De ce au succes la mase ''Păsăricile Furioase"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un joc în care cinci păsări furioase trebuie să distrugă o cohortă de porci aşezaţi sub nişte construcţii aflate într-un echilibru precar a devenit una dintre cele mai mari reuşite din istoria distracţiilor digitale. Jocul constă în aruncarea păsărilor, cu ajutorul praştiei, în porcii care le-au furat ouăle. Aplicaţia lansată în urmă cu doi ani pentru iPhone a fost extinsă şi la alte gadgeturi şi sisteme de operare, dev

Nişte ghemotoace kamikaze care distrug piloni de beton pentru a ucide o mână de porci au ajuns în timp record vedetele lumii virtuale. Şi, ca şi cum fenomenul Angry Birds nu ar fi fost suficient de viral, a depăşit spaţiul internetului şi urmează să se materializeze într-un film.

Povestea jocului, descărcat în doi ani de peste 500 de milioane de ori, a început cu o simplă schiţă, a unuia dintre designerii companiei Rovio, finlandezul Jaakko Iisalo. De la imaginile care reprezentau cinci păsări a fost creat un joc în care acestea luptă cu nişte porci verzi, aleşi deoarece în acel moment exista isteria mondială cu gripa porcină. Jocul foloseşte regulile fizicii pentru a dărâma construcţii şi a ucide adversarii. În prezent, împătimiţi din întreaga lume petrec zilnic 200 de milioane de minute ucigând porcii verzi.

Deconectare şi relaxare

Nici românii nu au fost scutiţi de microbul jocului. Angry Birds este pentru anul 2011 ceea ce era în anii '90 Brick Game, jocul în care trebuiau unite piese din cărămidă, împiedicând construcţia de pe ecran să ajungă până la nivelul de sus.Pentru Aurelian Timoftescu (22 de ani), din Bucureşti,  jocul a devenit o pasiune după ce l-a „practicat" pe mai multe dispozitive. A început pe laptopul personal, apoi, în doar trei luni, a trecut la iPod Touch şi iPad 2.

Tânărul spune că joacă Angry Birds zilnic, cel puţin jumătate de oră. „De obicei îl joc la serviciu, atunci când nu am nimic de făcut sau când mă duc în vizită la prieteni", spune el. Aurelian recunoaşte că jocul îl ajută să se decontecteze de lumea din jurul său şi că-l calmează. „Consider că Angry Birds este un joc atrăgător pentru că e amuzant prin grafica simplistă, coloana sonoră şi poveste. Este clar inspirat din realitate şi-mi dă posibilitatea să lovesc nişte porci enervanţi pe care în viaţa reală nu aş avea cum să-i ating", spune tânărul.

Perfect pentru timpul petrecut în metrou

Un alt împătimit al jocului este Rafael Belciug (22 de ani), din Bucureşti, care a jucat pentru prima oară jocul la începutul acestui an, în momentul când şi-a achiziţionat un iPod Touch. Pentru el, Angry Birds reprezintă o modalitate de a ucide timpii morţi. „De obicei mă joc în metrou sau când trebuie să aştept pe cineva şi mă plictisesc", spune tânărul. Până acum câteva zile, Rafael nu a deţinut decât o variantă gratuită, care nu conţine toate nivelurile, dar de curând a achiziţionat şi varianta extinsă a jocului. Ce-i place la păsările gălăgioase? „Este o activitate simplă, amuzantă, unde ai impresia unui progres rapid. Nu mă enervez când mă blochez într-un nivel, ci îl pun deoparte şi încerc mai târziu", explică tânărul.

Între Agonie şi extaz

Ionuţ Mihai (23 de ani) din Bucureşti a descoperit Angry Birds pe Google+. A dezvoltat o obsesie pentru el şi a jucat zilnic până la terminarea tuturor nivelurilor. Apoi a trecut de la varianta de internet la telefoanele prietenilor care aveau aplicaţia instalată. El trăieşte, după cum şi mărturiseşte, sentimente de agonie şi extaz în momentul când întâlneşte niveluri dificile. „Agonia se manifestă prin repetarea la nesfârşit a aceluiaşi nivel, iar extazul apare la finalul acestuia, când descopăr traiectoria ideală a păsărilor, pentru a lovi în locul potrivit", spune Ionuţ.

Psihologia din spatele obsesiei

Ce a transformat Angry Birds într-o obsesie mondială? Conform revistei „Psychology Today" există patru motive principale. În primul rând jocul este simplu, „absurd de simplu". Apoi, oferă recompense vizibile, ceea ce eliberează dopamină în creier: sticla se sparge, lemnul se rupe, porcii explodează. Chiar dacă par stupide, aceste rezultate pot detensiona utilizatorul.

„Imaginile pe care le vezi în timpul jocului dau o senzaţie de descărcare a furiei. Iar consumul unei furii care este acumulată de fiecare persoană este pozitiv dacă se exteriorizează în felul acesta deloc agresiv pentru ceilalţi", explică psihologul Keren Rosner, din Bucureşti. Ultimele două motive ţin de realismul şi de hazul jocului. Astfel, pasionaţii de fizică vor vedea că rezultatele „atacului" păsăresc se aseamănă cu loviturile reale. În plus, jocul spune o poveste clasică, mascată de disputa dintre păsări şi porci: David contra Goliat.

Click pe infografie pentru a mări

image

„Jocurile acestea au fost concepute cu ajutorul unor specialişti întocmai ca să creeze dependenţă, în sensul că te face, prin caracteristicile sale, să joci iar şi iar, te provoacă să-l încerci mai mult. E vorba de senzaţiile pe care le ai, imaginile cu personajele care explodează, dărâmă. Faptul că tu ajungi să loveşti perfect e o dovadă pentru tine că poţi fi mai bun. În plus, este vorba de competiţia cu calculatorul şi dovada că-l poţi învinge, că ai anumite performanţe", mai spune Rosner.

Nu oferă o satisfacţie reală

Aplicaţia a fost de altfel subiectul unor analize psihologice extinse. Astfel, cofondatorul companiei „Self Aware Games", Seppo Helava, consideră că succesul jocului vine din faptul că se bazează pe mişcări repetitive. „Aruncarea păsărilor spre construcţia care adăposteşte porcii este una asemănătoare celei de la păcănele. Dar dacă la ultima nu există un model prestabilit, în Angry Birds există, dar este foarte greu de observat", a declarat Helava revistei „SF Weekly". Dificultatea observării unui model prestabilit face parte din cheia succesului. Astfel, utilizatorii sunt forţaţi să lovească iar şi iar pentru a vedea unde se va duce pasărea.

Mişcarea repetitivă şi simplitatea fac parte şi din teoria profesorului de psihologie de la Universitatea din San Francisco (SUA), Mel Joseph Ciena. „Repetitivitatea este ceea ce transformă un cântec într-un hit. Gravităm în jurul lucrurilor familiare. Acţiunile repetitive încep în primele luni din viaţă. Tot ceea ce se repetă este atractiv pentru noi", a spus profesorul.

Cu toate acestea, specialistul în psihologie nu consideră că Angry Birds poate oferi o satisfacţie reală. „Ne dă falsa impresie că suntem competitivi şi facem ceva bine, dar cu toate acestea, rezultatele noastre sunt anonime. Devine o adicţie pentru că ne dă impresia că ne îmbunătăţim ca oameni. Dar îmbunătăţirea e într-un domeniu greşit: devenim experţi la un joc nefolositor", a mai spus specialistul american.

Cum scapi de dependenţă?

Sfaturile specialiştilor sunt cât se poate de simple. Nu este nevoie decât să ştergi aplicaţia de pe telefon, să-ţi găseşti alte activităţi, mai constructive, cu care să-ţi umpli timpul, să stai mai mult cu prietenii sau familia. Studiile au arătat însă că peste 70% din utilizatorii de Angry Birds nu vor să scape de dependenţă.

"Angry Birds este un joc inspirat din realitate şi-mi dă posibilitatea să lovesc nişte porci enervanţi pe care în viaţa reală nu aş avea cum să-i ating.''
Aurelian Timoftescu fan Angry Birds

"Jocul devine o adicţie pentru că ne dă impresia că ne îmbunătăţim ca oameni, dar devenim experţi la un joc nefolositor.''
Mel Joseph Ciena psiholog

"Păsările furioase sunt cool, aşa că şi tu eşti în trend dacă porţi un tricou cu Angry Birds.''
Ioana Mihăilă fan Angry Birds

Păsările-kamikaze au devenit o industrie

Datele oferite de compania care produce Angry Birds - Rovio - arată că dezvoltarea iniţială a jocului a costat doar 100.000 de euro. Succesul ulterior al aplicaţiei a făcut însă ca Angry Birds să devină cel mai profitabil joc din istorie, scrie publicaţia „Business Insider", firma Rovio fiind estimată în prezent la aproape un miliard de euro.
Deşi jocul, în variantă completă, costă doar un dolar (0,71 eurocenţi), profitul Rovio a fost completat de vânzarea materialelor publicitare şi a mărcilor care s-au asociat cu popularele păsări.

Vânzări de milioane de euro

În plus, păsările roşii au devenit un element de cultură urbană, zeci de tineri încercând să se asocieze cu imaginea Angry Birds. Astfel, compania a lansat o colecţie de jucării de pluş care întruchipează cele cinci păsări şi a vândut până la jumătatea acestui an peste trei milioane de unităţi. De asemenea, tricourile inscripţionate s-au vândut în peste 30 de milioane de exemplare. Ultimele date arată că produsele care poartă marca Angry Birds se vând, fiecare, în câte un milion de exemplare lunar. Dar acestea sunt doar o parte din materialele anexă, care cuprind chiar şi o carte de bucate, de unde pasionaţii pot afla nenumărate reţete bazate pe ouă.

„Păsările sunt cool"

Cunoscutul lanţ de cafenele Starbucks ar putea încheia în curând un parteneriat cu Rovio, cele două companii aflându-se în prezent în negocieri. „Păsările sunt cool, aşa că şi tu eşti în trend dacă porţi un tricou cu Angry Birds. Eu am două, aduse de un prieten din Statele Unite. Am şi un mouse pad cu păsările, chiar sunt cool", spune Ioana Mihăilă (17 ani), elevă la un liceu din Bucureşti.

Ceea ce a contat în economia afacerii a fost promovarea sau, mai bine zis, bugetul acesteia. Creatorii jocului nu au cheltuit niciun cent pentru a promova jocul prin alte canale decât magazinele online de aplicaţii şi totuşi succesul a fost peste aşteptări, mai ales dacă luăm în considerare faptul că, în 2009, Rovio era la un pas de faliment.

Angry Birds mania pe marile ecrane

Anul acesta, Rovio şi-a făcut anunţată intenţia de a intra şi în industria filmului. Primul pas a fost asocierea cu animaţia hollywoodiană „Rio", în urma căreia firma finlandeză a scos o ediţie specială a jocului, care conţine simpaticele personaje din film. Următorul pas este un film bazat pe povestea păsărilor furioase. Rovio a confirmat faptul că s-a asociat cu casa de producţie Marvel pentru a lansa un film. Cel mai probabil, pelicula nu va fi lansată mai devreme de 2014. Până atunci, Rovio a achiziţionat studioul de animaţie Kombo, plănuind să scoată pe piaţă scurt metraje.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite