mult mai bogat în proteine. În aproape 100 de grame de tempeh cât ar însemna o porţie sunt 21 de grame de proteine, adica aproape jumatate din necesarul zilnic. Spre exemplu, tofu are 10% proteină pe 100 de grame, deci tempeh este mult mai  bogat”, mai spune nutriţionistul
 
Spirulina, suplimentul indicat în perioada de post
 
Spirulina este suplimentul alimentar indicat de medici în perioada de post celor care vor să-şi asigure necesarul zilic de proteine. Spirulina se găseşte în mod natural în alge marine. Pentru cei care nu pot include în meniul zilnic algele bogate în spirulină, medicii recomandă preparatele sub formă de tablete. ”Spirulina are cu 40% mai multă proteină decât carnea de viţel. Aşa au demonstrat studiile efectuate în acest sens şi dat fiind conţinutul proteic este indicată în perioada de post”, explică medicul nutriţionist Marian Burtea.
 
Riscurile lipsei de proteină
 
Lipsa de proteină pe o perioadă îndelungată poate duce la dezechilibre ale organismului şi chiar la afecţiuni foarte grave. ” După  o perioadă lungă în care organismul este privat de proteine, indiferent dacă sunt de origine animală sau vegetală, poate apărea denutriţia. Fie organismul slăbeşte foarte tare sau poate prezenta greutate normală dar nu are conţinutul necesar de oligoelemente”, mai spune medicul. Dereglări ale organismului pot apărea şi dacă, după perioada de post în care a fost privat de proteine, organismul primeşte un regimsupraproteic.
”Nu este indicat ca după un regim sărac în proteine să i se dea unui organism un regim supraproteic, să zicem de 1,5 kilograme de carne pe zi. Ficatul şi rinichiul vor fi organele afectate de această schimbare bruscă de regim”, avertizează medicul.
 
 
 
 
 
 
 
citeste totul despre: