Cu ce afacere dai lovitura anul ăsta

Cu ce afacere dai lovitura anul ăsta

Criza nu înseamnă neapărat un capăt de drum, ci un bun prilej de a începe un business pe cont propriu

Recesiunea economică nu oferă perspective optimiste pentru antreprenori. Sunt însă domenii insuficient acoperite în care se mai poate reuşi. În opinia Mădălinei Popescu, general manager la compania de consultanţă în management Pluri Consultants, consilierea în carieră este un domeniu aflat la început, cu cerere în continuă creştere. Totodată, şanse de reuşită sunt în domeniul serviciilor, mai ales cele care nu au încă aco


„Afacerile din sfera serviciilor sunt cel mai facil de pornit în această perioadă“, declară Eusebiu Burcaş, director executiv la De Klausen, firmă specializată în training şi consultanţă. El spune că noile afaceri trebuie să fie creative, orientate către consumator şi să ofere valoare adăugată la aşteptările reale ale consumatorilor. „Peisagistica este un alt domeniu neacoperit în care pot exista oportunităţi, la fel şi proiectarea asistată de calculator“, mai spune Popescu.

Specializarea pe nişă

O altă direcţie este consultanţa fiscală. „Pentru reuşita unei afaceri în această perioadă este important să te specializezi pe un anumit tip de produs sau serviciu, pe o anumită categorie de clienţi, pe o anumită piaţă“, declară Anda Racşa, manager general la compania de consultanţă în management ABC Training Consulting. Ea recomandă serviciile medicale şi pe cele de educaţie. Racşa spune că antreprenorul trebuie să înţeleagă comportamentul de consum al clienţilor- ţintă, să identifice nevoile reale de consum pe termen imediat, mediu şi lung, şi să ofere bunuri şi servicii care să fie apreciate pe piaţă. „Reuşita unei afaceri depinde de dezvoltarea unei relaţii de încredere între client şi firmă. Clientul vrea să fie convins că i se oferă cel mai bun produs sau serviciu, raportat la nevoia de consum şi la bugetul alocat“, susţine Racşa.

Tehnologia, pe val

Specialiştii recomandă pentru începerea unei afaceri şi domeniul tehnologic, considerat unul dintre cele mai dinamice. „Un antreprenor trebuie să urmărească trendurile din alte domenii şi modul în care se poate adapta tehnologia pentru a eficientiza un domeniu“, este de părere Ciprian Sandu, consultant în management şi director al companiei online Latitudini International. Pentru cei care aleg domeniul tehnologic, specialiştii avertizează că produsul trebuie să fie unul revoluţionar sau care să producă valoare adăugată, altfel va fi sortit eşecului.

Un alt domeniu recomandat este cel al serviciilor orientate către clasa de mijloc. „Familiile vor avea din ce în ce mai puţin timp liber. Serviciile de tip «daycare», «dryclean» sau producătorii de mâncare semipreparată, care se adresează oamenilor cu mai puţin timp liber, vor beneficia de un trend pozitiv“, punctează Ciprian Sandu. El spune însă că afacerile demarate cu scopul de a profita de criza economică nu sunt recomandate pentru că aceasta poate fi o situaţie temporară, iar o afacere trebuie să fie construită pe termen lung.

Contextul economic actual are pentru mulţi antreprenori efecte devastatoare, multe dintre micile afaceri fiind măturate de lipsa banilor.

Experţii în economie sunt de părere că fondul problemei nu este în esenţă modificat, pentru că raportul dintre cerere şi ofertă se conservă indiferent de împrejurări.

Influenţele crizei

Oricare ar fi situaţia dată, cei mai puţin performanţi ajung repede la stadiul în care trebuie să se oprească. „Dacă ai încercat să faci afaceri în perioada normală sau, şi mai grav, de «boom», şi nu ai prea reuşit, în mod categoric, cu aceleaşi abordări, vei eşua foarte rapid în perioada de recesiune“, spune Constantin Turmac, consultant la compania Compass Consulting. El este de părere că una dintre cele mai importante abilităţi pentru succes este aceea de a „vedea“ în piaţă nevoi neacoperite sau insuficient satisfăcute.

„Cel mai important este să vezi, să vrei şi să poţi să începi cu satisfacerea unor nevoi într-un mod în care să fii plătit, să ai continuitate şi să îţi rămână o marjă sau un beneficiu“, adaugă el.

Criterii de reuşită în business

Cele mai bune repere pentru reuşita în afaceri în această perioadă sunt cererea iniţială mare, precum şi presiunea scăzută din partea competiţiei. Capitalul minim şi maxim de la care se poate porni, procentul care se investeşte pe parcurs, dar şi intervalul de timp în care se poate amortiza investiţia - acestea sunt elemente care depind de domeniul ales şi de tipul de afacere.

„Înainte de a demara afacerea, fiecare antreprenor trebuie să facă un plan“, spune Ciprian Sandu.  Partea importantă a acestui plan este planul financiar. De asemenea, antreprenorii trebuie să planifice bine şi, în funcţie de planul de afaceri, dar şi de posibilităţile lor financiare, să decidă capitalul iniţial, numărul de angajaţi etc. Sandu recomandă ca antreprenorul să pornească de la funcţiile principale ale firmei: vânzări şi marketing, finanţe şi operaţiuni.

Mărimea afacerii

Ce cuprinde planul financiar

ll    Costurile de dezvoltare (care sunt costurile iniţiale înainte de a demara afacerea).
ll    Costurile de start-up (care sunt costurile pentru demararea afacerii).
ll    Costurile operaţionale.
ll    Costurile generale şi administrative.
ll    Elemente importante ale planului de business sunt: alegerea unui segment de piaţă clar, dar şi a destinaţiei produsului. Este vitală înţelegerea contextului competitiv şi anticiparea reacţiei competitorilor.

Consultantul Pluri, Mădălina Popescu, recomandă ca afacerea să înceapă cu o fază-pilot, cu mai puţini angajaţi, iar dacă ideea trece de testul pieţei se dezvoltă până la capacitatea prevăzută în planul de afaceri. Totodată, antreprenorul trebuie să fie realist şi să se aştepte ca afacerea să nu aducă profit din primul an. Planul trebuie să ia în calcul acest fapt şi să poată acoperi costurile aferente acestei perioade. Deşi în unele cazuri profitul este tangibil după primul an, costurile de demarare a afacerii, precum şi cele de dezvoltare pot fi amortizate în câţiva ani. Cel care demarează un business trebuie să înţeleagă gradul de complexitate a afacerii şi să contureze rolurile celor care vor susţine bunul mers al companiei.  „Dacă afacerea va avea mulţi clienţi este necesară o persoană responsabilă cu administrarea relaţiei cu clienţii. Dacă afacerea depinde de materie primă, va exista o persoană responsabilă cu achiziţiile pentru a asigura fluxul constant de materii prime“, afirmă Sandu. În ceea ce priveşte numărul de angajaţi, nu există unul minim sau un număr standard, dar planul financiar trebuie să includă cheltuielile de resurse umane.

Specialistul Compass Consulting, Constantin Turmac, spune că principalele calităţi pentru reuşită constau în calităţile proprii, legate de valori „sănătoase“ - onestitate, perseverenţă, capacitatea de a învăţa din greşeli, de a comunica bine, de a colabora. „Personal, nu sunt de acord absolut deloc cu viziunea balcanică de tipul «Prost să fii, noroc să ai»“, spune el.

Accent pe resursa umană

Psihologul Anda Păcuraru este de părere că cei care încep o afacere în această perioadă trebuie să fie în primul rând persoane deschise şi cu foarte mult interes social, foarte interesaţi de ceilalţi.

„Principalul atu când începi un business este să te poţi descurca bine cu oamenii. De la ei poţi primi informaţii şi îţi oferă o stare de adecvare care îţi poate ajuta afacerea“, spune psihologul.