Lucruri frumoase făcute în casă

Hainele, bijuteriile şi accesoriile lucrate de mână au devenit din ce în ce mai populare. Articolele de tip handmade sunt la modă de doar câţiva ani, iar cel mai bine se vând în perioada septembrie - aprilie, mai ales în preajma Sărbătorilor de iarnă şi de Paşte.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Am două opţiuni atunci când vreau să cumpăr o haină sau un obiect de mobilier. Pot merge fie la magazin, fie la un croitor sau la un tâmplar să-i rog să-mi creeze ce vreau eu. Deşi este mult mai costisitoare, prefer a doua variantă, pentru că obiectele vor fi exact cum le doresc eu, dar şi de calitate şi, mai ales, unice", spune Aura Ispas, o tânără din Bucureşti, în vârstă de 28 de ani, de profesie contabil.

Ea preferă să cumpere produse realizate manual, pentru că se potrivesc cu nevoile sale: alege lemnul adecvat sau ţesătura care se armonizează mai bine cu stilul ei.

La noi, produsele lucrate manual au început să fie cerute pe piaţă începând cu 2006. „Acum 3-4 ani a început să se pună preţ pe a fi «diferit de ceilalţi şi totuşi tu însuţi»", afirmă artizanul Ioana Grămăticu, care realizează obiecte prin croşetare sau tricotare manuală (ig-fashiondesigns.blogspot.com). Cele mai solicitate obiecte sunt cele care au combinaţii de culori puternice, cu flori sau jocuri de figuri geometrice.

„Produsele cele mai cerute de clienţi sunt cele foarte viu colorate, care nu depăşesc suma de 100 de lei", spune Ioana. Pe Breslo, Comunitatea Artizanilor Handmade din România, unde există mii de magazine handmade administrate de artizani din toată ţara, interesul cel mai mare este pentru accesorii şi bijuterii, urmate de genţi şi de îmbrăcăminte. În ultima vreme Ruxandra Gheorghe, managerul Breslo, observă „un interes crescut pentru produsele de îngrijire corporală".

 Artizanii spun că şi accesoriile din fimo (o plastilină specială, n.r.) şi colierele mari, foarte extravagante, câştigă teren. La fel şi obiectele decorative realizate de artiştii în origami.

În general, realizarea produselor handmade depinde în mare măsură de experienţa artizanului, de uneltele, materialele pe care le foloseşte. Procesul poate dura de la câteva zeci de minute până la zeci de ore.

„Am lucrat la un produs doar zece minute. Era o broşă sub formă de trandafir, croşetată manual, dar  am lucrat şi 35 ore la un şal din mohair foarte subţire", mărturiseşte Ioana Grămăticu. În funcţie de complexitatea obiectelor, acestea sunt mai greu de realizat. „Cele mai solicitante sunt cele care presupun armonii între textile, ceramică, porţelan, polimer", spune una din reprezentantele Catwork Design, care comercializează accesorii.

Tendinţe schimbate

Artizanii spun că anii trecuţi se căutau produsele lucrate manual, iar acum de interes sunt detaliile de finisare. „Există o evoluţie clară în tehnica şi priceperea artizanilor, reflectată în calitatea şi în creativitatea produselor", spune reprezentanta breslo.ro. Femeile, majoritatea cu vârsta între 18 şi 40 de ani, sunt cele mai mari consumatoare de produse handmade.

Artiştii talentaţi pot influenţa gusturile



„Indiferent de nişă, cei mai talentaţi artizani imprimă direcţia modei în handmade. Prin emoţiile transferate, ei reuşesc să capteze atenţia oamenilor şi să le trezească dorinţa de a le deţine şi chiar de a le crea", este de părere Marian Gorun, administratorul site-ului facutdemana.ro.

El spune că, pe măsură ce ramurile artizanatului se diversifică, tot mai mulţi îşi dau seama că trebuie să aibă jurnale handmade, tricouri pictate manual sau genţi personalizate.

Produse care ne fac unici

Clienţii care cumpără aceste obiecte au un nivel ridicat al stimei de sine



A avea un produs creat doar pentru sine sau realizat diferit de cele executate industrial contribuie la satisfacerea stimei de sine şi a dorinţei fiecăruia de a se simţi unic.

„Produsele confecţionate manual aduc acea aură specială, care îţi conferă un sentiment de unicitate, întrucât înseamnă o străduinţă şi o implicare diferite de cele necesare în fabricarea produselor de serie. Un produs manual este de multe ori un produs de lux în lumea în care trăim", spune psihologul Lena Rusti. Prin urmare, aceste produse se pot constitui ca reacţie împotriva produselor create în fabrică, în care, de cele mai multe ori, calitatea este sacrificată, iar produsul, depersonalizat.

Pe de o parte, alegerea produselor handmade este dată de influenţa mediului exterior - promovarea accentuată în ultima perioadă a stilului de viaţă sănătos şi a produselor cât mai naturale. „În acest context, produsele handmade (alimentare, cosmetice) se înscriu în cadrul produselor naturale, care răspund la această nevoie socială construită în ultima perioadă", explică şi psihologul Bogdana Bursuc.

În opinia sa, preferinţa pentru produsele handmade poate fi explicată şi prin nevoia firească a oamenilor de se simţi şi de a fi percepuţi ca speciali, unici. „Produsele handmade răspund la această nevoie, în mare măsură datorită caracterului inedit şi unic pe care lucrul manual îl conferă", susţine Bogdana Bursuc.

Când se creează o modă

Psihologul este de părere că moda impusă de produsele realizate manual a fost creată în urma reacţiilor oferite de preferinţa pentru astfel de obiecte. Astfel, respectiva preferinţă se generalizează ca metodă de a obţine anumite beneficii ce vin din utilizarea produsului handmade - gustul plăcut, satisfacţia personală etc - sau beneficii sociale - aprecieri sau feedback-uri pozitive.

„Oamenii care fac alegerea respectivă au anumite beneficii - le răspunde la anumite nevoi, primesc aprobarea socială, aprecieri de genul «O, ce frumos este lucrul ăsta», alţi oameni observă că alegerea aduce anumite beneficii celor care o fac şi învaţă că, făcând alegerea respectivă, le pot obţine şi ei", afirmă Bogdana Bursuc.

"Produsele confecţionate manual aduc acea aură specială, care îţi conferă un sentiment de unicitate."
Lena Rusti
psiholog

Profil de client

Psihologii spun că persoana care cumpără des din magazinele handmade are înclinaţii spre a dezvolta relaţii personalizate cu lucrurile şi cu oamenii. În general, poate da atenţie detaliilor şi vrea ca acest lucru să aibă un impact asupra celorlalţi, dar şi asupra propriei persoane.

Cumpărătorii de produse realizate manual le consideră superioare, pentru că au o componentă umană mai proeminentă decât produsele de serie. De asemenea, pot fi consideraţi şi „de modă veche", aceste lucruri dându-le un sentiment de confort şi de siguranţă. Totodată, clienţii au o viziune „ecologistă" asupra vieţii, concretizată în atenţia pe care o dau unor produse.

Lucrul de mână datează din timpul epocii de piatră



Oamenii cumpără în număr din ce în ce mai mare produse handmade, iar acesta este un fenomen firesc, care, potrivit antropologilor, nu va dispărea niciodată. „Este vorba de un fenomen pe care natura umană l-a creat şi pe care nu-l va abandona. Aceasta nu este o tendinţă, ci un lucru în desfăşurare, iar dorinţa de a avea lucruri făcute manual nu va dispărea niciodată", afirmă antropologul Adrian Majuru.

În opinia sa, Homo Faber - omul care îşi crea singur uneltele - se manifestă în continuare, prin intermediul acestui fenomen. „Din epoca paleoliticului (perioadă timpurie a epocii pietrei, n.r.) de când am făcut unelte, ni se trage ideea că ceea ce este realizat manual este mai bun decât ce e făcut pe scară industrială. Până la urmă, tot la creaţie şi la intervenţia produsului manual ajungem. Până să ai robotul, îl creezi cu mâna", explică Majuru.

Pe de altă parte, fenomenul este considerat firesc în măsura în care, confruntaţi până peste măsură cu produse de serie, românii, la fel ca alţii înaintea lor, au început să reevalueze o serie de obiecte standardizate.

Trend cu rădăcini eco

„Trendul handmade poate fi coroborat cu din ce în ce mai vizibilele curente eco, bio etc. apărute ca reacţie la fenomene care au început să stârnească îngrijorări şi uneori panici legate de consumul de produse alimentare «nesănătoase», la care s-a adăugat un fel de etică a consumului venită pe filieră occidentală", spune antropologul Bogdan Iancu.

El este de părere că „bagajele" acestor fenomene au fost aduse la noi de călătoriile repetate sau de migraţie. Deşi îl asociază şi cu ideea de modă, prin prisma „reacţiilor la standardizare", specialistul spune că trendul handmade nu este neapărat unul efemer.

citeste totul despre: