Programul "Litoralul pentru toti" provoaca pierderi hotelierilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la 1 septembrie, Ministerul Turismului va lansa editia a III-a a programului "Litoralul pentru toti". Pe scurt, e vorba de sprijinirea persoanelor cu venituri reduse pentru a face turism pe

De la 1 septembrie, Ministerul Turismului va lansa editia a III-a a programului "Litoralul pentru toti". Pe scurt, e vorba de sprijinirea persoanelor cu venituri reduse pentru a face turism pe litoral. Astfel, oricine va veni la mare in perioada 1-30 septembrie va primi sase nopti de cazare la un hotel de doua stele platind numai 499.000 de lei. In total programul ofera 20.000 de locuri de cazare pe litoral, amatorii fiind selectati dupa principiul "primul venit, primul servit". Conform faxului "de informare" trimis de Ministerul Turismului unitatilor hoteliere cei 499.000 de lei se impart astfe: 70.000 de lei reprezinta comisionul agentiei revanzatoare, iar restul de 429.000 de lei revin hotelului. Practic, dupa ce se scade TVA-ul, hotelul incaseaza cam 60.000 de lei pentru o noapte de cazare a unui turist. Nu e mult, dar, in conditii normale e suficient ca hotelul respectiv sa cada tanda pe manda sau sa realizeze un mic profit. Din pacate, anul 2002 nu e deloc normal pentru turismul romanesc. Vremea proasta din toata luna august, saracia si inundatiile care au afectat multe zone ale tarii au redus dramatic gradul de ocupare al statiunilor. Astfel, o droaie de hoteluri, ce n-au contracte externe, au doar 30-40 la suta din camere ocupate, ceea ce reprezinta jumatate fata de gradul de ocupare realizat in 2001. La acest capitol, doar statiunea Saturn sta bine, in special datorita biletelor vandute prin Ministerul Muncii. Dar, aproape peste tot, hotelurile platesc energia termica la pausal, nu in functie de apa calda consumata de turistii pe care ii au, ci in functie de numarul de camere pe care il au. In acest fel, in luna iunie unele hoteluri slab ocupate au ajuns sa plateasca 50.000 de lei numai pentru apa calda consumata de un turist intr-o zi. Un caz clasic in acest sens sunt statiunile Neptun si Olimp. In cele 23 de hoteluri de aici s-au investit bani si s-au montat contoare de apa calda si rece. Dupa privatizare, societatea-mama - SC Neptun-Olimp SA a ajuns doar un fel de prestator de servicii pentru hoteluri, adica un administrator de centrala termica, care aduna facturile. Dar multi sefi de hoteluri, care au dorit sa-si pastreze anonimatul si relatiile cu Ministerul Turismului, ne-au declarat ca aceste contoare n-au fost niciodata citite, calculul facandu-se la pausal. Conducerea societatii-mama afirma ca, dimpotriva, contoarele sunt citite, dar ca, pe facturi se baga si o cota "de pierderi pe retea" pe care trebuie sa le plateasca cineva. Oricum, cu contoare citite sau nu rezultatul e acelasi: pentru a-si achita facturile, un hotel din programul "Litoralul pentru toti" trebuie sa fie ocupat in proportie de peste 65 la suta. Acest lucru, desi nu e imposibil, e destul de greu de realizat, in conditiile in care vremea la mare ramane instabila. Din acest motiv unii manageri vor sa-si inchida hotelurile, incepand cu 1 septembrie. Altii au redus preturile dramatic, de la 23 august. Astfel, in Neptun-Olimp un loc de cazare la un hotel de doua stele va ajunge la 130.000 de lei, fata de 400.000 de lei, cat este acum. In plus, multi doresc ca "Litoralul pentru toti" sa fie corelat cu un set de facilitati acordat de CFR celor care vor sa vina la mare, facilitatile de tipul "trenurilor de litoral" ieftine de pe vremea lui Ceausescu. Una peste alta, programul "Litoralul pentru toti" reprezinta un risc financiar pentru majoritatea hotelurilor, risc pe care managerii si-l asuma "ca sa nu supere ministrul".

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite